Triangelmärkning

Fakur

Trådstartare
Hur är gången vid triangelmärkning rent praktiskt? Om hästen varit på klinik först och blivit utdömd som ej ridbar, när man sedan får svaret fr försäkringsbolaget att det är ok att triangelmärka, måste man tillbaka till samma klinik igen då eller räcker det med att en veterinär kommer ut och gör själva "märkningen" vid stallet? (det är väl frysmärkning antar jag..)

Efter det antar jag att försäkringsbolaget ganska omgående betalar ut den summan man har rätt till..

Tacksam för all info om hur det går till. :bow:

Sv: Triangelmärkning

Hur man gör rent praktiskt beror lite på t ex hur läge hästen är under behandling och liknade. Men en veterinär dömmer ut hästen och det intyget skickas till försäkringsbolaget som gör en bedömning om man kan godta det och om hästen kan T-märkas utan att lida av det.
Man får sedan klart tecken från bolaget och för själv ordna med någon som kommer och märker hästen. Fungerar lite olika på olika ställen om man måste till klinik eller om någon kan komma hem till en göra det o s v. När hästen är märk ska det meddelas bolaget som då betalar ut pengarna.

Om en häst har behandlats under en längre tid på klinik kan det ibland gå så fort med godkännandet att man kan få hästen märkt på kliniken med en gång. Ibland kan det lång tid för bolaget att utreda det så man kan få vänta i veckor innan man får besked.

Jag triangelmärkte på klinik efter klartecken från försäkringsbolaget. Jag fick själv skaffa fram flytande kväve till märkningen.

Det går bra att ta ut vilken veterinär som helst som märker. Du får ju ett papper från försäkringsbolaget som ska fyllas i av veterinären (och dig) i samband med märkningen. Den du sen skickar tillbaka till bolaget, och de betalar ut.

Det kan dock vara knepigt att få tag i 'veterinär på fältet' som kan T-märka, lite beroende på var man bor. Jag T-märkte min hemma, mest för han skulle slippa åka en extra sväng och ja av 'enkelhetsskäl'. Men var inte alls lätt få tag i vet som hade själva järnet och/eller kväve. I princip vilken vet som helst kan göra själva märkningen, men det gäller ha sakerna med.

Vi fick ihop det tillslut iaf (järn inlånad från en klinik, flytande kväve från seminstationen) och sen var triangeln där).

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 641
  • Låst
Hästvård Hästen har haft klippkort på klinik i flera år. "Alla" (inkl jag) har varit överens om att ursprungsproblemet är vänster bak, men det...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
10 507
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 133
Senast: MayGrace
·
Ekonomi & Juridik För nu ca 4 veckor sedan köpte jag ett jätte fint hoppsto, ville ha en läromästare som jag bara kan sätta mig upp på och hoppa och bara...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
14 726
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka