Triangelmärkt

F

feliand

Vad innebär det med att en ponny är triangel märk (tävlat hopp och fält tidigare) Får man inte ens starta i lokala små klubbtävlingar då? Tacksam för svar!

Sv: Triangelmärkt

Nej en trianglad häst får inte ens tränas för tävling.
Läs gärna vad som gäller på försäkringsbolagens hemsidor!

Nej det får man ej.
Men på klubbtävlingar har jag sett hästar som varit triangelmärkta så det är nog upp till klubben. Men på lokal får man definitivt inte.

Nej! Inte på klubbtävlingar, blåbärshoppningar eller pay n´ride heller.
Du får inte tävla eller träna för tävling med en T-märkt häst.

Vad jag har hört får man tävla T-märkt häst på klubbtävlingar, om klubben i fråga tillåter det.

Hört och hört
Försäkringsbolaget tillåter INTE att en t-märkt häst tävlas.Punkt.

*KL

TR reglerar inte huruvida triangelmärkt häst får starta på klubbtävlingar, pay n' ride osv osv men som älgen skriver gör försäkringsbolagen det. Jag är inte så insatt men jag är ganska säker på att alla försäkringsbolagen säger att man inte får tävla ens på lägsta nivå.

P&R o liknande är inte tävlingar utan räknas som träning för häst o ryttare.
Klubbtävlingar är inte heller en tävling godkänd av distriktet - utan upp till var o en att ha sina egna regler , MEN de allra flesta har klara regler om att triangelmärkta hästar aldrig får starta.

Förr fick man tävla lokaltävlingar med triangelmärkta hästar, men det är många år sedan(10?) den reglen togs bort.

Eftersom man heller inte får träna för tävling så hjälper det inte vad det än kallas!
Att det ska vara så svårt att begripa att om man köper en T-märkt häst så har man gett upp rätten att tävla eller träna inför tävling!

Eftersom man heller inte får träna för tävling så hjälper det inte vad det än kallas!
Att det ska vara så svårt att begripa att om man köper en T-märkt häst så har man gett upp rätten att tävla eller träna inför tävling!

Okej, tack för svaret ;) Men det blir nog ett varmblodochfullblods korsningssto för mig:) Ett som är högre som jag kan tävla dressyr, western och hopp i :)

Fast jag tycker att du har fel där- för man kan faktiskt träna hoppning /dressyr utan att ha viljan att tävla för det. Man kan helt enkelt träna för att utveckla sin egen ridning.

Därmed inte sagt att jag tycker att det är rätt att låta trianglade hästar starta clear rounds mm.

Har du verkligen löäst mitt inlägg som du svarat på???

KL
Försäkringsbolagen har aldrig tillåtit någon sorts tävling för triangelmärkta hästar men har heller inte kunnat göra något åt saken när folk deltagit i klubbtävlingar. Förr stod det nämligen i TR att triangelmärkta hästar inte fick tävla inbjudningstävlingar och högre, vilket gjorde det möjligt att delta på klubbtävlingar om klubbarna tillät det. Nu är det reglerat i TR (from -08) förmodligen från försäkringsbolagens önskemål, "att triangelmärkt häst inte får delta på tävling" med tävling menas en konkurensbedömning där priser delas ut. DVS att det inte längre är tillåtet att ens delta på klubbtävling genom tidigare kryphål i TR.
klart slut.....

Fast jag tycker att du har fel där- för man kan faktiskt träna hoppning /dressyr utan att ha viljan att tävla för det. Man kan helt enkelt träna för att utveckla sin egen ridning.

Därmed inte sagt att jag tycker att det är rätt att låta trianglade hästar starta clear rounds mm.

Har du verkligen löäst mitt inlägg som du svarat på???

Vet du om man får försäkra en cponny på 21 år? SOm är t-märkt alltså.:)

KL
. Nu är det reglerat i TR (from -08) förmodligen från försäkringsbolagens önskemål, "att triangelmärkt häst inte får delta på tävling" med tävling menas en konkurensbedömning där priser delas ut. DVS att det inte längre är tillåtet att ens delta på klubbtävling genom tidigare kryphål i TR.
klart slut.....

Det finns en anledning till att många klubbar valt den lösningen att man numera för BETALA för sin ev rosett....:D

Klart slut????

Spelar ju ingen roll om man får betala för sin rosett, konkurensbedömningen finns ju ändå där....

Klart slut = slutdiskuterat?? det här ämnet är ju uppe flera gånger i månaden...

Spelar ju ingen roll om man får betala för sin rosett, konkurensbedömningen finns ju ändå där....

Nej, eftersom det är en clear round så får alla felfria pris. Det gör ju att man inte konkurrerar med någon annan än sig själv (om man nu ser det som konkurrerande). Oavsett om det är en eller trettio felfria så får ju alla köpa en prisrosett.

Nej, eftersom det är en clear round så får alla felfria pris. Det gör ju att man inte konkurrerar med någon annan än sig själv (om man nu ser det som konkurrerande). Oavsett om det är en eller trettio felfria så får ju alla köpa en prisrosett.

Tack för att du förklarar och inte väljer att missförstå:devil:

att en häst blivit t-märkt innebär ju att de finns en anledning för den att inte tävla mer. klubbtävling räknas som en typ av tävling, vilket gör att man inte får starta med en t-märkt häst. min ponny ska triangelmärkas eftersom hon har svåra problem med ryggen. detta gör ju att även om hon skulle hamna hos en familj som utan att man vet det tänker tävla, kommer tävlingsledningen upptäcka triangeln och därmed utesluta ekipaget. att folk tkr att klubbtävling borde vara ok tycker jag är konstigt då hästen är märkt av en orsak. den håller inte för träning och tävling. det är den enkla sanningen

Senast ändrad:

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
589
Senast: Mli
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 419
Senast: hhere
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
813
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Mötte en kvinna ute i skogen som frågade om hon fick hälsa på mina hundar och jag svarade absolut men dom är smutsiga och kommer hoppa...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 004
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar