Trerättersmiddag

Nebraska

Trådstartare
Ska bjuda på en jubilemsmiddag för en handfullpersoner till helgen. Kan ni ge mig lite inspiration? Till varmrätt har det väl önskats grillat i någon form.

Fin-hamburgare á la Mississippi kanske? Starta med isté, blandade nötter, och kanske några kalla snittar. Det ger en lång förrätt med mycket mingelpotential. Perfekt om värdinnan måste sköta en grill samtidigt. Till varmrätt högrevsburgare. Jag använder receptet till bröden från Flippin' burgers. De är kanonbra. Öka nivån på burgarna genom att bjuda bra tillbehör till. Egen majo, saltgurka och vad man nu vill ha. Till dessert brukar jag välja mellan pekannötspaj eller banana pudding. Det landar nästan alltid i det senare. Men då med "extra allt". Dvs hemmagjord sockerkaka och vaniljkräm. Recept kan följa om intresse finnes. ;)

Toast Skagen, Bruschetta eller ceviche som förrätt, flankstek och hasselbackspotatis till huvudrätt med en fräsch sallad till (med en fin köttbit behövs det ingen sås) och tiramisu till efterrätt?

Kanske inte världens mest sammanhängande meny och även om det mesta kräver lite tid så går det att förbereda det mesta så att det inte behövs särskilt mycket aktiv kökstid under själva tillställningen :)

@Hermelin , jag ser gärna recept! :)

Ska bjuda på en jubilemsmiddag för en handfullpersoner till helgen. Kan ni ge mig lite inspiration? Till varmrätt har det väl önskats grillat i någon form.

Tips om du vill minimera tiden i köket när gästerna är på plats är att ha några ostar, lite charkuterier, oliver, vindruvor, soltorkade tomater och lite kex som gästerna kan plocka av själv till förrätt, sedan förslagsvis någon form av långkok till huvudrätt och t.ex. key lime pie, någon frozen cheesecake eller något annat som är enkelt att förbereda långt i förväg till efterrätt. För att få en röd tråd i middagen kan man tänka något tema, t.ex. italienskt, eller så skiter man i regler och blandar hejvilt :)

Jag håller på med min valborgslunch som visserligen ska vara buffé men som jag ändå tänkt i trerättersuppdelning:

Champagne med tilltugg i form av crostini med skagenröra, kronärtskockspesto och romröra toppad med gräslök

Sparris med förlorat ägg, hyvlad pecorino och olivolja

Marinerad fläskfilé och lax (rökt och gravad) med varm potatissallad (klyftpotatis blandas med hackad rödlök, oliver, kapris och toppas med ruccola). Till detta pesto och dressing med soltorkade tomater.

Genomgående torrt vitt vin alt mineralvatten

Fruktsallad, vispgrädde och chokladkaka
Ost (rödvin om man vill)

Kaffe och likör

Sen tillkommer kanske något.

Nu ska jag börja städa inser jag!

Huvudrätten hade jag valt att grilla "allt".
Förutsätter att man har en grill med mycket plats bara.

Marinera lämpligt kött (frågar du mig hade jag tagit biff) och grilla sedan.
Dela färska champinjoner på mitten och trä på spett, släng på grillen.
Tänk på att champinjoner kan behöva rätt lång tid på grillen, så lägg på det med/före köttet.
Skär paprika i fjärdedelar eller annan lämplig storlek för grillning.
Grilla majskolvar

Servera med någon/några kalla såser.

Liknande trådar

Kropp & Själ Upptäckte igår att det blir väldigt tidigt mörkt, redan vid ca kl 19 börjar det skymma. Så ska inventera reflexförrådet, vet att jag...
Svar
9
· Visningar
524
Senast: SiZo
·
Mat I december ska jag ha två kalas på samma helg, och ska bjuda på tårta. För att göra det hela så ekonomiskt som möjligt tänker jag göra...
2
Svar
26
· Visningar
1 488
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 063
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Jag har troligen åkt på nån form av stressutslag. Det kliar så jag blir tokig, självklart mest nattetid också. Har kontaktat vården och...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 495
Senast: et_flickan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar