- Svar: 479
- Visningar: 21 306
Daniel Twigg, 3, attackerades av en hund på en gård i Rochdale, Storbritannien, i söndags. Pojken fördes till sjukhus men avled av sina skador. Polisen har gripit den 48-årige ägaren till djuret.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Versionen du lagt in är upphävd sen 2008. Det finns nyare lagstiftning.2 § Hund som visat benägenhet att bita människor eller hemdjur må ej vara lös utomhus, såframt den icke hålles inom område, som är betryggande inhägnat och till vilket utomstående ej äga tillträde.
Hållas får ute i trakten, skall vad nu är sagt gälla även beträffande hund som visat benägenhet att driva får.
3 § Eftersätts tillsynen över hund, får polismyndigheten meddela det beslut som omständigheterna kräver, såsom att hunden skall vara försedd med munkorg eller hållas bunden eller instängd. Beslutet skall delges hundens ägare eller den som mottagit hunden till underhåll eller nyttjande.
Källa: https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...m-tillsyn-over-hundar-och-katter_sfs-1943-459
De står under kommando och föraren kan kontrollera den.Alltså - hur tror du en väktarhund jobbar och vad tror du är syftet med dem? Eller områdes vakthundar?
Har de?Jag är rätt säker på att de flesta olyckor där barn blir rejält skadade/dödade av hundar så har ägaren tänkt exakt samma sak som du, eftersom de annars inte skulle ha haft sitt barn och sin hund tillsammans.
Aj då, är det skillnad?Versionen du lagt in är upphävd sen 2008. Det finns nyare lagstiftning.
Det skulle den säkert.Fast då faller ju vitsen med vakthundar? Fast dd ska ju inte heller anfalla i onödan. Din schäfer skulle med största sannolikhet gå emellan om någon anföll dig, särskilt drogpåverkad man som de brukar reagera på, är det fel?
Det kommer som nästa steg.
Läs hela inlägget.
Eftersätts tillsynen över hund, får polismyndigheten meddela det beslut som omständigheterna kräver, såsom att hunden skall vara försedd med munkorg eller hållas bunden eller instängd.
Det är ett långt steg mellan det och att bli attackerad och söndertuggad.Precis, nu tror jag inte att en inbrottstjuv skulle dö, men vi har tydliga skyltar så jag skulle inte tycka synd om någon som sket på sig eller fick jackan sönderbiten.
Stå vid grinden och ring mig, som det står på den att du ska göra (på 2 språk pch med bild)
Varför kommenterade du bara första stycket?Jag har full koll på lagen. Tack ändå.
Ja så fungerar ju lagen.
Ansvarig är man ändå som hundägare vilket skadeståndet visar.
Det klassas som olycka.
Min åsikt är att det visar hur farliga hundar är.
Och där tar ju föraren ansvar för att hunden inte skall skada någon.Polishundar har ofta (alltid?) munkorg på sig vid sök efter försvunnen person just av anledningen att hunden kan reagera på en person som blir rädd. Det är inget konstigt alls.
Du har hänvisat till paragrafer som är upphävda sen 14 år. Nej, de är inte likadana längre.Aj då, är det skillnad?
Varför kommenterade du bara första stycket?
Hunden är i det fallet inlåst och egentligen inte tillgänglig för allmänheten.Här är vi ju inte långt från varandra alls. Det handlar ju om vems fel det är om det händer oväntade saker. Om det kommer en pundare och gör inbrott; tycker du verkligen att det är hundens fel om den biter? Min är vallande och kommer nog hjälpa till lite i rumpan och kanske behålla jackan som souvenir, en schäfer beror det väl mer på linjen. Men det är ju vad både schäfer och herdehund är avlade för. Skydda och vakta så det är väl snarare människans fel som avlat sådana. Nu vill jag ju inte att pundaren dör så jag har en snällare typ av herdehund.
Amen till det.Mitt ansvar som ägare är att se till att djuret inte hamnar i en situation där det behöver försvara sig.
Skall kolla rätt.Du har hänvisat till paragrafer som är upphävda sen 14 år. Nej, de är inte likadana längre.
Amen till det.
Men jag anser fortfarande att djuret skall vara så säkert som möjligt även när det blir tokiga situationer.
Det skulle den säkert.
Då skulle det räknas som försvar och om jag inte avbröt innan personen blev allvarligt skadad som mer våld än nöden kräver.
Jag anser dock att jag skall kunna hindra hunden från att ge sig in i främmande slagsmål och att jag skall kunna avbryta hunden från att attackera.
Du skulle nog anse mig och Schäfern som ett mycket säkert ekipage.För mig är det säkraste hundekipaget det där ägaren vet vad det är för hund hen har i snöret. Om någon börjar prata om nannydogs, att hundar blir vad man gör dem till eller liknande tar jag mao en rejäl omväg.
Det fetstilta + dina kommentarer "mer våld än nöden kräver" och "avsikt" ser jag som förmänskligande av djur.Hunden är i det fallet inlåst och egentligen inte tillgänglig för allmänheten.
Det är en oerhörd skillnad mot att dra runt en hund bland folk som den kan bita om det blir ett slagsmål den inte har att göra med.
I det läget så skall den ju antingen vara under tillräcklig kontroll för att låta bli att tugga sönder folk eller vara utrustad med munkorg.