Nej, jag red inte in min häst på något annat sätt än jag hade gjort med vilken annan häst som helst.
Började med ledövningar i grimma, löslongering, sedan longering i lina. Vänja vid sadel och träns, vänja vid tyngd, sitta upp osv.
Väl "uppe i sadeln" på min unghäst lärde jag honom "framåt" och "stanna", samt "svänga" åt båda hållen. Sedan "snabbare framåt", vilket innebar att han valde trav. Han hade ju givetvis kunnat välja tölt eller pass istället, och på det stadiet i utbildningen hade jag inte brytt mig om vilket, eftersom jag bara ville lära honom att svara på framåtdrivande hjälper.
När han lärt sig grunderna började vi rida ut korta turer med sällskap, och galoppen fick komma "av sig själv" ute. Galoppfattningar tränades först senare.
Jag hade ridit min häst i skritt, trav och galopp i 3-4 månader innan vi började med någon töltträning. Tränade sedan tölt i 1-1,5 mån innan det var dags för vila i 2 månader, och sedan töltträning i ytterligare ett par månader innan tölten var någorlunda bra (MYCKET passtaktig i början).
Att min häst har pass i sig har jag märkt "av misstag" när vi varit ute och fått till en obalanserad galoppfattning (oftast p.g.a. slarvig ryttare och otålig häst i kombination...), då har det blivit pass istället!