Treårstest

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Xeline
  • Startdatum Startdatum
X

Xeline

jag var just inne och kollade resultatet från ett treårstest.

Där var det en häst eom fick betyg 2 på extremiteterna. Hur fasen såg dessa ben ut ???????

På vissa resultatlistor verkar även de hästar vara medo mtävlar trots gråa papper vara med, men inte på alla. Synd !

En livs levande kuse med en 2:a på benen?Jag trodde inte ens så låga siffror användes över huvudtaget?Att de finns på poängskalan men ändå inte användes...det sämsta jag hört innan är nog 5 på benen.

Kan en häst verkligen ha en 2:a på benen?....jag som grinar illa när jag ser en 6:a i ett protokoll. :eek:

Ja den hade det i resultatlistan i allafall. Jag kollade och dubelkollade. Men visst kan väl tryckfelsnisse varit framme. Man får verkligen hoppas att det är tryckfel

Liten och klen med krokiga ben...

(psst, kolla själv här )

Såg det igår och var på väg att starta en tråd men glömde bort det. Var också övertygad om att jag läst fel men dubbelkollade och blev då ruskigt nyfiken - en 2:a? Den måste ju ha något riktigt gravt fel om det nu stämmer, för vägen mellan 6 som ju är det vanliga för "krokiga" ben och 2 är ju LÅNG :eek:?

Finns det någon som har svaret tro? Vore väldigt intressant att höra vad felet var.

Ja man kan VERKLIGEN undra hur en 2:a på benen ser ut ! Då måste det vara katastrof på alla fyra. Och hur blir hållbarheten ?

Jag hoppas fortfarande på att det är tryckfelsnisse

Kan det möjligtvis vara en häst som är född x-bent som ej blivit korrigerad? :confused:...ja annars begriper jag det bara inte...

Reagerade också på den när jag tittade, tänkte först att den måste varit oren el dyl (gäller ju även rörelsernas korrekthet inte enbart hur benen ser ut) men såg sedan att den fått 8 på traven. Lika nyfiken som du på att få höra hur denna egentligen såg ut. Även nyfiken på att höra hur en häst som hoppar 2/3 bär sig åt (samma ställe).

Fast en som hoppar 2/3 kan jag förställa mig. Är den helt oförberedd eller totalt okoncentrerad så kan det hända. Bara springer runt och kraschar lite hur som helst...

Märkligt, min häst som är lindrigt parallellförskjuten och inåttåad fram hade faktiskt en sjua på sina ben. Nu var det i och för sig i "forntiden" (-92) men som sagt kan man ju undra hur en häst med en tvåa ser ut?!

Det kan jag svara på... Hästen är spänd så den inte andas alls inne på banan (trots väl hoppad innan och van att hoppa i ovana ridhus), får galoppera ett varv i höger varv och nästan en långsida i vänster varv och sen läggs hindrena upp och den ska hoppa men stannar naturligtvis och sen blir det mest pannkaka.

Domaren säger sedan att hästen inte såg fräsch ut, varför vi undrar att de bedömer hästen då istället för att avbryta och får till svar "vi är inga veterinärer".

Nu gäller det här inte just den hästen men iaf... Samma poäng.

Den fick iofs en sexa på sina ben, parallellförskjuten och inåttåad tom.

Och min har också fått en sexa av en domare men åtta av alla andra...

En tvåa... ja hovarna åt fel håll kanske?

Även jag har erfarenhet av treårstest med mindre lyckat resultat i hoppningen...det var en ponny, hoppad i ridhus innan. Då kunde vi knappt få tag i henne, hon drog varav på varv och hade jättekul. En som var med sa minst 8-8 på bedömningen. Men icke!
På testet hade de lagt upp hjälphindret på nära maxhöjd. Min ponny snubblar till strax innan och kan ju inte hissa sig över ett så högt utan sprang rakt igenom! Sen hoppade hon ändå fast utan glädje...det förstår man ju. Det var första gången hon nuddade en bom!
Till slut fick hon 5-5...suck

En 4:a var jag med när en häst fick förra året. Då berodde det på att bakbena trampade utanför frambena i skritten.
/Lina

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 782
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 643
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 185
Senast: Rosett
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 145
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10