treåringar !!!

Sv: treåringar !!!

Sara-Ida skrev:
Visst var det så tidigare att man kunde göra testet även på hösten? Vet någon varför det togs bort?

För att man vill stimulera att sätta diplom och klass1-stona i avel. Därför det går på våren, så man hinner betäcka samma år. Och stimulanspaketen för diplomstona gäller bara samma år som testet.

treårstestet är ju ffa till för att få in de bra stona i avel INNAN de 'fastnar' i tävlingskarriären.

Jag förstår tankegången, men samtidigt vill jag nog egentligen se avel efter prestation och inte bara testet. Men det ä lättare att uppmuntra stoägarna att betäcka sitt ungsto på tre år, än att ställa av ett åttaårigt sto mitt i karriären.

Alexandra_W skrev:
För att man vill stimulera att sätta diplom och klass1-stona i avel. Därför det går på våren, så man hinner betäcka samma år. Och stimulanspaketen för diplomstona gäller bara samma år som testet.

treårstestet är ju ffa till för att få in de bra stona i avel INNAN de 'fastnar' i tävlingskarriären.

Jag förstår tankegången, men samtidigt vill jag nog egentligen se avel efter prestation och inte bara testet. Men det ä lättare att uppmuntra stoägarna att betäcka sitt ungsto på tre år, än att ställa av ett åttaårigt sto mitt i karriären.

Ok, tack för ditt svar!
Jag misstänker att man hellre tar risken att få sämre individer än att inte få ngra alls, om du förstår vad jag menar. Blir avkommorna super kanske stoägarna är mer benägna att använda dem igen vid senare tillfälle. De taskiga avkommorna brukar ju fö resna ut sig själva, dvs dö ut från aveln.

Jag tycker också att det låter lite tufft för en 2½-3 åring att ridas så mycket. De måste ju tycka att det är roligt också! Men nån viloperiod får hon väl innan det är dags.

Jag började jobba min 3-åring med longering och tömkörning i aug/sept förra året och fortsatte under hösten med att börja sitta på henne och rida runt lite i skritt. I fyra veckor under dec/jan var hon hos ett proffs som ska rida henne på 3-årstestet och reds då i alla tre gångarterna. Hon reds då ca 4 dgr/vecka. Sen hon kom hem har hon fått ta det lite lugnare och jag har varvat med lite tömkörning/longering och att grannen eller min man har ridit henne ca 2 ggr/vecka och då nästan enbart ut i skogen eler på åkrarna här utanför, dvs inte harvat runt på ridbanan. Och ett par viloveckor har det också blivit.
Vi har löshoppat henne här hemma lite då och då ända sen hon var ca året (lite mer nu på slutet). Vi ska iväg på ett par löshoppningsträningar nu under mars och sen i början av april ska hon tillbaka till samma ryttare som ska rida henne på testet och stå där tills det är dags i början av maj. Testet är på samma ställe så det är ju bra.
Helst skulle jag ha velat rida henne själv, men eftersom jag är gravid i 8:e månaden så får det bli så här i stället och hon som ska rida henne red även hennes mamma på 4-årstestet för några år sen och gjorde det jättebra.

Här är lite bilder på min 3-åring. Klicka på bilden. Det går att klicka sig fram till ett bildspel eller kolla bild för bild.

Hej
Hon ska utbildas under två månader, sedan får hon pusta ut. Kul dock att hon börjar få muskler synbart efter bara några veckor. Jag har bett mina "inridare" ha koll på om hon är trött eller inte, och i så fall ge henne en paus. Sist jag såg henne var hon jätteduktig, fattade rätt galopp och travade på glatt. Så jag hoppas att det håller i sig.

Hur lägger man in bilder? Så kan jag bifoga en!

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 909
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 897
Senast: Fazeem
·
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 674
Senast: Jerseyite
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 113
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama