T

Tuffa_tosen

Hejsan, jag har nyss blivit medryttare på en nordsvensk och tänkte att vi kanske får bättre kontakt om jag lär henne lite trick så kanske hon blir tryggare med mig, tycker nån det låter bra och kan nån berätta hur jag kan lära henne ett enkelt trick till att börja med?

Tacksam för svar:)
 
Sv: Trick

Tror inte riktigt att trick hjälper för att lära känna varandra, men vad vet jag ;) ... Jag tycker du kan bygga upp hästens förtroende för dig genom att hänga upp presseningar och gå igenom gå över presseningar osv ... Hjälper nog självförtroendet :) ... Men ett trick jag börjat på för skojs skull är "Puss" man håller en godisbit vid munen smtidigt man lockar upp hästens huvud så hästen får tag på godisen :p samtidigt så säger man "Puss" enkelt och lätt att lära hästen :smirk: Funkade på bara några gånger för mig :love:
 
Sv: Trick

ett enkelt trick är yogan, det är faktiskt en riktigt bra övning, man knackar på bakbenets insida och lockar hästen att ta en godis i ljumsken.. finns bilder på det på www.trick-training.nu
där finns även vidare trick som du kan göra och mer info om hur tricken påverkar hästen
 
Sv: Trick

Tror inte riktigt att trick hjälper för att lära känna varandra, men vad vet jag

- För mig har det verkligen hjälpt. Jag hade jättestora lastningsproblem med min ponny, sedan började jag med trick träning och jag tror att hon började lita på mig i och med det. Nu går hon rakt in i transporten igen och jag har bara hållt på med den i 1 månad/ 2 ggr i veckan. Jag kan lita mer på min ponny och det känns som om att hon litar och uppskattar mig också. MAn kan ju alltid testa :bump:
 
Sv: Trick

bara ett litet tillägg till det jag skrev tidigare.

trick kan förbättra kontakten OM man vet varför och hur tricken påverkar hästen och ens relation med hästen. saknar man den grundkunskapen så kan det i värsta fall till och med fördärva kontakten till hästen.
 
Sv: Trick

Med sunt förnuft kan man förstå mycket. Sätt dig ner före och efter du har tränat och tänk igenom hur du ska gå till väga, vad som kan hända om du gör fel och hur du kan undvika misstagen. Efteråt så ska man tänka på vad som gick bra och dåligt, hur man kan omvandla det dåliga till bättre. Om hästen fick en reaktion som du inte väntat dig - fundera ut varför innan du går vidare!
Låt allting ta tid och framförallt ska man ge hästen tid.
 
Sv: Trick

var det ett svar till mig så kan jag meddela jag jag är högst medveten om vad/hur/när/varför jag gör det jag gör när jag tränar trick med min häst. :D

det jag menade var att vet man inte vad man gör så kan det tom med förstöra mellan häst och människa. men det undviker man ju enklet genom grundläggande info.. :idea:
 
Sv: Trick

suberdoo!
Jag har varit inne på den sidan, trick-training.nu, och jag blev jätteintresserad! Håller du på med det? Hur långt har du kommit i så fall? Behöver man beställa sådana där kort eller vad dom snackar om för att fatta hur man gör eller vad? : )
 
Sv: Trick

Puss är ju bara kul tills hästen hugger någon oskyldig stackare i näsan... De flesta människor uppskattar sina näsor oerhört mycket! :rofl:
 
Sv: Trick

fråga ägaren först så h*n är medveten om vad du gör o att det är OK bara...

det skulle till TS o inte till dig suberdoo...sorry:p
 
Sv: Trick

Då funderar jag om det finns något annat sätt än med godis...skulle vilja försöka börja den där yoga böjningen...det ska ju även hjälpa till att mjuka upp hästen!

Har funderat om jag ska prova att sätta en konsumkasse istället då han älskar att bita och busa med påsar?

Kan inte använda godis eftersom han tigger hela tiden...skrapar med hoven
 
Sv: Trick

du väljer ju det som passar dej och din häst bäst, så varför inte konsumkassen? :D
min häst var också väldigt tiggig innan jag började träna honom, han nafsade dock, inget hovskrapande. men det har han nästintill slutat med, bara man får hästen att förstå varför den får godis.
 
Sv: Trick

Nån av er kanske vet hur man kan få bort tiggadet...han skrapar som sagt med hoven, det är inte bara på gången utan överallt! boxen, hagen, när vi gör halt, när han ska ståstill när vi marktränar...ibland får man lust att smälla till han!!!

just nu ryter jag i och stampar, slutar i några sekunder/ min sen gör han det igen! Så störade och ouppfostrat!
 
Sv: Trick

ja, du.. nu är jag långt ifrån någon expert, men det första jag kom att tänka på var att rygga honom något steg så fort han börjar. så skulle jag ha gjort med min häst, men vad vet jag?!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 605
Senast: Freazer
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
227
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2
Svar
32
· Visningar
1 456
Senast: Roheryn
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
10 11 12
Svar
239
· Visningar
12 932
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp