treåringar !!!

B

Bolibompa

Hur långt har ni kommit i utbildningen på era treåringar? Någon som ska vara med i treårstest?? Jag tänkte försöka få min dam klar för treårstestet, har hittills inte ridit så mycket, några varv på banan med ledare. suttit på henne själv hemma på gården.... undra om man hinner bli färdig för testet????:bump: :bump:

Sv: treåringar !!!

jah det finns väldigt många trådar om detta! :)

Men jag ska iaf vara med på 3 års testet med min 3 åring, hon är under inridning just nu, har precis börjat trava, allt går väldigt bra,har lagt upp ett bra schema där hon får allt hon behöver.

Tömkörning, ridning, promenad, ridning i skog, hantering, miljöträning, trasportträning, löshoppning osv :)

Jag tänkte också vara med på treårstestet.
I dag är jag extra glad eftersom jag var och röntgade min i dag. Jag har på senare tid hört många som har hittad lösa benbitar hos sina hästar efter en tids ridning, så jag tänkte att det var lika bra att kolla, och han var helt ren, skönt.
Hur som helst så är han riden två månader i höstas av proffs och har nu vilat ett par månader. Han kan egentligen det han behöver kunna till treårs, ridas i alla gångarter, löshoppas, visas vid hand, transporteras och han har varit i andra ridhus och miljötränat. Han behöver ridkondis och lite finslipning, så han kommer att sättas igång av mig i mars, testet är i början av maj. Jag har anlitat ett proffs till visningen, så hon rider honom i april.

Panikie skrev:
jah det finns väldigt många trådar om detta! :)

Men jag ska iaf vara med på 3 års testet med min 3 åring, hon är under inridning just nu, har precis börjat trava, allt går väldigt bra,har lagt upp ett bra schema där hon får allt hon behöver.

Tömkörning, ridning, promenad, ridning i skog, hantering, miljöträning, trasportträning, löshoppning osv :)

kan också säga att jag har ett profffs som ska visa min häst på 3 års testet, tycker det e viktigt !! :)

Vi har fyra tre-åringar hemma som vi har tänkt att visa på treårstestet.
De är nu inridna, accepterar ryttare i skritt, trav och galopp. Detta kunde de redan i december. Sedan har de vilat i va 1.5 månad. de är löshoppade kanske 5-6 ggr. Ännu inte några högre hinder. Vi har precis börjat träna dem att visas för hand. De arbetar nu på olika sätt ca 3-4 dagar i veckan.

Var hittar jag info om 3-års visningar,dvs datum å plats för dessa. Hur går en visning till? Kan någon hjälpa mig? Har en 3-årig Barockpinto som jag vill visa....

Jag började jobba min 3 åring när hon var 2 ½. Började att tömköra henne gå promenader och vänja vid sadel samt lite longering. Sedan började jag hänga på henne i månadsskiftet september/oktober. Sen började jag sitta på henne, dock väldigt korta stunder. Jag kände att det är bättre att börja i tid och ta det väldigt lungt.

Som det ser ut nu är hon nästan klar för treårstestet, det är bara lite finslip på galopp fattningarna kvar.:banana:

I nu läget så rids hon ca 3 gånger i veckan(inte länge dock) och tömkörs 2-3 gånger longeras en gång i veckan och då får hon även hoppa lite bank på lina. Sen hon en dag hel vila. Jag har även börjat löshoppa henne en gång varananvecka.
Sedan går hon i en skrittmaskin varje dag före eller efter aktivering ca 30-40 min!

När man tänker efter så är det ganska mycket som krävs av treåringen. De måste ju ha varit igång ganska bra efter som de ändå ska ha ork till att löshoppas, visas för hand och ridprovet. Därför tycker jag att det är kalas bra med skrittmaskin då får hon göra två saker nästan varje dag!!

Hur går de för er andra inför testet? Nervösa??

Mickis!

Är inte så nervös egentligen, men känner att min häst har långt kvar, för hon är så stor - 170 cm - och har vuxit mycket nyligen. Musklerna har liksom inte hunnit med... Kondisen är ganska bra, men det märks att hon tycker det är tungt med ryttare. Förhoppningsvis hinner hon växa i sig själv till testet.

Ursäkta men är treårstestet det sista din häst skall göra i livet :devil: :cry: . Hoppas det är ett sto ,ett bra sådant för dom behövs ju i avelsboxen............

Lösa benbitar...KAN det bero på hur visst folk pressar sina unghästar idag??

OCH som man bäddar får man ligga...synd att det går ut över unghästarna...och deras framtid...

Vet inte vem era inlägg riktade sig till, men själv ser jag inte 3-årstestet som särskilt viktigt i sig MEN det är bra att få en bedömning på hästen om man ska ta föl på den, som jag tänkte göra. Självklart ställer man inte upp om hästen inte är mogen för det. Fast ridas in måste den ju i oavsett, det är ju det som är meningen, just för hållbarhetens skull - att de vänjer sig vid tyngden medan skelettet utvecklas. Vi får se hur det går.

Sara-Ida skrev:
Vet inte vem era inlägg riktade sig till, men själv ser jag inte 3-årstestet som särskilt viktigt i sig MEN det är bra att få en bedömning på hästen om man ska ta föl på den, som jag tänkte göra. Självklart ställer man inte upp om hästen inte är mogen för det. Fast ridas in måste den ju i oavsett, det är ju det som är meningen, just för hållbarhetens skull - att de vänjer sig vid tyngden medan skelettet utvecklas. Vi får se hur det går.
Du behöver inte ta åt dig om du inte känner att du borde...:rofl:
Däremot är det många med mig som anser att det är hårda krav...Tycker du inte det själv?

Hej
Nejdå, jag tar inte åt mig - jag litar fullkomligt på min "inridares" omdöme när det gäller hur hårt min häst kan tränas :bump:

Intressant diskussion, dock. Jodå, många tränas säkert för hårt, andra för lite. Men det måste ju vara väldigt individuellt, hur mkt man kan begära? Löshoppningen är inget problem för min häst tex, knappast visning vid hand heller. Hon tycker bara det är tungt att ha ryttare på ryggen flera gånger i veckan.

Min första häst reds in som fyraåring, och det var försent. Hon borde ha börjat tränat tidigare, så hade vi säkert sluppit många av de problem vi sedan fick - hon var knappt hanterbar.

Hästar som blir stora tror jag generellt att man ska vara särskilt försiktig med. Mindre individer som är födda tidigt har säkert andra förutsättningar. Lite kan jag känna att vi krånglar till det för mycket. Det är ju ingen tävling och bara hästarna har hyfsad grundkondition bör det ju inte vara någon fara...

hanoi roxx skrev:
Var hittar jag info om 3-års visningar,dvs datum å plats för dessa. Hur går en visning till? Kan någon hjälpa mig? Har en 3-årig Barockpinto som jag vill visa....
Info finns på ASVH´s sida. Hästen måste också vara reggad i ASVH. Kolla annars med det avelsförbund som din häst är reggad i.

Jag kan till viss del hålla med om att det är mycket som krävs av hästarna,men samtidigt är det upp till varje häst ägare att se vad hästen klarar av. Min häst har varit väldigt jämn när hon växt och jag är inte det minsta orolig att hon skulle gå för hårt....de säger hon ifrån.. sen ser jag till att hon får många perioder med vila så hon bara får vara häst.

Men jag tycker inte att det är för tidigt att rida in den som 2½ åringar de brukar tvärtom vara bättre än att rida in den vid 3-4..

Kul tråd de blev! Många olika åsikter!

:banana:

Valencia skrev:
Lösa benbitar...KAN det bero på hur visst folk pressar sina unghästar idag??
Läste detta skrivet av veterinär Nils Renéus:"En häst som är friröntgad vid 1½ års ålder, får som regel inte några lösa benbitar senare i livet." Enligt honom så beror lösa benbitar på att bentillväxten påverkas både av genetiskt arv, utfodring och rörelseschema hos den unga snabbväxande hästen ( yngre än 1 1/2 år).
För att vara på säkra sidan var jag och röntgade min 3 åring innan han sattes igång eftersom jag har hört om en hel del lösa benbitar på unga hästar på senaste tiden. En trolig orsak är väl också att man i dag oftare röntgar unghästarna än mot vad man gjorde förr. Jag kan tillägga att de lösa benbitarna de hästar jag hört talas om kom fram vid försäljning av hästarna, så de visade ingen symptom på det innan. För mig känns det i alla fall tryggt nu när det är gjort ( ua kanske jag ska tillägga).

elle12 skrev:
Läste detta skrivet av veterinär Nils Renéus:"En häst som är friröntgad vid 1½ års ålder, får som regel inte några lösa benbitar senare i livet." Enligt honom så beror lösa benbitar på att bentillväxten påverkas både av genetiskt arv, utfodring och rörelseschema hos den unga snabbväxande hästen ( yngre än 1 1/2 år).
För att vara på säkra sidan var jag och röntgade min 3 åring innan han sattes igång eftersom jag har hört om en hel del lösa benbitar på unga hästar på senaste tiden. En trolig orsak är väl också att man i dag oftare röntgar unghästarna än mot vad man gjorde förr. Jag kan tillägga att de lösa benbitarna de hästar jag hört talas om kom fram vid försäljning av hästarna, så de visade ingen symptom på det innan. För mig känns det i alla fall tryggt nu när det är gjort ( ua kanske jag ska tillägga).

Intressant. Generellt är det väl så att man inte vet riktigt vad lösa benbitar beror på, och ofta ger de ju inget obehag heller! Bara nervösa ägare... Vad gäller att pressa unghästarna är det väl snarare så att belastning av skelettet gör det starkare, inte skört. Så den teorin tror jag inte på.

Det finns hur mycket forskning som helst som visar att det är SUPERVIKTIGT och en ganska stor markör för framtida hållbarhet ATT unghästen belastas NÄR den fortfarande växer. Det är ju då senor, leder och skelett har en chans att anpassas för att bättre tåla framtida träning.

Självklart skall allt göras med måtta, men det är INTE att göra hästen en tjänst att låta den gå och drälla i hage bara tills den är tre - fyra år.

Sen, när man RIDER IN är eg skitsamma, bara hästen har arbetats på något vis kontinuerligt under uppväxten, i lämplig omfattning och på¨ett lämpligt vis.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 909
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 897
Senast: Fazeem
·
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 674
Senast: Jerseyite
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 113
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama