Tregångare?

A

aana

Hur vanligt är det med Islandshästar som endast har skritt, trav och galopp? Berätta gärna allt ni vet och kan om det här.

Det beror ju på vad man menar med att hästen "har" en gångart. Jag har hört/läst/snappat upp nånstans att det är mindre än 1% av islandshästarna som inte KAN tränas till att tölta. Sedan finns det ju hästar som kanske skulle kunna, men som av en eller annan anledning inte tränas på rätt sätt och därför BLIR tregångare.

Min häst, till exempel, gick i klockren skritt, trav och galopp under inridningen och hade jag inte försökt få fram tölten tror jag att han hade fortsatt vara tregångare. Nu hade jag hjälp av en bra tränare och lyckades hitta tölt och pass (passen ännu otränad, dock, men den finns där). Så träningen tror jag är avgörande för om hästen töltar eller inte. Sedan kan det förstås vara lättare eller svårare att få fram tölten...

Tack för svaret.
Undrar om man rider in Islandshästar annorlunda än "vanliga" hästar? Blir det svårare att få fram tölten om hästen rids för "väl" de första åren? vad kan man göra för att se om hästen har tölten "i sej" ändå?

I somras när jag var på Island så red jag ett 23-årigt sto som inte visa ett steg i något som kunde likna tölt... Nu vet jag inte om det beror på hur hon reds in och så vidare. De ville inte träna tölt på henne i den åldern och så länge hon hade funnits i deras familj (en massa år...) hade hon aldrig töltat ett steg... Fast det är nog relativt ovanligt med såna hästar. :)

Nej, jag red inte in min häst på något annat sätt än jag hade gjort med vilken annan häst som helst.

Började med ledövningar i grimma, löslongering, sedan longering i lina. Vänja vid sadel och träns, vänja vid tyngd, sitta upp osv.

Väl "uppe i sadeln" på min unghäst lärde jag honom "framåt" och "stanna", samt "svänga" åt båda hållen. Sedan "snabbare framåt", vilket innebar att han valde trav. Han hade ju givetvis kunnat välja tölt eller pass istället, och på det stadiet i utbildningen hade jag inte brytt mig om vilket, eftersom jag bara ville lära honom att svara på framåtdrivande hjälper.

När han lärt sig grunderna började vi rida ut korta turer med sällskap, och galoppen fick komma "av sig själv" ute. Galoppfattningar tränades först senare.

Jag hade ridit min häst i skritt, trav och galopp i 3-4 månader innan vi började med någon töltträning. Tränade sedan tölt i 1-1,5 mån innan det var dags för vila i 2 månader, och sedan töltträning i ytterligare ett par månader innan tölten var någorlunda bra (MYCKET passtaktig i början).

Att min häst har pass i sig har jag märkt "av misstag" när vi varit ute och fått till en obalanserad galoppfattning (oftast p.g.a. slarvig ryttare och otålig häst i kombination...), då har det blivit pass istället!

Nej jag tror mer det har att göra med vilka anlag hästen har. På hästar där tölten ligger nära till hands så går det inte att undvika hur "väl" man än rider medan andra inte skulle ta ett steg i tölt under hela sitt liv om man inte lärde dem det. Den senare verionen kan trots det vara mycket bra töltare.

Jag har haft en fd medryttarhäst som inte hade ridits i tölt alls (vilket jag var omedveten om). Jag råkade töltsätta denna häst och det var inte svårare än att komma fram i tölt på vilken "normal" häst som helst. Det var bara det att traven var närmast till hands för honom och de ryttare som ridit honom innan mig hade noll koll på islandshästar och gångarter...

Sedan har jag hört en ganska erfaren ryttare som ridit en islandshäst till högst 3 steg i tölt och då fick hon använda ganska omilda hjälp för att komma dit...

Men det finns en och annan islandshäst som inte söker en lateral rörelse, dessa hästar måste man lära in denna rörelse och någon lär sig aldrig. Så visst finns det islandshästar som är och förblir endast tregångare, där man avlat på starkt diagonala hästar kan tölten faktiskt förvinna helt.

Jättetacksam för svaren. Kan någon ge ett tips på hur man ska kunna se om man kan lära en "tregångare" tölt, alltså hur se om den finns där någonstans?

Min pålle har fyra gåmgarter, tävlade honom i fyrgång förut.. Men han fick alltid sämst poäng på tölten.. :crazy:
Sen började vi med western å då ville ja ju inte ha honom att tölta, så ja la bort tölten å ingen verkade gladare än han! Men häromdagen när vi var ute å red blev han jättepigg å skulle springa när vi skulle skritta, å när ja lättade lite på tygeln töltade han iväg i världens klockrena tölt, trots att vi säkert inte töltat på 2 år! :eek:
Men det var bara denna enda gång, sedan var det trav igen.. :smirk:
Fast ja tyckte det va lite coolt.. :cool: :D

Jag har haft en tregångare. Hon hade känd bra stam bakom sig, inte ont någon stans, så det kan inte vara därför som hon inte ville tölta. Gjorde många försök att lära henne tölta, gick diverse kurser, men inget hjälpte. Skickade henne till två olika proffesionella tränare, men inget resultat där heller. Rådet jag fick var att rida mycket dressyr med henne, så kanske tölten skulle komma så småningom... Hon fick ett föl som glatt töltade i hagen. Själv så fick jag tölta två korta sekvenser med henne när jag satt på ryggen, det var när hon blev skrämd! Såg henne även tölta en gång i hagen när hon blev rädd, med det var allt.... Verkar som ett fåtal hästar inte vill lära sig tölta helt enkelt!
/Linda.

Ok. Men hur har dessa proffs GJORT för att se om tölten finns där? Hur kan man kolla titta? Tänk en unghäst som ingen sett tölta, hur då gå tillväga? Jag e väldigt nyfiken på det här. Mvh.

Jag tror NÄSTAN att man kan utgå ifrån att det finns något töltanlag när det gäller en islandshäst - det är ju väldigt ovanligt med helt rena tregångare.

Tittar man på islandshästar som rör sig fritt, t.ex. i hagen, tycker jag att man ofta ser ett och annat töltsteg i övergångar från t.ex. trav till skritt, även hos hästar som normalt väljer traven. Ibland kan man också se lite töltinslag/fyrtaktighet i galoppen. En erfaren islandshästmänniska kan säkert också genom att se på hästens exteriör bedöma om det finns möjlighet att töltsätta den.

Jag har precis köpt en "tregångare" som haft en mycket jobbig inridning då han reds in precis i samma veva som han importerades från island och han var så rädd att han lade sig ner när de kom med sadeln... Han reds in av en av danmarks "bästa" tränare (metoderna kan ju diskuteras... jag håller inte längre med om "bästa"). Tränaren klassificerade honom som "värdelös tregångare" på väldigt konstia grunder. Han har aldrig under sina 8år(varav 4 månader sammanlagt som ridhäst) visat ett enda steg som liknats vid tölt. Jag är nästan säker på att han kan med rätt träning och behandling. Nu har han jobbats med NH i två månader och han är en änglahäst! svarar jättebra och jag har aldrig mött en häst som vart mer positiv till att arbeta, han gör alltid sitt bästa. Men skulle han aldrig tölta- ja, då slipper jag ju problemen med mixade gångarter och kan satsa på westerträning och körning med gott samvete :)

Har en valack som dömts ut som 3 gångare av "förstå-sig-på-are". Lyckades dock töltsätta honom med hjälp av rätt tränare, varpå jag skickade i väg honom på tillridning hos rätt tränare. Nu gör han inget annat än töltar! Man ska aldrig säga aldrig!

lite svårt att säga, för någon som rider en gamling då å då som det nästan bara är att sitta rätt på och seddan smcka lite gran max för att få i tölt, men jag tycker att det bästa sättet ur min synvinkel sett är att ta hjälp av en tränare.

Dessa proffessionella tränare prövade det mesta, båda två ville nog få henne att tölta, men de lyckades inte så bra...
Hon töltade (om man kan kalla det tölt) super super sakta, såg mer ut som skritt tycker jag. Jag lyckades också med det, så det gick inge bättre för dem. Men det kanske är enklare att lära en unghäst tölta. Min häst var några år och hennes trav var väldigt stark eftersom hon aldrig töltade.
/Linda.

Hon töltade (om man kan kalla det tölt) super super sakta, såg mer ut som skritt tycker jag.

Ja det är så man kollar om hästen hittar en lateral rörelse, dvs om möjligheten finns att träna fram tölten.

En fråga till Boj. Alltså driva hästen i skritt och samtidigt hålla igen, är det så du menar? Mvh

Enkelt uttryckt, kortar upp hästen framifrån med lätta , lätta förhållningar. Samtidigt skall hästen öka trycket i bakbensteget och söka en lateral benförflyttning, detta måste göras i ett mycket långsamt tempo från början. Praktiskt taget i skritt kan man säga, det är först när hästen utan problem kan hitta denna typ av takt som man kan jobba vidare med tölten i sig.

Man måste ju alltid börja i långsamma tempon med allt, oavsett vad man tänker lära in. Det är först när man behärskar ett långsamt tempo, som man kan öka till lite hastigare.

Har man en väldigt travtaktig häst, kan man öka tyngden tillfälligt på bakbenen när man övar, tex genom att sätta på tunga boots i bak. Joxet med denna övning om man inte är van, att man tar för hårt i hästen så den sänker ryggen istället för att jobba upp den. Det är oftast däreför det kan vara bra med en instruktör i början av dessa övningar.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
655
Senast: Ajda
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 563
Trav Jag undrar hur man får en travare att galoppera i vagn då han kan galopp i ridningen, från marken osv men i vagn när jag säger kommandot...
Svar
2
· Visningar
693
Senast: Kamomilla
·
Ridning Hur stor skillnad är det att skritta och trava på asfalt jämfört med grusväg om man bortser från halkrisken? Är asfalt hårdare/sämre...
2
Svar
24
· Visningar
1 986
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar