Triangelmärkning.

K

kurre2004

Jag undrar om någon kan hjälpa mig att svara på vad som händer när en häst blir triangelmärkt. Varför triangelmärks dom ? Vill veta allt från det att hästen blir "utdömd" till försäkringsfrågor osv. : :cry:

När en häst blir triangelmärkt har den då fått en skada som gett den men för livet. En triangelmärkt häst får INTE tävlas mer och ägaren får då ut halva försäkringen av hästen.
Men dom får fortfarande ridas beroende på vad den råkat ut för, vissa kan ridas normalt, vissa duger bara till promenadshäst och vissa kan inte ridas mer utan därför blir avelshästar lr tom utdömda.
Har en häst i vårt stall som är triangelmärkt, går att ridas normalt, men inte hårdträning precis.
Han blev märkt för han blev felkastererad och fick inflammation i hela buken och som då spreds lite till benen och gjorde nåt med senorna så han går jätteroligt ibland, lixom lyfter bakbenen skithögt och smäller ner dom, detta brukar bli värre när han stått och blir bättre när han rör sig, alltså han har inte ont av det.

Livförs. beloppet minus tiotusen (åtta tusen för ponny) ger de flesta större bolagen. Mao. i många fall mkt mer än hälften. Fick mitt sto, som var förs i 50 000 t- märkt nyligen o kan kvittera ut 40 000.

Jag har ett triangelmärkt travsto hemma. Hon blev triangelmärkt i unga år pga ett hjärtfel. Detta hjärtfel har nu växt bort (hon är 8 år nu) och hon kan ridas precis som vanligt men som sagt aldrig tävlas.

Livförs. beloppet minus tiotusen

Och om hästen är försäkrad för 10.000, hur mycket får man då? Har inte forskat i det, eftersom jag troligen aldrig skulle T-märka min häst, men det kan vara intressant att veta hur de gör i ett sånt fall.

Eller är det helt enkelt så att T-märkningen är till för dyrare tävlingshästar som presterar hårt?

Delersättning lämnas, iaf av de bolag jag kollat med, för hästar försäkrade för 20 000 och mer (något bolag kan ha andra regler som jag inte känner till), så det handlar definitivt inte om att bara mkt dyra och högpresterande hästar kan triangelmärkas. En häst för 20 000 är ju snarare en ganska billig häst.

Varför skulle du aldrig kunna t- märka? Vore intressant att veta. Själv känner jag att det för mig är en ypperlig lösning då jag står med en häst som, p g a en meniskskada, å ena sidan aldrig kommer att kunna tränas och tävlas igen, men å andra sidan har ett finfint liv som avelssto o promenadhäst. Om inte triangelmärkningen funnits hade jag ju stått med en häst som jag inte kan göra i närheten av det jag vill med ridmässigt och utan ersättning från försäkringsbolaget, som jag ju únder flera år betalat in ganska rejäla summor till.

Jag kanske uttryckte mig lite väl drastiskt där, men jag tror inte att jag skulle få anledning att T-märka min häst. :p

Jag är över huvud taget inte intresserad av att tävla, bara att träna och ha kul på en nivå som är lagom för Pinky och mig. Om hon skulle bli skadad och inte kunna tränas på ett visst sätt så undviker jag helt enkelt att träna på det viset. Vi har liksom inga prestationskrav på oss... :) Eller jo, det är klart att vi har. Men bara inför oss själva och de är ju såklart helt realistiskt begränsade av vår kapacitet. Vi har ju mål, men inte så höga... ;)

Jag har inte heller behov av att få ut några försäkringspengar för att kunna köpa en ny, fräsch häst. Pinky har jag så länge hon lever och mår bra. Hon kommer att avlivas den dag hon inte har ett bra liv längre, eller om hon skadas svårt. Det är först då jag kommer att skaffa mig en ny häst.

Det kanske lät lite flummigt det där, jag är lite morgontrött just nu. Fråga igen om du inte fattar! :D

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag undrar vad som händer när hästen sväljer för mycket luft? Min häst gör inte det men en kompis häst gör de så därför frågar jag!
2
Svar
22
· Visningar
1 124
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Triangelmärkning Hej! Vad har ni för erfarenheter av triangelmärkning? Hur lätt/ svårt har det varit att få igenom? Jag har nämligen...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: blackroses
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
586
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
963
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025