Triangelmärka eller ej?

millan71

Trådstartare
Jag har en vallack, 10 år, tränat och tävlat dressyr på, men efter flera hältor,behandlingar och artroskopi så inser jag att han aldrig kommer att hålla för att tävlas och tränas i den utsträckning jag vill. Jag frågade vetrinären hur jag skulle göra med honom (skogsmulle eller tävlingshäst) men han svarade "kör på som tidigare och kom in var 8:e månad för behandling". Jag tror inte jag vill köra på som vanligt, har han ont så ska man ju inte tränas och tävlas? han har en pålagring i kotleden som gör att han alltid kommer att vara en ½ grad halt. Det här är en väldigt pigg och levnadsglad herre och jag älskar honom över allt så jag vill verkligen bara att han ska ha det bra, med det menas inte gå i hage och skrota utan ridas i skog och mark.

Nu till saken, jag har en unghäst som håller på att tränas upp så tiden för min 1:a vän räcker inte riktigt till. Jag letar just nu medryttare eller fodervärd. Frågan är OM jag skulle sälja honom ska jag triangelmärka honom innan? Han är inte ute på försäljning men jag behöver få ordning på mina tankar, för även om han är den bäste så förtjänar han att få tid i skogen och bli riktigt ompysslad och då kanske någon annan än jag kan ge honom det?

Hur skulle ni resonera? Triangelmärker jag honom så vet jag att han inte kommer att drivas på så hårt för tävling, men jag har absolut ingen aning.

Behöver MASSOR av råd av er :confused::bow::bow:

Sv: Triangelmärka eller ej?

En T-märkt vallack riskerar i allra högsta grad att bli vandringspokal, så vill du T-märka är det säkraste att kunna behålla honom själv och på så sätt ha fortsatt kontroll. Om du inte kan behålla honom så är ju fodervärd ett ev alternativ eller så avlivas han.

Om ytterligare tre ägare är det ingen som vet varför han en gång T-märktes, och då är risken att hästen överutnyttjas utöver vad han klarar av och återigen får ont av sina skador.

Lite reflektioner från min sida.

Först får du kanske reda ut om försäkringsbolag och veterinärer vill låta triangelmärka honom. Det är upp till dem att avgöra om han är så dålig att försäkringen ska falla ut.
Låter ju inte som om din veterinär är inne på det spåret och då brukar inte försäkringsbolaget heller tycka det.

Jag har varit i exakt samma sits som dig med min häst så kan ju bara skriva hur jag valde att göra.

Han fick bli "sjuk-pensionär" och går nu bara som sällskap och skogsmulle, oxå på grund av pålagringar i höger framkota. Han är 14 i år.
Jag valde att t-märka mest i fall att det händer en själv något hemskt en dag så jag måste sälja, så ska köparna vara väl medvetna om att det inte är någon häst som man kan träna/träna med och som boj skrev att de inte lika lätt blir en vandringspokal.
Nu har jag aldrig i mitt liv planerat att sälja honom men som sagt...man vet aldrig.

Han tyckte det va jobbigt att inte få komma ut lika mycket i början men tog ett tag så va han samma gamla levnadsglada häst igen som älskar livet och har lite för mycket motor för ett halv-kasst framben. :d
Det va ca 3-4 år sedan han blev märkt.

Veterinär och försäkringsbolag hade jag inga problem med, det krävdes bara ett telefonsamtal till veterinären så fixade de tid och papper som skulle skickas in till bolaget. Men klart...olika veterinärer och bolag = olika beslut.

Man måste ju säga att vet är olika. I ena minuten sade han att vi kunde triangelmärka honom, i andra sade han att det går att "köra på som vanligt" men med behandling i kotorna var 8:e månad. När jag var hos vet så ville jag inte ta ett förhastat beslut och därför for vi hem och jag vill fundera på hur man ska göra. Man blir ju rädd när man läser boj:s svar, att de blir vandringspokaler. Usch!

Om min häst hade varit skadat så den inte går att använda fullt ut så hade jag försökt behålla den så länge det går och låna ut den på foder eller ha medryttare (självklart då till seriösa och duktiga människor med goda referenser).

Håller den för skogsridning och lite lätt dressyr så finns det ju väldigt många som nöjer sig med det.

Går det att rida dressyr på den alls?

Jo , det borde gå att rida lite dressyr på honom. Man kan ju känna vissa gånger att han haltar till ibland men som vet sa så skulle vi kunna rida som vanligt det är bara ja som inte vill det eftersom jag är rädd om honom.

Det verkar himla svårt i vår stad att få en medryttare som är seriös och som vill rida en längre tid på samma häst, men vi letar vidare.

Frågan kvarstår, ska jag triangelmärka eller inte? Om man inte gör det och man säljer honom (vilket jag hoppas slippa) finns det folk som vill betala ett högre pris för hästar med skador? Nä det lutar nog åt att han får bli kvar och lånas ut på foder, eller det bästa, stå kvar hemma och få någon som fodervärdar honom där

Nackdelen med triangelmärkning är ju att den aldrig mer kan tävla. Det kan ju hända att hästen efter något års skogslullande är helt smärtfri och förblir det till 25 års ålder... Och om hästen då går att rida lite dressyr på (men inte håller för tävling-träning) så kanske fodervärden/nya ägaren någon gång vill kunna ställa upp på en liten klubbtävling eller så, men med t-märkning är ju det helt kört. Hmmm lite luddigt nu, men du förstår säkert hur jag menar ;)

Men om hästen är värd mycket pengar förstår jag om du vill t-märka den.

Om det var min häst hade jag behållit den så länge som det gick för både min och hästens skull. Sedan hade jag tagit bort den när det inte gick längre. Hade aldrig ens funderat på att sälja eller lämna på foder. Finns så många friska hela hästar som råkat illa ut på det sättet så vad kan då inte hända en med problem?

Men det finns även väldigt många hästar som får det toppenbra som "hobbyhästar".

Om jag lånar ut min häst så är det självklart för mig med provridning, referenser från ridlärare osv osv.

En T-märkt vallack riskerar i allra högsta grad att bli vandringspokal, så vill du T-märka är det säkraste att kunna behålla honom själv och på så sätt ha fortsatt kontroll. Om du inte kan behålla honom så är ju fodervärd ett ev alternativ eller så avlivas han.

Om ytterligare tre ägare är det ingen som vet varför han en gång T-märktes, och då är risken att hästen överutnyttjas utöver vad han klarar av och återigen får ont av sina skador.

Å andra sidan, väljer man att INTE triangelmärka och säljer hästen som promenadhäst kanske man om ytterligare tre ägare inte vet om att hästen har problem. Det finns människor som skor sig på att köpa billiga promenadhästar, rider ett par varv på tävlingsbanan och säljer "tävlingshästen" till en godtrogen ryttare med hjälp av ett tvivelaktigt veterinärintyg.

Men det finns även väldigt många hästar som får det toppenbra som "hobbyhästar".

Om jag lånar ut min häst så är det självklart för mig med provridning, referenser från ridlärare osv osv.

För min del betyder min häst mer för mig än att jag vill lämna ut den om den inte är frisk till nya människor och nya platser. Kvittar hur mycket som det provrids och lämnas referenser man kan aldrig få garantier hur något blir efter ett tag. Så mycket som kan hända på vägen. Känner att jag tar ett större ansvar för min häst om jag har den själv och själv kan vara med att avgöra när det är dags att ta bort den, istället för att lägga över det på främmande personer.

Om jag hade triangelmärkt eller inte hade helt och hållet berott på vilken ekonomisk situation jag befann mig i. Om jag behövde pengarna just då eller inte. Men man ska ju ha klart för sig att en triangelmärkt häst = en utdömd häst. Bara det att man som ägare väljer att bara ta ut en del av försäkringsbeloppet.

Jag tycker inte du ska Tmärka honom , som tidigare har skrivit att de blir lätt vandringpokaler , utan ja tycker om du inte ska ha han kvar så försök att hitta ett bra hem kanske en livstidsfodervärd?

Ja, visst spelar väl pengarna in, men han är inte så väldigt högt försäkrad så jag väljer att avvakta. I tävlingssammanhang har han väl inte heller visat framfötterna för han har mognat väldigt sent och när han väl mognat så började han att bli halt.

Jag ska försöka hitta någon som vill rida honom ett par dagar i veckan, men efter vad man hört här så verkar det bäst att ha kvar honom i sin ägo och skaffa medryttare eller fodervärd. Skaffar jag fodervärd och han flyttar får det bli inom ett område där man kan komma och hälsa på honom lite då och då så man ser att han har det bra. Jag har honom hemma i mitt egna stall så att ha honom kvar på gården går alldeles utmärkt, det är bara det dåliga samvetet att man inte riktigt hinner med honom när jag lägger ner mycket tid på unghästen.

Det finns alldeles för många skräckhistorier. Fy för oseriösa människor som skor sig på djur och behandlar dem illa. Tack för alla svar, jag visste att det fanns många kloka bukefalister som man får bra svar av.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 083
Senast: Bison
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 552
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 640
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
7 062
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025