Trevlig gårdshund/familjehund med lagom vakt sökes

Sv: Trevlig gårdshund/familjehund med lagom vakt sökes

Oj så många tips, tack alla!

När jag skriver "vi" så menar jag mina föräldrar, men jag är väl ändå lite delaktig för jag vill att det ska bli rätt för dem. I framtiden är det kanske jag som bor här och om det sker så länge hunden finns kvar antar jag att den kommer att bo kvar här med mig. Precis som med den senaste hunden, han var min men bodde kvar när jag flyttade till lägenhet i en annan stad.

Idag har vi lekt med tollaren i stallet och mamma gillar dess lekfullhet och glädje, den är ju glad hela tiden. Men den är liiite för dampig. ;) Men egenskaper så som vänlig, glatt sinne och lekfull gillades. Den ska vilja vara med och få uppmärksamhet och klara av att deras barnbarn leker med den (under uppsikt!). Allt för mycket pälsvård är väl också oönskat. Hon hade varit inne lite på berner men sett att den krävde mycket borstning och pälsvård?

Mamma är sjukskriven och hemma på heltid på obestämd tid (det har varat i några år nu). Hon kan inte gå långa promenader men går gärna en kort sväng så hunden får komma ut lite mer. Hon går gärna ut på fälten och kastar lite pinnar varje dag och tränar på olika trix, när pappa har tid går han gärna långpromenader. Annars är det mest att få vara ute i trädgården (nästan 1 ha stor) och vara med utanför trädgården vid in/utsläpp av hästarna och leka med hundarna/katterna i stallet. Katterna är förvisso mycket i trädgården också. :)
Detta var den aktivitet förra hunden fick och han var alltid i gott hull och lagom musklad, han gillade dock inte att leka/hämta pinnar utan gick hellre på promenader eller sprang fritt på fälten (eller efter nån hare ;)).

Bernerns pälsvård är väldigt basic och kräver en genomborstning då och då bara. Sedan är tollaren en racerhund som kräver massvis med stimulans, så den skulle jag faktiskt avråda från.

St Bernhard eller Berner Sennen tycker jag det låter som!

Vill ni ha en mindre hund skulle jag titta på Lhasa Apso. Inte så respektingivande kanske iofs... ;) Klockren duktig vaktare som håller sig hemma runt gården (iaf de individer jag har haft, obesläktade och vid olika tillfällen). Pälsen kan man klippa ner om man inte vill ha en golvmopp! :)

St bernhard finns ju dessutom i en korthårig variant om ni vill slippa pälsvård :)

Haha, min rotta blir som förbytt när hon ser en katt. Ögonen blir klotrunda och helt fixerade!:eek:

Hmmm... Då går Njuffen bort. Mycket pälsvård!
Engelsk mastiff??
Jag kan inte mycket om rasen men de hundar jag träffat har varit mycket vänliga och lugna.

Kl

Bernen är väldigt trevliga men har inte den rasen mycket hälsoproblem?!

Det var några år sedan jag kände någon med Berners, men ja då hade de en hel del hälsoproblem... har tre bekanta som alla fått ta bort sina Berners alldeles för unga. Det var ju dock säkert 10 år sedan.

Jag bara älskar Douge de bordeaux också, mycket barnkära, lugna och trevliga de jag har träffat på. Vet dock inget om hälsostatus på dem men det går ju att höra med rasklubben. Det är ju trots allt en stor och tung ras.

Det är väl hd som är största problemet inom berner, precis som inom de flesta raser. Annars kanske bullmastiff kan vara ngt, då lrävs det kanske täcke vintertid iof.

Det är väl hd som är största problemet inom berner, precis som inom de flesta raser. Annars kanske bullmastiff kan vara ngt, då lrävs det kanske täcke vintertid iof.

Tyvärr är det mycket andra hälsoproblem på bernern också, sådana som inte går under hälsoprogrammen.

Har släktingar som fastnade för rasen tidigt, och planerade att ha en mindre uppfödning hemma. Men när dom var inne på 7:e hunden och inte heller den klarade sig förbi 3års ålder utan att bli sjuk så gav dom upp.
Och dom är tyvärr inte ensamma att ha gett upp en annars jätte härlig ras just för att det är så svårt att få tag i en frisk hund.

/Camilla

Okej vad tråkigt, när vi hade berner var det just hdn som var problemet, det är ju verkligen underbara hundar!

Nu är jag ingen expert, men Rodesian Ridgeback kanske skulle kunna vara något?

Du har nämnt Tollare några gånger nu, men jag hittar inget som jag tycker gör Tollaren till ett lämpligt val i din beskrivning.

/.../

Jag bara älskar Douge de bordeaux också, mycket barnkära, lugna och trevliga de jag har träffat på. Vet dock inget om hälsostatus på dem men det går ju att höra med rasklubben. Det är ju trots allt en stor och tung ras.

Jag var inne på en sådan ett tag, som soffvärmare och avslappnande komplement till brukshundarnas ständiga driv :p... men DdB har en jäkla massa problem. Inget jag skulle rekommendera, det finns höft- och armbågsdysplasi, hudproblem, problem med ögonlock, etc. Tyvärr.

Känns btw som om många av molosserraserna har liknande sjukomar.

ROTTIS! TIK! Passar perfekt in på din beskrivning:)

Hur tänkte du där egentligen?

Ts skriver: "Den ska inte behöva allt för mycket aktivitet utan trivas med att springa fritt i trädgården, och på själva gården, att vara med i stalljobbet och normala saker som att gå fot vid promenader, lite trix och allmänt vara med i de dagliga aktiviteterna."

Rottweiler är ju en brukshund och bör aktiveras därefter, om någon nu avlar fram hundar som inte behöver mentalstimuland och rejält med aktivering så bör man inte stödja den typen av avel. Rottis är en brukshund, annars är det ingen rottis

Jag ser två nackdelar med rottweilern, det är dels aktivitetsnivån som jag tror är för låg om man vill ha en bra rottis och eftersom ni har inakoderingar så bör en hund ha en positiv grundinställning till hundar utanför deras omedelbara flock eftersom hästfolk ofta har hundar som de vill ha med till stallet.

Man kan inte räkna med att en rottis ska leka och ha trevligt med kreti och pleti när det gäller andra hundar. Att uppföra sig under träning är en helt annan sak än att det dräller in okända hundar på deras tomt.

Katter verkar dock inte vara något större problem bland de rottisar jag känt, de flesta har både rottis och katt.

Ja, en (engelsk) mastiff skulle ÄLSKA att få skrota runt på en gård, gå diverse promenader och kanske träna lite förutsatt att man inte har för stora krav. Vår tyckte att det var roligt att träna lydnad och liknande, var dessutom lättlärd men utförde bara momenten om hon kände för det ;).
Stor, vänlig men tillräckligt imponerande för att avskräcka ovälkomna besökare. Man känner sig helt klart TRYGG med en mastiff!

Annars tänkte jag på Grosser schweizer sennenhund? Lite påminnande om rottis men inte lika krävande.

Ridgeback kräver sannolikt mer aktivering och en del har en god portion jaktlust. De brukar inte springa långt men man skall nog inte räkna med att den stannar på gården.

TS: Om ni haft en chowblandras så kanske en renrasig chow kan vara något? Jag kan inte så mycket om rasen men de verkar vara bra sällskapshundar. Dock är väl hälsan inte den bästa.

Hellojsan. :)
Jag blev jätte intresserad och komma med förslag. :)
Vad med och kolla upp rasen Kuvasz? =)
En mycket trevlig hundras som är mer socialt engagerad i familjelivet än och vilja vara med på för mycket aktiviteter. :)
Jag har en själv som är en kelgris/soffpotatis, men hon avviker också mycket från rasstandarden. :)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kuvasz

http://www.kuvasz.se/omkuvasz.htm

http://www.bbb-sweden.se/dogs/rubriker/rasen.html

Mvh Xoya. :D

http://www.skk.se/hundraser/kuvasz/

http://www.zoonen.com/artikel.asp?oid=2577684

Senast ändrad:

Nu var förvisso vår hund 50% rottis, men en ren sådan vill de inte ha. Och nej, nån tollare blir det inte men dess lättsamma syn på livet uppskattas. Berner hade varit perfekt men de har för många hälsoproblem. Det var trots allt även 25% berner i vår hund och kanske är det därför han inte finns längre; ett akut hälsoproblem som inte gick att förutse eller rädda när det väl hände.

Jag tror det blir bra till slut och vi har fått många bra tips i tråden. :)

Om det är själva synen på livet som är positivt med Tollare, så kanske ni ändå ska kika lite på Curlyn. De är förvisso inte riktigt lika flamsiga som tollare (eller Golden för den delen), men det är ju trots allt en retriever :) Dessutom är de stora och svarta så även om de inte är bäst på att vakta (även om de oftast är mer reserverade än ex. labbar och golden) så brukar ju det avskräcka rätt många

(annars hade Rufus älskat livet hos er, fast jag tror inte att han är någon vidare vakthund ;))

Liknande trådar

Hundavel & Ras Gjorde nyligen en rastråd men mina funderingar spinner vidare. Jag har sökt en ras som vill följa med på ridturer med ganska högt...
Svar
8
· Visningar
3 226
Senast: Annelian
·
Hundavel & Ras Hej! Hoppas få lite kloka råd och vägledning från er hundkunniga! Jag och min sambo har i flera år varit sugna på att skaffa hund och...
Svar
3
· Visningar
1 612
Senast: Lady_A
·
Hundavel & Ras Jag vet att det finns flera såna här trådar men ni kanske orkar med en till ;). Vi är en familj som bor på landet, två barn 12 och 8...
2
Svar
23
· Visningar
2 749
Senast: Niyama
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 535
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Snabbmat?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Mens