treåringar !!!

Sv: treåringar !!!

Enligt min erfarenhet så kommer inte de lösa benbitarna av att man rider in "för tidigt". De hästar som jag vet har haft lösa benbitar reds in lugnt vid 3 1/2-4 års åldern, på två av dem upptäcktes det vid försäljning när de var 5 år och på en vid 6 år, så jag tror att de fanns där redan innan de reds in. Som sagt det finns olika teorier om vad de beror på, men jag tror att aktivitet och rörelse under hela uppväxten är viktig för utvecklingen av skelettet. Eftersom jag ev. tänkte sälja min så röntgade jag nu, det är ingen kul överraskning att få om och när man har hittat bra köpare. Dessutom känns det tryggare för en själv, OM hästen blir halt vet man att det inte är det i alla fall, så för min del var det värt de pengarna.

Hur ofta tycker ni optimalt att man bör rida en 3 1/2-åring i veckan? Min har sett lite trött ut på sistone, funderar på om hon behöver fler vilodagar. Hon jobbas 5 dgr av 7, är det för mycket tror ni? Själv skulle jag inte rida så ofta, men jag är ju inte proffs...

Min kommer att gå ca varannan dag fram till att han ska vara med på 3 års test. Om man märker att hästen är trött eller kommer in i en växperiod får man sluta rida ett tag. Min har ridits två månader, vilat tre månader, kommer nu att ridas två månader och vilar sedan till i höst. När han rids handlar det om ca 30 minuter/gång.

elle12 skrev:
Min kommer att gå ca varannan dag fram till att han ska vara med på 3 års test. Om man märker att hästen är trött eller kommer in i en växperiod får man sluta rida ett tag. Min har ridits två månader, vilat tre månader, kommer nu att ridas två månader och vilar sedan till i höst. När han rids handlar det om ca 30 minuter/gång.

Tack för hjälpen. Skrev 3 1/2, 2 1/2-skulle det förstås vara, som du listade ut. Som jag trodde, då jobbar nog mitt sto för hårt. Hon rids inte av mig, men jag ska säga till killen som tar hand om henne att ge henne vilodagar eller helt uppehåll ett tag.

Kom på en annan fråga: När är hästen "klar" för 3-årstestet? Visst, den ska kunna ridas och löshoppas och vara hanterbar, men hur väl ska den kunna ridas och hur bra kondition behöver den ha?

Om man kan rida hästen i alla gångarter åt båda varven, är den klar då?

Ja då är den klar. Den behöver inte ha någon speciell form alls, den får dessutom slängtrava lite innan fattningen också utan att det gör något. Bockar hästen och du trillar av så är det heller inte någon fara, sånt händer.
Huvudsaken är att hästen har kondition, men det kan man ju få av att ut och rida med den som handhäst också, eller promenera långa turer.

Sara-Ida skrev:
Kom på en annan fråga: När är hästen "klar" för 3-årstestet? Visst, den ska kunna ridas och löshoppas och vara hanterbar, men hur väl ska den kunna ridas och hur bra kondition behöver den ha?

Om man kan rida hästen i alla gångarter åt båda varven, är den klar då?

Först vill jag nog påstå att din 2½ åring går för hårt om du rider 5 av 7 dagar. Jag brukar rida min max 3 gånger i veckan men sen jobbas hon från marken så som tömkörning, longering tre dagar oxå och har en vilodag. Men hon går som sagt i en skrittmaskin dagligen 30-40 min. Och självklart har jag lagt in många vilo perioder om 3 veckor per gång.:banana:

Det krävs ganska mycket av hästen på treårstestet, både fysiskt och psykiskt. De ska ju orka med att löshoppas, visas för hand och ridas allt på samma dag. Sen är det förmodligen ett nytt ställe den kommer till och många nya hästar och människor, därför krävs det att unghästen har en rätt bra kondition!!:bump:

Jag anser att min treåring är klar när den kan alla tre gångarter och lyssnar uppmärksamt på mina hjälper. Den ska ha en rätt hyfsat bra kondition så den orkar med allt och lydigt lyssna på ryttarens hjälper, Men hästen får ju som sagt slängtrava och så när man ska fatta galopp.
:p

Senast ändrad av en moderator:

Löshoppningen och exteriörbedömmningen tar ca 15 min, ridprovet ca 10. Någon jättebra kondition behövs inte för detta, det är nog mest psykiskt tröttande för hästen.
Jag har tänkt miljöträna och lösgaloppera mest, ridningen löser sig nog ändå.

Lösa benbitar som inte är pga trauma eller i formen avsprängningsfrakturer finns i 99,9% av fallen när hästen är 18 månader gammal. De flesta syns redan när hästen är ett år. Och det finns 8 dagar gamla föl med lösa benbitar.

Intressant är också att det finns en studie, dock med lite för litet underlag för att kunna dra alltför stora växlar på, att de föl/åringar som hade benbitar kunde vara FRIA från benbitar när de var 2 - 2½. Och det syntes ett visst mönster ang vissa benbitar som var mest benägna att 'försvinna'. T ex så fanns de i haslederna bestod de oftast, medan i de läge lederna fanns högre frekvens 'försvunna'.

Men det är SYNNERLIGEN svårt att 'rida/träna dit' en lös benbit. Däremot upptäcker man inte helt sällan PROBLEMEN av de lösa benbitarna när hästen sätts i träning. Men funnits där har de långt innan pållen ens fick sadel och träns på sig..

Min herre har en hasledsdefekt som beror på gammal OCD, den är daterad till att ha uppkommit vid SENAST 12 - 18 månaders ålder, den gav PROBLEM och upptäcktes vid 8 års ålder.. (Och ledde till triangelmärkning vid nio års ålder). Hade han tagits hårdare (försiktigt tagen) hade benbitarna säkert börjat märkas vid 4 - 5 års ålder. Men som sagt,d e fanns där långt innan inridning.

mettla skrev:
Först vill jag nog påstå att din 2½ åring går för hårt om du rider 5 av 7 dagar. Jag brukar rida min max 3 gånger i veckan men sen jobbas hon från marken så som tömkörning, longering tre dagar oxå och har en vilodag. Men hon går som sagt i en skrittmaskin dagligen 30-40 min. Och självklart har jag lagt in många vilo perioder om 3 veckor per gång.:banana:

Det krävs ganska mycket av hästen på treårstestet, både fysiskt och psykiskt. De ska ju orka med att löshoppas, visas för hand och ridas allt på samma dag. Sen är det förmodligen ett nytt ställe den kommer till och många nya hästar och människor, därför krävs det att unghästen har en rätt bra kondition!!:bump:

Jag anser att min treåring är klar när den kan alla tre gångarter och lyssnar uppmärksamt på mina hjälper. Den ska ha en rätt hyfsat bra kondition så den orkar med allt och lydigt lyssna på ryttarens hjälper, Men hästen får ju som sagt slängtrava och så när man ska fatta galopp.
:p

Tack för ditt svar! Hon tränas av proffs och inte av mig, och i dag såg hon tack och lov mycket piggare ut... Sa till instruktören att hon kanske behöver vila en dag till i veckan, men han tyckte att det var bättre att ge mer havre och att de ofta blir trötta efter tre veckors ridning. Jag hoppas han vet vad han gör...

Hon kan skritt, trav och galopp och är rätt styrbar, vilket glädjer mig. Hon står på anläggningen där testet hålls, så miljön påverkar henne knappast. Fyller 3 i mitten av juni. Så då borde hon ju kunna vila någon månad innan 3-årstestet, eller vad tycker ni?

Ja hon ska nog kunna ha en längre vila innan treårstestet.
Det är bra att hon står på den anläggningen då slipper hon den spänningen...Det gör min med och det känns bra!

Jag tycker fortfarande att de verkar vara lite mycket menmen...Lycka till på testet nu!!

*Lyckospark*:)

Sock skrev:
Löshoppningen och exteriörbedömmningen tar ca 15 min, ridprovet ca 10. Någon jättebra kondition behövs inte för detta, det är nog mest psykiskt tröttande för hästen.
Jag har tänkt miljöträna och lösgaloppera mest, ridningen löser sig nog ändå.

så har du inte ridit in din unghäst än? Jag måste ju bara säga att det verkligen syns på testet vilka hästar som fått tid på sig att lära sig acceptera ryttaren och hjälperna och vilka som blivit inrida lite "sent". det är väl bättre att ta det i lungt tempo och få de bra gjort istället för att göra allt i sista sekunden, det blir ju en för stor påfrestning på en och samma gång....:crazy:

Han är "inriden". Sutten på i skritt och trav några varv på ridbanan, och hyfsat styr och bromsbar. Han är mycket samarbetsvillig så det känns inte som att ridningen kommer att bli något problem.
Sen tänker jag som så att alla poäng sätts ju när hästen är lös eller visas för hand så det är ju det man bör lägga mest tid och arbete på. Ridningen behöver man ju egentligen bara visa om man får diplom poäng. Men klart så ska han vara ridbar till testet ifall poängen blir bra....

mettla skrev:
Ja hon ska nog kunna ha en längre vila innan treårstestet.
Det är bra att hon står på den anläggningen då slipper hon den spänningen...Det gör min med och det känns bra!

Jag tycker fortfarande att de verkar vara lite mycket menmen...Lycka till på testet nu!!

*Lyckospark*:)

Tack - lycka till du också!

Hej!
Jag läste på ASVHs hemsida att 3 års testen genomförs mycket pga att man vill stimulera till tidig inridning. Själv tycker jag att det låter helt sjukt att man när hästen är tre redan ridit in den. Personligen har jag alltid fått lära mig att 3-3,5 års ålder är den ålder som man tidigast bör rida in (halvblod). Samtidigt har man ju hört att unghästar ska ridas in och arbetas medans de växer så att skelettet formar sig för arbetet.

Så hur är det, ca när är det optimalt (rent fysiskt) att rida in ett halvblod (det vill säga: börja arbeta hästen med ryttare på)??? :confused:

zeus skrev:
Hej!
Jag läste på ASVHs hemsida att 3 års testen genomförs mycket pga att man vill stimulera till tidig inridning. Själv tycker jag att det låter helt sjukt att man när hästen är tre redan ridit in den. Personligen har jag alltid fått lära mig att 3-3,5 års ålder är den ålder som man tidigast bör rida in (halvblod). Samtidigt har man ju hört att unghästar ska ridas in och arbetas medans de växer så att skelettet formar sig för arbetet.

Så hur är det, ca när är det optimalt (rent fysiskt) att rida in ett halvblod (det vill säga: börja arbeta hästen med ryttare på)??? :confused:

Idealet, har jag fått lära mig av experter på Flyinge och Strömsholm, är att rida in unghästen vid 2,5 och 3 års ålder, men du kan sitta på dem och skritta lite grann redan som 2-åringar. Den gamla devisen gäller inte längre, har man kommit fram till, för skelettet tål då inte ryttarens tyngd lika bra. "Inriden" betyder dock inte att hästen är fullfjädrad under ryttare, men insutten och orkar bära ryttare under i alla fall 30 minuter i alla gångarter.

Bolibompa skrev:
Hur långt har ni kommit i utbildningen på era treåringar? Någon som ska vara med i treårstest?? Jag tänkte försöka få min dam klar för treårstestet, har hittills inte ridit så mycket, några varv på banan med ledare. suttit på henne själv hemma på gården.... undra om man hinner bli färdig för testet????:bump: :bump:
Vi tömkör, longerar, promenerar, löshoppar och hänger och klänger på henne! :D Vi har tänkt vara med på treårs testet men vi kommer att skippa ridningen. Detta gör vi därför att vi tycker att hon ska få växa färdigt innan vi rider henne. Vi kommer att sitta in henne nu i vår men vi kommer att arbeta henne från backen hela året.(Mestadels. Lite riding bara för att hålla det igång). Vi såg hur mkt vallacken la på sig mellan tre och fyra utan ridning (pga skada) och nu känns det väldigt viktigt för oss att hon får växa färdigt. Men det är ju vi..

Det går säkert bra, men det är inte skadligt att rida tidigare, utan snarare tvärtom enl. all expertis och alla studier. Däremot tycker jag själv att det känns konstigt att rida när hästen är 5 cm (typ) överbyggd bak, men det kanske inte spelar någon roll i praktiken... eller är det någon som vet?

mettla skrev:
så har du inte ridit in din unghäst än? Jag måste ju bara säga att det verkligen syns på testet vilka hästar som fått tid på sig att lära sig acceptera ryttaren och hjälperna och vilka som blivit inrida lite "sent".

Det är klart att det blir skillnad på dem, men frågan är ju om det spelar nån roll? Som sagt var så är det ju inte ridningen som bedöms, utan exteriör, gång och löshoppning. Bättre tycker jag då att skynda långsamt om man nu inte är riktigt klar, och "riskera" att inte klara göra ett gk ridprov.

Visst var det så tidigare att man kunde göra testet även på hösten? Vet någon varför det togs bort?

Och, ytterligare en fråga: ur avels - och brukssynpunkt, hur mycket betyder poängen på 3-årstestet enl. er erfarenhet? Jag menar, det är förstås bra att få en bedömning om man ska ta föl, men om man ska sälja 3-åringen, hur stor skillnad gör det om man får diplom eller klass 1 och om man inte får det?

Just curious...

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 909
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 897
Senast: Fazeem
·
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 674
Senast: Jerseyite
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 113
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama