Sv: Triangelmärkning!
De allra flesta fall får du reservation för hältor alla fyra benen, och ev komplikationer av det. (Dvs om hästen kommer in halt på två ben och har ont i ryggen får du mest troligen inte ersättning för ryggen heller).
Rena olycksfall täcks fortfarande dock, t ex hälta pga sårskada, spiktramp osv.
STORA nackdelen är just reservationerna. Även en T-märkt häst kan vricka sig, få en senskada osv. Dvs ej rena förslitnings/överbelastningshältor, inte kopplade till ursprungsproblemet - men nästan omöjligt 'bevisa' att de är olycksfall. Och då får man betala ur egen ficka.
Jag T-märkte min dåvarande valack pga hasledsdefekt och permanent hälta/rörelsestörning 2004. Jag skulle INTE idag T-märka en häst om den inte verkligen var högt livförsäkrad och jag verkligen behövde pengarna. Helt enkelt för det är värt mer att ha försäkringsskyddet kvar.
Min herre rullade fast i boxen en natt. Kom loss själv men ådrog sig en senskada och en kraftig akut carpalledsinflammation av det. Jag hittade honom på morgonen, boxen upp och ner, tydliga sparkmärken på väggen - och tvärsvälld i båda bakbenen och halt. Distriktsvet ut akut men kunde pga svullnaden inte säga mycket. Klinik ca 5 dagar senare. Undersökning, röntgen, utredning, bedövningar, ultraljud. Senskada djupa böjsenan VB och akut carpalledsinflammation HF. Den behandlades. Senskadan var ju vila, vila mer och vila mest. Ett antal återbesök för att kolla läkning etc.
Försäkringsbolaget nekade ersättning, då det inte fanns några sår, och inte gick att bevisa att det verkligen var en traumatisk skada. Jag hade 'tur i oturen' och hade dels på egen bekostnad hälsokollat honom med böjprov var 6:e månad på klinik, och några mån innan den hände senast. Dels är skador på djupa böjsenan på bakben väldigt ovanlig skada, och att 'rida dit' en sådan är nästan omöjligt. Så efter att ha överklagat fick jag rätt och de betalade, men det var rätt svettigt där ett tag. DV gick på några tusen, första besöket på kliniken gick på 8000 kr. (Sen tillkom ju återbesök osv).
Så, efter att ha haft honom T-märkt, och alltid haft lite 'ont i magen' inför om det ska bli 'tjafs med försäkringsbolaget' (han sträckte sig vid ett tillfälle, och hade en misstänkt kotledssubluxation vid ett tillfälle) och om jag skulle ha råd att betala själv så kommer jag som sagt inte T-märka i framtiden i samma läge, utan har jag för avsikt behålla hästen tänker jag behålla försäkringen intakt.
I övrigt så du får inte ut det resterande livvärdet eller ev kostnad för avlivning och destruktion (om din förs täcker det) om T-märkt häst tas bort för ursprungsskadan/förslitningshältor. Just den delen kan kvitta för mig, men kan vara bra veta om. (Min utvecklade spatt efter T-märkning. Jag behandlade två svängar - på egen bekostnad, det täcktes ju inte - men avlivade när det kom tillbaka. Så han tog inte bort pga ursprungsskadan).