Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Alltså, jag trodde att all GOD ridning (som finns i alla discipliner) var inriktad på att få hästen att hålla och där filosofin var att arbeta efter hästens förmåga...men den diskussionen får komma i en annan tråd.
T-MÄRKTA HÄSTAR SKA EJ TRÄNAS*.
Någon sakkunnig har ju bedömt att de inte håller för det. (Oavsett vad det är för inriktning.)
* Det är ju skillnad på träning och den "träning" som gör hästen mer hållbar och som underhåller hästens kropp. Den senare kan man mycket väl träna ute, där hästen får gå rakt fram, i sitt eget tempo och oftast på lite bättre underlag än på ridbanan.
Jag svarade på ett inlägg där hästen var fullt frisk i kroppen men hade ett synfel...som den T-märkts för, har således inget med övriga kroppen att göra.
En häst som t.ex. har ett fel i bäckenet kan mycket väl tränas för att ha styrkan nog att fungera även om den inte blir kapabel att gå Lätt C i dressyr av det. Att inte träna en triangelhäst så pass att den kan fungera är inte att jämställa med god hästvård...enligt mitt tycke.
Jag skiljer träning för utveckling i dressyrklasser m.m. med träning för hästens skull...som enbart handlar om att få hästen att fungera.
För mig är det så ALL GOD ridning funkar.Det handlar kort och gott om att få en häst att fungera så bra som den kan.
Men Piraja, läs en gång till.
Var har jag pratat om tävlingsinriktning?
För mig är det så ALL GOD ridning funkar.
Nej, en triangelmärkt häst ska inte tränas för prestation men får likväl tränas för att kunna fungera. Har en veterinär bedömt att den inte kan fungera blir den utdömd med avlivning. Man får också, vilket flera i tråden berättat om, även visa hästen och avla på den. Att jag nämner akademisk dressyr är för att den är också känd för "sjukgymnastik för häst" och är helt inriktad på vad individen klarar.Alltså, jag trodde att all GOD ridning (som finns i alla discipliner) var inriktad på att få hästen att hålla och där filosofin var att arbeta efter hästens förmåga...men den diskussionen får komma i en annan tråd.
T-MÄRKTA HÄSTAR SKA EJ TRÄNAS*.
Någon sakkunnig har ju bedömt att de inte håller för det. (Oavsett vad det är för inriktning.)
* Det är ju skillnad på träning och den "träning" som gör hästen mer hållbar och som underhåller hästens kropp. Den senare kan man mycket väl träna ute, där hästen får gå rakt fram, i sitt eget tempo och oftast på lite bättre underlag än på ridbanan.
Så du menar att man inte kan träna samma sak i skogen som på banan?
Ja, jag skrev rakt fram, som i en motsats till runt runt runt på en volt. Men det behöver ju inte vara spikrakt fram.
Låter jättekonstigt eftersom väl travhästar inte ens kan A1-försäkras??? Det kan ju däremot vara så att det är satt startspärr så att den inte ska kunna tävlas på travet igen, men det är ju en annan sak.
Jo det vet jag, men att T-märka för trav är en ny företeelse.... T-märker gör man ju mot ALL tävling....
Det var precis det jag skrev i mitt första inlägg ju!
...detta?Låter jättekonstigt eftersom väl travhästar inte ens kan A1-försäkras??? Det kan ju däremot vara så att det är satt startspärr så att den inte ska kunna tävlas på travet igen, men det är ju en annan sak.