Trec - Tips?

V

Vigdis

Hejsan!

Jag har i vår eller sommar tänkt att ha lite TREC tävlingar på gården där min häst står. Eftersom denna tråd hamnar på islandshästdelen så är det om islänningar så klart.. Men det är väl inte så stor skillnad. Jag vet inte så jättemycket om TREC och undrar om man kan få lite tips på tex grejer man kan göra och "laguppställningar" osv.. Så, skriv ner allt ni vet vetja!

Sv: Trec - Tips?

Jag är medlem i Kongur och vi har haft två TREC-tävlingar. Vi har gjort mycket förenklade tävlingar. Vi har inte haft någon lagtävling utan varje deltagare har tävlat själv. Ett tips är att snitsla orienteringen istället för kartor. Enklare om det är barn som ska vara med. Till hinderprovet behövs några hinderbommar till korridorer, presenning och några koner för ex. slalom.
Antal hinder var sju st. Då hade vi
1. uppsittning på lång tygel utan att hästen rör sig,
2. slalom i valfri gångart genom koner,
3. hästen ska stå själv i en 5 m cirkel i 10 sek. Ryttaren ska helst inte korrigera och måste stå utanför cirkeln
4. gå över en presenning i valfri gångart,
5. rygga i en bomkorridor,
6. passera genom smal bomkorridor i valfri gångart,
7. öppna och stänga en grind utan att släppa taget
Vi hade hinderbanan på en ovalbana första gången och i ridhus andra gången. Även gångartsprovet går bra på en väg, i ridhus, alt. paddock. Vi hade skritt så fort som möjligt på långsidan i ridhuset och galopp så långsamt som möjligt. en funktionär som är bra på att se gångartsavvikelser behövs till det provet + en som tog tid och en som skrev. Det behövs ca 8-10 funktionärer beroende på hur många kontroller ni har på orienteringen. Vi krävde att varje ryttare hade med sig mobiltelefon ut på orienteringen. Vi hade även reflexvästar på ryttarna.
Jag svarar gärna på mer frågor om du vill.

:confused: Det här låter ju precis som våra trail-tävlingar på Fors... Vad är skillnaden på Trec och Trail?

TREC är en tävling i tre moment. Orientering på idealtid, hinderprov och gångartsprov. Är det liknande moment i trail? Det finns ju även något som kallas för brukstävling där liknande "hinderprov" är med. TREC-tävlingar är jättestort i England,Frankrike och andra sydeuropeiska länder. Där är de upplagda på flera dagar. Ungefär som fälttävlan.

Thora, jag vill gärna veta mer om TREC-tävlingarna. Det kommer iofs inte bli riktigt trec, utan mer agility med häst. Men jag får kanske lite mer inspiration om jag får reda på lite mer.. Vore tacksam för mer info!:banana:

Visst kan jag dela mig av idéer. Har ni tänkt att ha alla tre momenten, eller bara hinderproven? Det är mer jobb med alla momenten men mycket roligare, för det man kanske förlorar i poäng i orienteringen kan man ta igen i de övriga momenten.
Orienteringsbanans längd bör nog inte vara mer än max 1 tim. Snitsla den eller ha bra kartor med kontrollerna utmärkta. Utgångspoängen är 400 p.
Ryttarna ska vara utrustade med mobiltelefon och ett orienteringskort och gärna refexvästar. Släpp iväg med 3 min intervall. Kontrollanterna ska markera på ryttarnas kort att de har passerat i rätt ordning och att de inte har bytt gångart. Detta innebär i så fall minuspoäng. Ryttarna måste behålla den gångart de befinner sig i när de blir synliga för kontrollen. Annars blir det -10 p. Avvikande tid i minuter mot idealtiden är lika många minuspoäng.
Till hinderproven är det bara fantasin som styr. Det finns massor med olika sortes hinder. Förrutom de jag redan nämnt kan man ha hopphinder, gå över diken, gå på spång. Poängerna sätter man med tanke på svårighetsgraden. Ex. smal korridor i valfri gångart. +3 p för galopp, +2 p trav/tölt, 0 p skritt. -3 p om hästen vägrar, -1 p om hästen trampar utanför med ett ben. I detta moment kan man alltså hämta upp mycket poäng om man förlorat p i orienteringen.
Gångartsprovet till sist hade vi på rak bana. Skritt i 60 m så fort man kan. Galopp i 60 m så långsamt man kan. Sträckan avgör du själv. Här är det lita knepigt att poängsätta. Men prova först med hur fort/sakta du själv kan rida. Man kan också ha en idealtid som du själv har bestämt. Avvikande tid får bli minus p/sek. Vitsen med den här tävlingen är att man ska försöka behålla sina 400 p. Och framförallt, HA KUL!!!
Är det mer du vill veta så hör gärna av dig igen

Det som är tänkt, eller ja, som jag har tänkt, är att jag ska ha olika stationer typ som man kan göra olika grejer på. Eftersom jag har tillgång till riktigt mycket mark så kan jag sprida ut mig ganska mycket.
Jag tänkte iaf ha ett ställe där det är lite hinder. Tex att man ska öppna en grind och rida sicksack i olika gångarter osv.. Det blir som sagt mer agility än TREC. Och sen en liten bit ifrån gården, ca 500 m finns det en liten vändplan där jag hade tänkt att ha en start och målplats för en liten frågesportsrunda i skogen ca 200-250 m ifrån den vändplanen. Det kommer inte att bli nåt allvarligare av det hela utan mer en liten träff med lekar och lite "lära-känna-sin-häst"grejer. Det är ganska roligt om det kommer en del människor med sina hästar och olika raser. Kul att träffa andra hästmänniskor!

Hade oxå tänkt att ta tid på saker och ting så att jag kan ta en maxtid på en del hinder för plus och minuspoäng.
Tänkte bara ha nåt diplom och kanske lite hästgrejer som pris. inte heller för "startavgift" blir det. Man får köpa mat på plats om man inte har med sig eget...
Vill gärna ha lite tycke från din sida...Tips..=)

Det låter kul det som du tänkt. Men du ska nog vara försiktig med att kalla det för TREC. Säg hellre hästagility. De TREC-tävlingar vi har haft har vi förenklat mycket och anpassat det efter islandshästar. T.ex tölt i hinderproven. Det har inte heller varit någon godkänd tävling utan bara på skoj. Om du vill ha tips på olika hinder så kan du nog få tips på SIF´s hemsida. Kolla under Fritid, där finns regler att skriva ut. Gör inte för svåra hinder, hästarna ska ha en ärlig chans. Satsa hellre på svåra frågor till tipspromenaden istället. Vem ska bekosta priserna? Låt det bli anmälningsavgift till självkostnadspris. Är det bra väder, varför inte ha en gemensam grill där var och en tar med sig eget att grilla. Det kan bli för mycket med matservering. Då krävs det många som jobbar. Berätta gärna hur det går. Lycka till!

Ja, jag vet att jag ska akta mig för att kalla det för TREC. Men det var meningen att det skulle bli TREC från början..Men ändrade planer du vet..;)

Det är inte meningen att det ska bli tävlingar ens en gång, har presenterat ett nytt förslag som bara blir ett tillfälle att träna lite ledarskap med sin häst.. Och det är väl ett ypperligt bra tillfälle att träffa likasinnade hästmänniskor som man kanske inte har träffat förut?!
Hade inte tänkt att inrikta mig på en speciell hästras utan alla som vill komma får komma och sen anpassas hindren efter hästarna.
Sen tänkte jag som sagt ordna en liten runda i skogen lite frågor.. Får se om jag kan få till några bra..

Bra idé att ha en gemensam grill och man får ta med och grilla själv!
hade nästan det i tankarna..Men jag kom inte längre med det, har bara tänkt hinder typ..

Återkommer när jag vet mer och :bow: för all hjälp..:)

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 117
Senast: Kilauea
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 601
Senast: corzette
·
Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 890
Senast: Krålus
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 775
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar