Tre mål utav fyra ute i hagen?

TessieW

Trådstartare
Hej! Skulle behöva lite hjälp och få höra lite olika synvinklar på det här med att utfodra hästarna i hagen. I dagsläget får hästarna i mitt stall frukost och lunch i hagen (hink inne på morgonen) och sedan får de middagen och kvällsmaten inne. Jag är positiv till att de får de två första målen ute i hagen då det förlänger utevistelsen. Däremot känns det tveksamt om det är en bra idé att hästarna även ska äta middag ute.

Ett av problemen för min del blir i såfall om jag kommer vid middagsfodringen och vill ta i min häst. Hon är hysterisk ensam inne i stallet så enda lösningen för min del är att hon får äta ute med de andra. Ett annat dilemma är om jag kommer tidigt och släpper ut henne vid middagstiden igen så kommer hon att få stå lerig hela natten inne i boxen (eftersom hon inte äter om hon är ensam inne) Jag vill gärna att hästarna ska få vara ute så mycket som möjligt men i det här fallet handlar det om att de får vara ute två timmar längre. I dagsläget går de ut vid 7.30-8.00 och kommer in 16.30-17.00.

Kan tillägga att hästarna går 4 o 4 i hagarna och alla får äta utan massa bråk.

Har ni några tips och idéer på bra lösningar? :bow::bow::bow:

Sv: Tre mål utav fyra ute i hagen?

Förstår inte riktigt ditt problem men förstår så mkt som att hästen inte äter om hon står själv inne, om hästen sen är lerig eller ej över natten spelar det någon roll?! Utfodrar sjävl mina hästar så dom får 3 av 4 mål ute i hagen. Dom går ut mellan 5-7 och in vid 22-23, på kvällen släpper jag bara in dom i boxen och dom lever fortfarande trots att dom vart både blöta och leriga när dom gått in....

Om det nu är så att hästen inte mot förmodan skulle må bra av att ha lite lera på sig kanske det går att få den som släpper in att borsta bort det värsta?!

Hur gör dom andra i stallet?! Är problemet med en lerig häst den enda som gör dig tveksam till att låta dom äte middag ute eller finns det fler anledningar?! Får dom bara grovfoder ute eller både och?!

Tänk alla hästar som går på lösdrift som äter alla sina mål mat ute...

Senast ändrad:

Förstår inte riktigt problemet... Min häst tkr inte heller om att stå inne själv i stallet och hon brukar inte heller äta jämt då. Men hästen mår ju inte dåligt om den står "utan" mat i 2h... Sen är det ju inte bra om hon är stressad...

Men de får alltså inte grovfoder inne i boxen lr?

Problemet är att jag inte har nån aning om hur mkt mat hon får i sig och jag vill inte att hon ska stå med leriga ben över natten eftersom hon har problem med torra hovar och mugg. Den som släpper in kommer knappast att borsta av alla hästar :o Om jag ville att hon skulle äta alla mål ute så skulle jag ha henne på lösdrift. :angel: Dom får idag middag och kvällsmat inne men det är prat om att de bara ska äta kvällsmaten inne.

Tidigarelägga middagsfodringen en timme? Så hinner hästen äta upp innan du kommer och tar in.

Jag ser bara positivt att hästen får så mycket utevistelse som möjligt. 2 timmar mer av totalt 8 timmar är ju 25 % mer tid ute!!

Problemet har egentligen inte med hästen att göra, utan är skapat av dina rutiner. Ibland får man välja mellan pest och kolera, i ditt fall hade jag försökt få någon att borsta benen på hästen mot betalning hellre än att ta in tidigare.

Som sagt hade jag velat ha henne ute så pass mycket så skulle hon gå på lösdrift. Det är klart att det beror på mina rutiner. Men har man nästan 3 mil till stallet men är i närheten när man slutar skolan så sitter man inte och åker hem först för att sedan åka tillbaka till stallet. Så mycket bensin har jag inte råd med varje månad. Är man student med eget hem, häst och bil så gäller det att tänka på hålla nere de kostnader som går. Så ja, min häst blir "lidande" av mina rutiner, men handen på hjärtat så har jag ju inte köpt min häst för hennes skull, utan för min egen. Jag försöker se till att hon ska ha det så bra som möjligt så missförstå mig inte nu! Hon går t ex ute dygnet runt på sommarbete i minst tre månader. Jag kan inte utfodra henne själv i stallet eftersom hon blir hysterisk så resultatet blir att jag måste släppa ut henne igen när jag är klar för dagen + att jag måste passa tiden för utsläpp så de andra hästarna inte hinner äta upp all mat.

Det är klart att jag vill ha henne ute så mycket som det går och om jag hade möjlighet att åka hem efter skolan och åka ut och ta hand om min häst senare på kvällen så skulle jag inte klaga det minsta.

Betala någon för att borsta hennes ben kommer inte på fråga... :o

Kolla med de andra i stallet om det är ngn som vill som du. Så kan ju ni ta in era hästar för em målet separat. Presentera ideen trevligt för stallägaren bara...

Om du tar in en häst mer eller mindre spelar väl kanske mindre roll för dig. Mot besväret med leriga ben och torra hovar...

ja just det min synvinkel är att det är bra att hästarna får så många mål som möjligt ute. Ofta vill inte folk ge så mycket hö år gången om de fodras fler ggr. så kommer man precis när de fått em maten så tar det max en timme tills de ätit klart....

Kolla med de andra i stallet om det är ngn som vill som du. Så kan ju ni ta in era hästar för em målet separat. Presentera ideen trevligt för stallägaren bara...

Om du tar in en häst mer eller mindre spelar väl kanske mindre roll för dig. Mot besväret med leriga ben och torra hovar...

Jo jag ska fråga runt om det är någon mer som hellre vill ha sin häst inne som sällskap till min... jag får se vad de andra tycker :)

Så huvudproblemet är egentligen inte fodringen utan att hästen har problem med mugg? Jag förstår om du inte har råd att betala någon för borstning, men går det inte att byta tjänster med någon som är där på kvällen? Du mockar åt dem, de borstar din häst?

Eftersom de fortfarande äter ett mål inne går det ju att hålla hästen i ett vettigt hull genom att reglera storleken på den måltiden, om det är ett problem att de äter av varandras mat när de utfodras i grupp.

Jag tycker inte att din relation till hästen ska påverkas alla hästars utevistelse. Du får helt enkelt jobba med henne så att hon kan klara av att vara i stallet tillsammans med dig, trots att de andra är ute. När jag hade hästen uppstallad och hästarna gavs foder i hagen medan jag tex red, så lämnade fodraren min hästs höpåse så att jag kunde ge honom sin mat i boxen/stallet efter att jag ridit klart/alt innan. Det var inga som helst problem.

Jag hade absolut velat ha hästen ute så länge som möjligt. Ända till kvällsfodring absolut! Aldrig att hästen ska stå inne mallan två mål helt i onödan för att en hästägare inte kan hantera sin häst ensam..?

Det är ok att hästen går lerig ute i hagen hela dagen då?

Våra får tre av fyra mål mat ute, tycker det fungerar bra.

Det är ok att hästen går lerig ute i hagen hela dagen då?

Våra får tre av fyra mål mat ute, tycker det fungerar bra.

Om hästen har problem med torra hovar och mugg borde det väl i rimlighetens namn vara bättre för den att vara "lerfri och ren" på benen i 15 timmar om dygnet istället för i ca 2 timmar (idag ute i 9 timmar i lera). Om hon släpps ut igen efter ca 2 timmars pyssel och ridning så är det de enda timmar på dygnet hon blir lerfri annars ju.

TS - jag förstår helt ditt dilema. Perfekt vore ju om du kunde få ta in en annan häst också. Eller alternativt byta tjänst med någon som är där senare på kvällen - de spolar av benen på din häst och du kan kanske hjälpa till med något annat.

Jag tycker inte att din relation till hästen ska påverkas alla hästars utevistelse. Du får helt enkelt jobba med henne så att hon kan klara av att vara i stallet tillsammans med dig, trots att de andra är ute. När jag hade hästen uppstallad och hästarna gavs foder i hagen medan jag tex red, så lämnade fodraren min hästs höpåse så att jag kunde ge honom sin mat i boxen/stallet efter att jag ridit klart/alt innan. Det var inga som helst problem.

Jag hade absolut velat ha hästen ute så länge som möjligt. Ända till kvällsfodring absolut! Aldrig att hästen ska stå inne mallan två mål helt i onödan för att en hästägare inte kan hantera sin häst ensam..?

Jag kan visst hantera henne ensam! Problemet är att hon blir så himla uppstressad så det känns inte särskilt snällt att ställa in henne för att äta ensam, det resulterar i att hon springer runt som en tok och skriker konstant. Jag köpte henne som trettonåring och det är sorgligt att den förra ägaren inte försökte jobba bort detta beteende i tidiga år. Jag har försökt lära henne vara ensam, men hon fixar det helt enkelt inte!

Jag ville höra era synpunkter på fodring i hagen. Inte utstå olika sorters påhopp.

SJÄLVKLART vill jag hästens bästa, att en del tror annat är p.g.a deras egen trångsynthet. Det är så tråkigt att inte kunna få ställa en fråga utan att få en massa mothugg ungefär som jag var världens elakaste djurplågare?

Tycker ni förresten att det är lämpligt att utfodra hästarna i superlerig hade direkt på marken?

Om hästen har problem med torra hovar och mugg borde det väl i rimlighetens namn vara bättre för den att vara "lerfri och ren" på benen i 15 timmar om dygnet istället för i ca 2 timmar (idag ute i 9 timmar i lera). Om hon släpps ut igen efter ca 2 timmars pyssel och ridning så är det de enda timmar på dygnet hon blir lerfri annars ju.

TS - jag förstår helt ditt dilema. Perfekt vore ju om du kunde få ta in en annan häst också. Eller alternativt byta tjänst med någon som är där senare på kvällen - de spolar av benen på din häst och du kan kanske hjälpa till med något annat.

Tack! Äntligen någon som förstår vad jag menar! :bow::bow::bow: Jag kan alltid undersöka saken, men alla i stallet är där på så olika tider och ibland hinner alla åka hem innan insläppet. Vi sköter ju inte tjänsterna själva eftersom vi står på fullservice stall, annars kunde jag ju bett den som tog in hästarna :crazy:

lär hästen att stå inne och äta själv? klart den vänjer sig. är den inte van vid att äta inne själv så klart den blir stressad men du får vänja av den vid det.

Jag tycker precis som du. Hade inte heller velat att mina hästar skulle stå med leriga ben dygnet runt. Prata med någon av dom andra hästägarna om du inte kan ta in någon av deras hästar och ha som sällskap.

Sen kan ju inte jag påstå att jag hade varit helt överförtjust i att mina hästar åt flera mål hö ute i en lerig hage, sandkolik är inte heller så roligt.

Ja nu är ju jag stark motståndare till att ta in hästarna så där tidigt, men om jag nu ska svara på frågan så. ;)

En lösning är ju att se om någon mer vill ta in sin häst tidigare. Dock har jag svårt att tänka mig att man hellre stallar in hästen 2h tidigare än låter den gå ute.
Varför inte bara vänja henne annars då? Om du nu prompt måste ha in henne tidigare så gör det bara. Det är trist för hästen men om det blir en vana för henne kommer hon säkerligen att börja äta maten så småning om. Om hon inte äter upp den är det väl egentligen inte heller någon katastrof eftersom ingen annan häst kommer ta den från henne. Ge henne mindre då och mer på kvällen istället, eller skippa middagen helt. En häst behöver inte mat fyra gånger per dag. :)

Om problemet är att du är osäker hur mkt hästen äter när den är ute så varför inte bara ge den hö då? Det spelar ju egentligen ingen roll hur mycket hon äter då eftersom hon ändå får flera mål mat om dagen och förhoppningsvis det största målet som sista mål.

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 160
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 747
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 722
Senast: tuaphua
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 964
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka