Tregångare?

--Boj
Jag förstår hur du menar. Grejen är den att när hon kom hem från träningen och jag tog det minsta i henne så bara "hoppade" hon fram. Antar att hon blivit riden rätt tufft hos tränaren, han blev nog rätt frustrerad när han inte fick till tölten... Han hade "aldrig" varit med om det tidigare sa han.
Jag kunde inte ha korta tyglar och göra halvhalter på henne längre när hon kom hem. Innan så la jag spöet lite på bogen när jag tränade, och när jag gjorde det efter träningen så blev det "hopp, hopp och bock" om du förstår vad jag menar. Hon vägrade bli riden på korta tyglar... Istället fick jag ha helt lösa tyglar och driva som bara attan, men som sagt det blev bara tölt om hon blev skrämd.
/Linda.

man kan leta efter tölten om man med bibehållen samling försöker takta hästen lite i skritt och se om man kan hitta ett lateralt rörelsemönster. förutom det laterala rörelsemönstret så måste hästen lära sig att hålla upp ryggen i ett lite mer statiskt läge än i trav. börjar den svinga med ryggen ( vilket är positivt i de andra gångarterna) så blir det trav el travtakt direkt. det krävs en hel del styrka om hästen inte har tölt och pass naturligt och väljer det i hagen. det possitiva med dessa gemtemot hästar som ofta passar och töltar i hagen är att de dels ofta kan få rumsligare tölt och dels ofta har "mjukare" rygg och är lättare att få lösgjorda. det negativa är att de har lättare för att sänka sin överlinje och tappa ryggen om de rids fel. man kan också upptäcka de laterala gångarterna när man saktar av från galopp el trav. detta är också det man kan hålla utkik efter hos unghästar, när de saktar av el tappar balansen så brukar tölten el passen ibland komma. men även om man inte ser någonting så kan hästen ha mycket bra tölt.

Min pålle har mycket trav i sej och fick först lära mej tölta med att driva o hålla emot vilket gav en mycket spänd o stressad häst med inga ryggrörelser alls. Bytte tränare och nu har han lärt sej tölta genom att jag vaggar med mitt eget bäcken, när han skuter fram hö bog "hjälper" jag till med att skjuta fram min högra höft o detsamma på vä. På det viset hjälper jag fram laterala gångarter - in till han går i grisepass. Med en så travaktig häst var det grisepassiga bara positivt. Det är ätt att arbeta bort.

Snart har jag jobbat så i ett år. Det tar lång tid. I o med han blev felriden i början blir det mycket spänningar som gör arbetet svårare. Mycket tålamod o konsekvens...

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
655
Senast: Ajda
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 563
Trav Jag undrar hur man får en travare att galoppera i vagn då han kan galopp i ridningen, från marken osv men i vagn när jag säger kommandot...
Svar
2
· Visningar
694
Senast: Kamomilla
·
Ridning Hur stor skillnad är det att skritta och trava på asfalt jämfört med grusväg om man bortser från halkrisken? Är asfalt hårdare/sämre...
2
Svar
24
· Visningar
1 986
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar