Triangelmärkning

Sv: Triangelmärkning

Jag vet inte följderna. Hoppas i a f att NÅNTING händer.

Jag fattar inte heller hur man som arrangör kan tillåta sånt. För mig är det samma sak om att låta en jättehalt häst fortsätta.
Antar att det ekonomiska kan vara en orsak. Och att man tror att man är snäll.

Jag ska maila eller ringa mitt försäkringsbolag sen när jag orkar och fråga tror jag. Nu vill man ju veta! :)

Man har ju tom hört om T-märkta hästar i verksamhet. Det borde ju om något vara förbjudet. Men det är det väl säkert också.
Verkar som det är lite luddigt det här. Men klubbarna borde verkligen skärpa till sej. :mad:

Det måste anmälas till försäkringsbolagen om de ska kunna agera. Man måste också då veta vilket försäkringsbolag det gäller. Möjligen att SvRF har någon klausul för ridverksamheter och att det går att anmäla dit men måste erkänna att i detta har jag "noll koll". Skulle aldrig drömma om att köpa triangelmärkt överhuvudtaget, personligen...:cool:

Nej, nu tävlar ju jag, och kommer förmodligen alltid att åtmistonde kunna tävla om jag får lust, så då kommer man ju inte ens på tanken att köpa en T-märkt pålle.
Men vissa T-märkta säljs säkert som 'läromästare' billigt och ja.. man förstår ju följden. Efter en tid så vill man tävla, även om man bara hade tänkt att ha den att lära sej på alt skogsmulle.

Jag skulle aldrig heller våga sälja en T-märkt häst.

Jag skulle tro att det är ägaren som i såna fall kan bli åtalad för försäkringsbedrägeri, inte klubben.
Jag skulle själv aldrig ens komma på tanken att låta en triangelmärkt höst starta på våra tävlingar!

Man har ju tom hört om T-märkta hästar i verksamhet. Det borde ju om något vara förbjudet.

Varför det egentligen?

Om hästen har bedömts inte lida av sin åkomma, varför ska man inte tex kunna använda den som terapihäst, där barn och vuxna med handikapp får umgås med hästen, beröring, kontakt osv. Behöver inte ens ingå att sitta på hästen eller rida. Kankse tom en ny karriär för en äldre tävlingshäst eller lektionshäst.

Vad är verksamhet liksom?

Om hästen inte kan gå, stå, leva och må bra ska den avlivas och inte triangelmärkas.

Att inte ridtävla en häst som är T-märkt är jag helt med på, men utställningsklass då? Kan ju vara en superfin, välstammad häst som bara inte går att rida på pga förvärvad skada, men man vill ur avelssynpunkt visa den iallafall. Det är ju också tävlan inom vissa raser (tex halterklass hos Quarter o Paint)

Det är inte helt svart eller vitt.

Ursäkta urspårningen, vad gäller bestämmelserna kring detta är det ju ganska klarlagt vad som gäller!

Jag är väl medveten om att T-märkta hästar efter en tid kan bli fullt friska ( och just dessa hästar skulle uppenbarligen aldrig T-märkts från början) dessa är det ju inte djurplågeri att träna och tävla klubbtävlingar med.
Men det är ju inte meningen att en T-märkt häst ska bli helt återställd, därför måste man ju dra en gräns. Så att dom T-märkta hästarna utnyttjas till något som dom inte klarar av.

Så visst behöver det inte vara svart eller vitt, men kanske endå, efter som gränsen måste dras någonstans?

Lite flummigt inlägg, hoppas ni förstår hur jag tänker!

Varför det egentligen?

Om hästen har bedömts inte lida av sin åkomma, varför ska man inte tex kunna använda den som terapihäst, där barn och vuxna med handikapp får umgås med hästen, beröring, kontakt osv. Behöver inte ens ingå att sitta på hästen eller rida. Kankse tom en ny karriär för en äldre tävlingshäst eller lektionshäst.

Det jag tänkte på var ridskole verksamhet. Och då lika mycket arbete som dom andra hästarna. Inte bara knatteridning och liknande.

En t -märkt häst borde ju varit så pass skadad så tävling borde ju inte komma på fråga.?
Lättare ridning hemma e väl en sak men tävlingar ....låter tufft om man inte mirakulöst blitt frisk.
Men en gång t-märkt så ska väl dessa regler gälla d e väl antagligen ägaren i fråga som vill ha hästen t-märkt för o få ut nån sorts ersättning men inte gå till slakt.?
Utställning borde man få hästen bör ju inte ta skada av d,för fölsto kan dom ju va o d e väl oxå påfrestande.
(har inte läst alla inläggen än,ifall jag skrivit tokigt:smirk: )

Senast ändrad:

Jag tror inte du ska fundera på att starta din häst oavsett vad reglemente eller ridklubbar säger. Glöm inte bort att hästen är triangelmärkt och det finns en anledninng till det.

Kram

Ok! Nu har jag andats :p

Men hur funkar det här med försäkringsbedrägeri i praktiken?
Alltså, om en person köper en redan T-märkt häst och sedan tävlar den i klubbtävling (eller är med på träningar som man inte heller då får) blir hon skyldig till bedrägeri? Är det möjligt för försäkringsbolaget att genomföra en stämmning?

Hur 17 kan klubbar låta dom tävla? Måste ju vara okunskap? Kan dom bli stämda, eller endast ägaren till hästen?
När man köpet en T-märkt häst så får man med ett papper dr det står klart och tydligt att man inte får tävla och vad följderna kan bli. Vi har själva ägt 5 ston, har 2 st i stallet nu.

En t -märkt häst borde ju varit så pass skadad så tävling borde ju inte komma på fråga.?
Lättare ridning hemma e väl en sak men tävlingar ....låter tufft om man inte mirakulöst blitt frisk.
Men en gång t-märkt så ska väl dessa regler gälla d e väl antagligen ägaren i fråga som vill ha hästen t-märkt för o få ut nån sorts ersättning men inte gå till slakt.?
Utställning borde man få hästen bör ju inte ta skada av d,för fölsto kan dom ju va o d e väl oxå påfrestande.
(har inte läst alla inläggen än,ifall jag skrivit tokigt:smirk: )

Dom T-märkta hästar som vi har haft har vi ALDRIG sett halta. Då har alla blivit utdömda pga. skada på benen. Ofta C-ponny då dottern fyller 18 år. Ofta så har dom tävlat på hög nivå = högt försäkrade. :cool:

Varför det egentligen?

Om hästen inte kan gå, stå, leva och må bra ska den avlivas och inte triangelmärkas.

Att inte ridtävla en häst som är T-märkt är jag helt med på, men utställningsklass då? Kan ju vara en superfin, välstammad häst som bara inte går att rida på pga förvärvad skada, men man vill ur avelssynpunkt visa den iallafall. Det är ju också tävlan inom vissa raser (tex halterklass hos Quarter o Paint)

Det är inte helt svart eller vitt.

Ursäkta urspårningen, vad gäller bestämmelserna kring detta är det ju ganska klarlagt vad som gäller!
Så man får inte ens visa en QH som har t-märkts menar du?

Jo alltså, AQHA bryr sig inte.
Vad dom anbelangar kan det ju vara vilken märkning som helst.

Men det var försäkringsbolagen jag syftade på.... eftersom en Halterklass är en tävlingsklass så får man ju inte enligt deras bestämmelser (som någon kopierade o lade ut här) visa dom där. Samma med tex en arabutställning då antar jag, eller vilken utställning som helst som är en tävling samtidigt?

Utställning får vi delta med T-märkta hstar. Detta för att det i många fall behövs då man avlar på dom. Mitt försäkringsbolag hade inget emot att man visade på utställning eller premiering. Då ingick inte ridklasser såklart.

Ja, det är säkert olika på olika försäkringsbolag, och kanske tom vem man pratar med. Det är väl en bedömningsfråga antar jag.

Halterklass är ju inte bara en utställningsklass, utan även en tävlingsklass av större propotioner, i den bemärkelsen att man inte nöjer sig med en utställning, utan kanske ställer hästen ofta i syfte att meritera den. Men jag vet faktiskt inte hur försäkringsbolagen ställer sig, jag har aldrig varit i den sitsen själv.

Jag vet att varje gång denna frågan kommer upp här på buke så får man olika svar....

Fast en vanlig utställningsklass och premiering tycker jag att dom skall godkänna. Det behövs i många fall för att meritera stoet.

*kl*

Så egentligen kan man tävla en oförsäkrad t-märkt häst på klubbtävlingar? Om klubben tillåter det förstårs.

Det finns ju en anledning till att hästar blir t-märkta..

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
607
Senast: Mli
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 605
Senast: Nepenthe
·
Mat Hej, jag hoppas detta ligger under rätt rubrik (mat). :) Varje år har min familj tävling kring jul om vem som gör den godaste...
Svar
19
· Visningar
554
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka