Tre mål utav fyra ute i hagen?

Sv: Tre mål utav fyra ute i hagen?

lär hästen att stå inne och äta själv? klart den vänjer sig. är den inte van vid att äta inne själv så klart den blir stressad men du får vänja av den vid det.

Hon har inte vant sig på 5 år trots träning. Har du några konkreta tips på hur det skulle kunna gå till? Hon blir stressad bara en häst går ut ur stallet trots att det finns andra kompisar kvar. Det är förbaskat lätt för andra att tycka och tänka vad man ska göra med sin häst utan att ha en aning om hur hästen och personen i fråga är. Jag har jobbat med djur i flera år och är mycket väl medveten om deras behov och beteenden! Jag kan utan tvekan påstå att jag har den mest välhanterade hästen i stallet, men hennes nerver kan jag inte "träna" bort. Det här är en häst som jag kan göra ALLT annat med, vira runt presseningar, gå över konstiga saker, simma, lasta själv, löslongera o styra henne över hinder kors och tvärs utan kroppskontakt m.m. m.m MEN hennes nervösa beteende inne har jag inte kunnat råda bot på.

Jag tycker precis som du. Hade inte heller velat att mina hästar skulle stå med leriga ben dygnet runt. Prata med någon av dom andra hästägarna om du inte kan ta in någon av deras hästar och ha som sällskap.

Sen kan ju inte jag påstå att jag hade varit helt överförtjust i att mina hästar åt flera mål hö ute i en lerig hage, sandkolik är inte heller så roligt.

Nej precis. På hösten efter betesintaget så går våra hästar ute tills kvällsfodringen, men då har de gräs i hagen hela dagen och stödfodras sedan vid behov, men då är det ingen lera som ställer till det hela. Då tycker jag att det är toppen att ha min häst ute så mycket som det går. Som det är nu är alla hagar leriga trots att vi har jättestora hagar och många att växla mellan.

Menar du alltså att jag ska ställa in henne trots att hon får panik och stegrar, sparkar och skriker tills hon är genomsvett? Nej tack, skaderisken är allt för överhängande och det är fruktansvärt elakt att göra så mot sin häst. Hon skulle inte vänja sig. Resultat blir att hon stressar som en tok och rör runt maten i hela boxen vilket blir tidsödande att ta hand om dagen efter.

Tror du inte att jag redan försökt att vänja henne? Förstår inte varför alla bara tror att jag skiter i att lära min häst saker.... :mad:

Jag skulle inte vilja att min häst åt tre mål om dagen i en lerig hage, själv klampar jag ca 300m genom leran släpandes på hö åt 18 hästar för att kunna fodra dom där det är mindre lerigt, vi hade diskussionen om att ha hästarna ute längre men det blir ett jäkla massa mer jobb att fodra dom ute fler gånger om dagen + att vi har 11 hästar i en hage från b-ponny till stor häst och 5 ponnyer i en annan och shettisarna går själva och att det är svårt att veta hur mycket dom får i sig. Nu vet jag ju inte hur ni gör när ni fodrar i hage men jag anser att det kan vara både svårt och tungt, vi har helt enkelt löst det så att vi under hösten och våren, när det finns gräs och är torrt har hästarna ute så länge som möjligt för att ha dom ute kortare tid under vintern. Vi släpper ut vid 7.30 och tar in allt från 15.00 till 19.00 beroende på väder, mörker och tillgång till mat i hagen. sen går de ute på bete dygnet runt från maj till september.

Kan inte det vara ett alternativ att föreslå för stallägaren, att man ändrar tiderna lite över året beroende på förutsättningar, våra hästar har inte mått dåligt över det och vi har gjort på samma sätt i 10 år

Jag skulle inte vilja att min häst åt tre mål om dagen i en lerig hage, själv klampar jag ca 300m genom leran släpandes på hö åt 18 hästar för att kunna fodra dom där det är mindre lerigt, vi hade diskussionen om att ha hästarna ute längre men det blir ett jäkla massa mer jobb att fodra dom ute fler gånger om dagen + att vi har 11 hästar i en hage från b-ponny till stor häst och 5 ponnyer i en annan och shettisarna går själva och att det är svårt att veta hur mycket dom får i sig. Nu vet jag ju inte hur ni gör när ni fodrar i hage men jag anser att det kan vara både svårt och tungt, vi har helt enkelt löst det så att vi under hösten och våren, när det finns gräs och är torrt har hästarna ute så länge som möjligt för att ha dom ute kortare tid under vintern. Vi släpper ut vid 7.30 och tar in allt från 15.00 till 19.00 beroende på väder, mörker och tillgång till mat i hagen. sen går de ute på bete dygnet runt från maj till september.

Kan inte det vara ett alternativ att föreslå för stallägaren, att man ändrar tiderna lite över året beroende på förutsättningar, våra hästar har inte mått dåligt över det och vi har gjort på samma sätt i 10 år

Vi har haft nästan precis samma rutiner som du beskriver och det har fungerat jättebra. Vi ska ha möte på söndag och det var väl den idén jag tänkte komma med. Min häst kräver ganska mkt mat och dessvärre går hon tillsammans med två feta ponnyer och en fet fjording som alla tre är likt dammsugare när det gäller att sluka mat, medans min pålle kan tugga länge och väl på sitt hösilage. Hon är inte den som stressar i sig maten, inte ens kraften. Hon äter kraft och hösilage om vart annat och leker lite med vattnet emellan. Hon kan gott och väl stå och pilla med 3 kg hösilage och kraftfoder i över 2 timmar. Att bara ge massa mat över natten tycker jag inte är en bra lösning. Vill ju att hon ska få så långa ätperioder som möjligt över hela dygnet. :crazy:

Det var inget påhopp. Jag sa bara vad jag ansåg i frågan och svarade på det du skrev i trådstarten.

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 160
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 747
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 722
Senast: tuaphua
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 964
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka