Trevlig gårdshund/familjehund med lagom vakt sökes

Chili

Trådstartare
När vår drömhund inte längre finns, hur hittar man en ny? Det går ju inte att ersätta vår hund. Men en hund måste finnas.

Gården ligger något avsides men besöks dagligen av stallets hyresgäster och deras hundar, många vandrar här och även dem med sina hundar. Det är väldigt betryggande, både för oss och hästägarna, med en vaktig hund som har ett något avskräckande skall. Men hunden ska vara trevlig och en bra familjehund! Här finns även småbarn som ofta är på besök och fler kan ju tänkas tillkomma.

Den ska inte behöva allt för mycket aktivitet utan trivas med att springa fritt i trädgården, och på själva gården, att vara med i stalljobbet och normala saker som att gå fot vid promenader, lite trix och allmänt vara med i de dagliga aktiviteterna.

Vår förra hund var en blandras (rottis/berner sennen/golden) som vi köpte när han var 1,5 år. Han var väldigt problematisk i början men blev en fantastisk hund på alla sätt och vis. Så blandras är inget vi skyr direkt. Före honom har det funnits tre hundar av olika raser. Med honom var det ingen som gick in i trädgården om de inte kände honom (stor och svart) och visste att det var mycket skall men ingen verkstad så länge man inte betedde sig illa.

Finns det någon klockren ras eller är det bara att gå på magkänslan när Hunden dyker upp?

Sv: Trevlig gårdshund/familjehund med lagom vakt sökes

Har inte rasen så stor betydelse och ni inte räds vuxna hundar är det väl ett lysande tillfälle att kolla vad tex Hundstallet och liknande har för omplaceringar.

Jag tänker på någon typ av gårdshund, typ berner sennen, landseer, broholmer eller leonberger? Det är ju inte direkt så att man går fram till en sådan hund hur som helst och du har väl erfarenhet av både lejon och landseer sedan tidigare? Så ja, är inte omplacering ett alternativ så kanske de kan vara några raser att kolla på?

(och om broholmer kan du läsa här t.ex, för det känns som en vettig ras: http://www.skk.se/kopahund/hundraser-valpkullar/broholmer/ )

Senast ändrad:

Tack för era svar, så snabbt!

Sorgen finns ännu här men det yttrades ändå ganska så direkt att en hund är ett måste. Så det känns skönt att få lite alternativ kastade mot sig, för att kunna bena ut tankarna lite.

Och ja, lejon och landseer har jag lite erfarenhet av. De andra vovvarna har varit jämthund, labrador/chow chow (extremt svår omplaceringshund) och amerikansk cockerspaniel.
I stallet finns det nu en cocobananas tollare och något så energiskt är inte av intresse.

En annan hund jag tänkte på som kanske skulle kunna fungera hos er är Eurasier, verkar vara lagom reserverade och ha ett lagom aktivitetsbehov. Det står förvisso att de inte ska vara så skälliga, men jag kan tänka mig att det också är en träningssak (vad vet jag) :)

TS skrev ju att dom inte ville ha en hund som krävde för mycket aktivering, då är knappast en brukshund rätt val :)

Jag är van vid bruksschäfrar och det är min åsikt att en rottis inte kräver ett dugg mer än normal motion och en familj att tillhöra och få vakta. De är väldigt lätthanterliga för en hundvan person:)

Med tanke på aktiveringsnivån tycker jag också NewFoundland, Landseer eller Berner sennen. Stora hundar som gärna larmar när det kommer någon men som är snälla mot alla djur och människor.

Ja kanske är det så, jag har egentligen ingen stor erfarenhet av rottisar men jag vet att en understimulerad rottis inte är en rolig rottis. Hade en bekant med en rottis från brukslinjer som inte fick göra så mycket och den hunden var INTE rolig. Inte elak på något sätt men eftersom att hon fick alldeles för lite aktivitet så hittade hon på egna uppgifter. Varför chansa med att man kan få en hund som inte kräver så mycket, bättre att rikta in sig på en ras som inte är en bruksras om man inte vill aktivera sig på det sättet med sin hund tycker jag :)

Som sagt det är min erfarenhet att rottis inte är någon krävande brukshund, i jämförelse med många andra bruksraser. Ska du ha en hund som verkligen vaktar självständigt så anser jag att då krävs det en brukshund, med goda egenskaper och bra mentalitet.

Rottis skäller inte i onödan utan ser, vaktar och ingriper vid behov. Visst finns det dåliga, instabila rottisar men dåliga individer finns inom alla raser. Välj uppfödare med omsorg.
Sen har jag sett en hel del hästgårdar som valt Newfoundlands eller Leonbergers, har dock ingen egen erfarenhet av dem. Den förstnämda verkar föredra att bo utomhus:)

Den hunden jag skriver om var absolut ingen dålig hund! Hon var understimulerad och är ju inte hundens fel. Men jag har som sagt inte enorm erfarenhet av rottisar så jag har säkert fel :) Men nu ska jag inte kapa TS tråd mer ;)

Men är inte just chesapeaken väldigt krävande och hård jämfört med de andra? De jag har träffat har varit rena arbetshundar som aldrig skulle nöja sig med att bara vara med eftersom de hade blivit totalt odrägliga då. Framförallt som de trots allt ska vara hundar med mycket skärpa?

Annars håller jag med om Curlyn, det tror jag absolut skulle vara en bra ras!

Visst trivs NewFoundlans ute men de är samtidigt väldigt familjekära och vill vara med så har man bara en så tycker jag personligen att den ska få bo inne.

Det beror ju på TS... Vill hen ha en gårdshund som dessutom är kul att jobba och träna med så kanske bruksraserna passar. Men om hen vill ha en gårdshund som inte kräver så mycket mer än att få vara med och sköta gården passa tex NewFoundland bättre.

Min känsla är att en understimulerad rottis lätt utvecklar otrevligt beteende som tex hundagressivitet vilket hade varit jättetråkigt för TS eftersom hunden kommer få umgås med många olika hundar.

NewFoundlands (den ras jag känner bäst) har däremot väldigt långt till att utveckla agg mot andra hundar, oberoende av kön.

Jag skulle kika på en renrasig Berner Sennen, New foundland, Leonberger eller dylikt. Just bernern ligger mig riktigt varmt om hjärtat, oerhört trevliga familjehundar med en del vakt i sig.

Ang. Rottis så finns det säkert dock de som skulle nöjda sig med att vakta sin gård hela dagarna och promenader utöver det, men det jobbiga är att ni inte vet om ni får en sådan eller inte. Blir den understimulerad hittar den på egna äventyr och det är inte skoj men en sådan ras, när den får för sig att inte hovis får gå in i stallet eller att den ska vakta hästarna så att ägarna inte får gå in i hagen... Vilket de säkert kan få för sig om ni skulle hitta fel individ. En annan nackdel är att det finns rottor (bla. min) med väldigt väldigt mycket jaktinstinkt, och det är kanske inte så önskvärt om den ska gå lös på gården, förhoppningsvis stannar den vid tomtgränsen men gör den inte det blir det jobbigt.

Men är inte just chesapeaken väldigt krävande och hård jämfört med de andra? De jag har träffat har varit rena arbetshundar som aldrig skulle nöja sig med att bara vara med eftersom de hade blivit totalt odrägliga då. Framförallt som de trots allt ska vara hundar med mycket skärpa?

Annars håller jag med om Curlyn, det tror jag absolut skulle vara en bra ras!

Ja, de är generellt lite hårdare, och har mer vakt. Om de blir odrägliga beror ju på vad man gör med dem - få vovve följa med på ridturer, får apportera, och får tydliga uppgifter på gården så kan en chessie passa.

Men jag håller med om att det är inte den lättaste retrievern. Dock ville TS har lite vakt, som jag förstod det?

Kom just nu på EN nackdel med min rotta i a f - hon HATAR katter:devil: Det är det enda som kan få henne ur balans och att bli olydig. Det kanske diskar en del rottor från att bli gårdshundar - katthatare är lite jobbigt att ha på en gård:angel:

Så länge hon själv kan tänka sig att bli råttjägare så... ;)

Och min ääälskar att kela med katter, så länge de inte springer då sätter jakten in på samma sätt som på hare.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Gjorde nyligen en rastråd men mina funderingar spinner vidare. Jag har sökt en ras som vill följa med på ridturer med ganska högt...
Svar
8
· Visningar
3 226
Senast: Annelian
·
Hundavel & Ras Hej! Hoppas få lite kloka råd och vägledning från er hundkunniga! Jag och min sambo har i flera år varit sugna på att skaffa hund och...
Svar
3
· Visningar
1 612
Senast: Lady_A
·
Hundavel & Ras Jag vet att det finns flera såna här trådar men ni kanske orkar med en till ;). Vi är en familj som bor på landet, två barn 12 och 8...
2
Svar
23
· Visningar
2 749
Senast: Niyama
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 535
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Snabbmat?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Mens