Triangelmärkning

Sv: Triangelmärkning

T-märkning för trav?
Det var en ny spännande ny grej. Har jag inte hört talas om. Kan ju finnas ändå, men låter väldigt skumt.

Hästen kan ju bara vara omförsäkrad som vanlig ridhäst istället för travhäst.

Alltså, jag trodde att all GOD ridning (som finns i alla discipliner) var inriktad på att få hästen att hålla och där filosofin var att arbeta efter hästens förmåga...men den diskussionen får komma i en annan tråd.

T-MÄRKTA HÄSTAR SKA EJ TRÄNAS*.
Någon sakkunnig har ju bedömt att de inte håller för det. (Oavsett vad det är för inriktning.)

* Det är ju skillnad på träning och den "träning" som gör hästen mer hållbar och som underhåller hästens kropp. Den senare kan man mycket väl träna ute, där hästen får gå rakt fram, i sitt eget tempo och oftast på lite bättre underlag än på ridbanan.

Jag svarade på ett inlägg där hästen var fullt frisk i kroppen men hade ett synfel...som den T-märkts för, har således inget med övriga kroppen att göra.

En häst som t.ex. har ett fel i bäckenet kan mycket väl tränas för att ha styrkan nog att fungera även om den inte blir kapabel att gå Lätt C i dressyr av det. Att inte träna en triangelhäst så pass att den kan fungera är inte att jämställa med god hästvård...enligt mitt tycke.

Jag skiljer träning för utveckling i dressyrklasser m.m. med träning för hästens skull...som enbart handlar om att få hästen att fungera.

Jag svarade på ett inlägg där hästen var fullt frisk i kroppen men hade ett synfel...som den T-märkts för, har således inget med övriga kroppen att göra.

En häst som t.ex. har ett fel i bäckenet kan mycket väl tränas för att ha styrkan nog att fungera även om den inte blir kapabel att gå Lätt C i dressyr av det. Att inte träna en triangelhäst så pass att den kan fungera är inte att jämställa med god hästvård...enligt mitt tycke.

Jag skiljer träning för utveckling i dressyrklasser m.m. med träning för hästens skull...som enbart handlar om att få hästen att fungera.

Läs mitt inlägg igen ang träningen.

Vad gäller det andra så reagerade jag på din kommentar om att en viss disciplin ska vara bättre.
En diskussion som hör hemma i en egen tråd.

Det är inte något nytt att den finns en disciplin som inte är tävlingsinriktad. Jag är i min fulla rätt att nämna den inriktningen då man är lyhörd för vad varje enskild häst är kapabel att utföra i den grenen. Det handlar kort och gott om att få en häst att fungera så bra som den kan.

Men Piraja, läs en gång till.

Var har jag pratat om tävlingsinriktning?

Det handlar kort och gott om att få en häst att fungera så bra som den kan.
För mig är det så ALL GOD ridning funkar.

Men Piraja, läs en gång till.

Var har jag pratat om tävlingsinriktning?

För mig är det så ALL GOD ridning funkar.

Jag förstår hur du tänker men det är inte så det är i verkligheten. Alla vill att hästarna ska hålla men den träning som menas är den som leder till "prestation" och det är det som inte är tillåtet med en Triangelmärkt häst.

Alltså, jag trodde att all GOD ridning (som finns i alla discipliner) var inriktad på att få hästen att hålla och där filosofin var att arbeta efter hästens förmåga...men den diskussionen får komma i en annan tråd.

T-MÄRKTA HÄSTAR SKA EJ TRÄNAS*.
Någon sakkunnig har ju bedömt att de inte håller för det. (Oavsett vad det är för inriktning.)

* Det är ju skillnad på träning och den "träning" som gör hästen mer hållbar och som underhåller hästens kropp. Den senare kan man mycket väl träna ute, där hästen får gå rakt fram, i sitt eget tempo och oftast på lite bättre underlag än på ridbanan.
Nej, en triangelmärkt häst ska inte tränas för prestation men får likväl tränas för att kunna fungera. Har en veterinär bedömt att den inte kan fungera blir den utdömd med avlivning. Man får också, vilket flera i tråden berättat om, även visa hästen och avla på den. Att jag nämner akademisk dressyr är för att den är också känd för "sjukgymnastik för häst" och är helt inriktad på vad individen klarar.

Det som är så tråkigt i detta är ju att som i TS fall ha en häst som till synes fungerar så pass bra att man börjar fundera på tävling...Man måste vara väl medveten om vad det innebär att ha en T-märkt häst innan man skaffar en.

Jag håller inte riktigt med när du säger att träning för en T-märkt häst enbart ska ske i skogen, rakt fram. Den behöver stärka det som ska bära upp det som är dåligt och då vill det till lite mer av träningen än en skogspromenad.

Låter jättekonstigt eftersom väl travhästar inte ens kan A1-försäkras??? Det kan ju däremot vara så att det är satt startspärr så att den inte ska kunna tävlas på travet igen, men det är ju en annan sak.

Så du menar att man inte kan träna samma sak i skogen som på banan?

Ja, jag skrev rakt fram, som i en motsats till runt runt runt på en volt. Men det behöver ju inte vara spikrakt fram.

Så du menar att man inte kan träna samma sak i skogen som på banan?

Ja, jag skrev rakt fram, som i en motsats till runt runt runt på en volt. Men det behöver ju inte vara spikrakt fram.

Det sa jag inte...jag tränar själv på allt ute i skog och mark. Dock, har man en häst som p.g.a. skada behöver inriktad träning är det inte alltid så att det räcker. Den akademiska ridningen inriktar sig på det som ska byggas upp och passen är inte långa. Man arbetar dessutom väldigt mycket vid handen, återigen för att stärka en viss del av hästen.

Låter jättekonstigt eftersom väl travhästar inte ens kan A1-försäkras??? Det kan ju däremot vara så att det är satt startspärr så att den inte ska kunna tävlas på travet igen, men det är ju en annan sak.

Travhästar kan A1-försäkras om användningsområdet är "Ridning". Det är travhästar i travtävling som har speciella försäkringar.

Jo det vet jag, men att T-märka för trav är en ny företeelse.... T-märker gör man ju mot ALL tävling....

Jo det vet jag, men att T-märka för trav är en ny företeelse.... T-märker gör man ju mot ALL tävling....

Är det T-märkning då? Låter mer som ett "startförbud"...är det verkligen försäkringsbolaget som godkänner T-märkning enbart för trav? Har inte hört nåt sånt...

Ja precis, att det är satt startspärr inom travet! Det är ju inte detsamma som att T-märka men får ju på sätt och vis en liknande funktion, hästen kan iallafall inte tävlas inom travet längre!

Nej, det är ju ingen T-märkning. T-märkning är ju när hästens ägare fått ut försäkringspengarna för användbarhet. Att lägga ett startförbud på en häst är ju nåt helt annat...

ojoj, nu känns det som om jag startade en liten diskussion här... :crazy:

alltså, för att lite smått lägga mig i: Jag älskar den Akademiska ridkonsten, det gör både jag och min häst, men vi tränar oxå en hel del klassisk dressyr, dock med inslag från den akademiska ridkonsten.

min häst är synskadad, har inga som helst problem i kroppen. 9 år, aldrig varit halt. jag började rida honom i agusti 2006, då han ägdes av ridklubben, därefter har det varit tvist med försäkringsbolaget eftersom han ansågs som en säkerhetsrisk. när han sedan blev utdömd för sina ögon, då var det på villkoret att jag skulle köpa honom och träna honom precis i den anda jag gjorde innan. han löshoppar små kryss och kan skritta över bommar m jag går före, men jag skulle aldrig i hela mitt liv kunna ens tänka tanken att försöka hoppa honom uppsuttet!

har nu i veckan fått en massa frågor om jag inte ska starta på dressyrtävlingen som ska vara i början av nästa månad, och nästan till slut fått snäsa ifrån att han inte FÅR tävla för att han är T-märkt. för vissa verkar det inte gå in att det faktiskt inte är TILLÅTET, han är ju "bara" synskadad.

nu pratar vi liksom om en härlig livsglad kille som verkligen kan föra sig, 3 otroliga gångarter och ett temperament och sätt som säger: "kan vi inte göra det oxå matte, jag vill träna det och det matte, nu vill jag göra lite det oxå matte, kan vi inte träna lite till matte!"

visst känns det surt att ha en sån underbar häst och inte kunna tävla, men samtidigt så får jag ut minst det dubbla på att bara hobbyrida! han lär mig, jag lär mig att lära mig. och framförallt, det som är absolut viktigast, det är att han är en underbar individ och jag älskar honom för den han är! :love:

hehe, blir nästan lite sentimental här... but that's life... :smirk:

Man kanske kan göra en egen mini tävling med en kompis? Det är ju åtminstone en sorts tävling som är träning. ha så kul!

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
607
Senast: Mli
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 605
Senast: Nepenthe
·
Mat Hej, jag hoppas detta ligger under rätt rubrik (mat). :) Varje år har min familj tävling kring jul om vem som gör den godaste...
Svar
19
· Visningar
554
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka