Travträning på asfalt ?

DressyrMupp

Trådstartare
Vänder mig till eran kunnighet ang träning av travare och nu frågor om träning på asfalt.

Såg häromdan en ryttare på en travare som red en sträcka på ca 600 meter på asfalt på vägrenen till en 70 väg i ett riktigt bra tempo. Bilarna strömmade förbi men varken häst / ryttare verkade inte bry sig om det.
Det fanns möjlighet att kunna rida längs vägen på åkerskanten ( sett många ekipage rida där ) så det såg ut att vara en avsiktlig handling av ryttaren att välja asfalten.

Vad anser ni om denna träning.....finns det motiv att rida på detta sätt på asfalt och vad anser ni skulle vara bra / dåligt ?

Själv brukar jag rida på asfalt efter hårt dressyrpass med tanke på att skifta underlaget då men i skritt el sakta jogga för att stärka senor mm men inte i detta agressiva tempo :confused:

Sv: Travträning på asfalt ?

konstigt.. de brukar inte höra till det normala att man sitter å kör/rider på asfaltsväg (iaf jag brukar inte göra det), speciellt inte traffikerad :smirk: .. de dåliga med att träna på så hårt underlag är ju att det sliter nåt så fruktansvärt på lederna, men hästen kanske har dåliga senor eller nåt så den inte får träna på mjukt underlag vad vet jag :crazy:

Farligt är det väll inte om det inte sker varje dag. !
jag brukade också trava på asfalt när jag skulle till banan . och det var också en en 70 väg med tung trafik ,så jag valde att trava. Det skedde ca 2 dagar i veckan och min häst vart inte dålig i benen av det.
Så frågan är väll hur ofta hon gör det ?!

Det beror nog på hur van hästen är att travas på asfalt/hårt underlag. Distanshästar vänjs ju vid att springa på asfalt och hårda grusvägar för att kunna tävla på dessa underlag. Lederna tar nog en hel del stryk av så hårt underlag men med rätt hovbeslag kan man dämpa en hel del.

Om hästen är riktigt uppvärmd, ska det inte spela nån roll om man travar på asfalt. Nu på vintern, då det är blankis överallt, det är lika hårt som asfalt, men bra mycket halare, så brukar jag efter att ha värmt hästen rejält på annat lämpligt underlag, låta honom gå lite fortare längs vägen. Där kan han ta i ordentligt, och spänner sej inte, så som han skulle gjort, om vi halkat omkring på blankisen efter den så kallade grusvägen. Men det är förstås inte något man ska göra året om. Jag försöker variera underlaget, då hästen blir hållbarare då. Men finns det inget annat att tillgå, så är det inte jättefarligt att trava på asfalt, så länge hästen är ordentligt uppvärmd innan.

Jag kör mina hästar i trav på asfalt utan problem, men då i lugn trav. Här på gotland är det många som är tvugna att köra på kalkhällar/kalksten vilket är bra mkt hårdare än asfalt....

Asfalt sviktar faktiskt lite oxå (grovt grus blandat med riktigt tjock olja) det är nog rätt så bra träning för travhästarna som skall ut på de underlag som råder på travbanorna numera - asfaltvägarna här är inte alls lika hårda som Åbybanan var i lördags....

Om hästen är riktigt uppvärmd, ska det inte spela nån roll om man travar på asfalt. Nu på vintern, då det är blankis överallt, det är lika hårt som asfalt, men bra mycket halare, så brukar jag efter att ha värmt hästen rejält på annat lämpligt underlag, låta honom gå lite fortare längs vägen. Där kan han ta i ordentligt, och spänner sej inte, så som han skulle gjort, om vi halkat omkring på blankisen efter den så kallade grusvägen. Men det är förstås inte något man ska göra året om. Jag försöker variera underlaget, då hästen blir hållbarare då. Men finns det inget annat att tillgå, så är det inte jättefarligt att trava på asfalt, så länge hästen är ordentligt uppvärmd innan.

Is är inte alls lika hårt som asfalt. I is sjunker broddarna ner och ger en viss dämpning som inte asfalt gör. Jag skulle hellre skaffabättre isbroddar än träna på asfalt. Jag vet dock inte vad det har för inverkan på hästen att träna på asfalt, så du får göra precis som du vill :smirk:.

Ville bara påpeka jämförelsen mellan asfalt och is

* kl *
Tack alla för era svar. Det var nog som jag väntade mig men var tvungen att få lite bekräftelse att vi varjefall tänker lika när det gäller hästens träning. Det borde jö inte vara så stor skillnad på dressyrnördar och travfolk....vi har jö samma sammansättning i träningsobjekten.

När jag jobbade på Irland tränade vi alltid hästarna på asfalt 4-5 dagar i veckan i skritt och långsam trav (galopphästar) för att stärka senorna, långa rundor på en och en halv, up till två timmar... Å andra sidan är min egna, beprövade erfarenhet att galopphästar ofta får senskador mer än travare men det har jag inget belägg för men hästarna på Irland hade inte senskador, kanske justpå grund av asfaltsträningen?

När jag arbetade i Tyskland skrittade vi hästarna på asfalt (ibland långsam trav) för att stärka främst leder - vi hade inte en enda led-eller sen- hälta på 35 tävlingshästar i träning upp till Grand Prix nivå det året jag var där i alla fall... - så det verkar fungera fint

kanske ligger nått i det.. vi skrittar mkt på asfalt.. inte för att det är nån viss träning utan för att komma till rakbanan och till skogen så måste man gå en bit på asfalt.. vi har aldrig haft nått problem med senor heller.. 20 år har vi hållt på

En kompis till mig såg när två unga tjejer galopperade upp för en asfaltsväg (uppförsbacke :crazy: ) skulle aldrig galoppera, isf jogga långsamt efter lång uppvärmning och i samlat tempo. Hästen måste verkligen kunna bära sig rätt för att man ska göra det. Jag håller mig till skritt på asfalt.

Det beror nog på hur van hästen är att travas på asfalt/hårt underlag. Distanshästar vänjs ju vid att springa på asfalt och hårda grusvägar för att kunna tävla på dessa underlag. Lederna tar nog en hel del stryk av så hårt underlag men med rätt hovbeslag kan man dämpa en hel del.

Träning på hårt underlag i anpassad fart är något som de flesta hästar får för lite av. I lagom dos så stärker det senor och ligament.
Men att tro att man kan stötdämpa med hovbeslag är en gammal missuppfattning som har skadat många hästar. T ex. gummiskor på asfalt är rent förödande då man helt tar bort glidfasen i isättningen.
Det är en så liten del av stötdämpningen som sker i själva hovkapseln. Det mesta ca 65% tas upp kotleden.
Många hästägare är väldigt rädda för hårt underlag trots att det oftast är för mjuka underlag som bryter ner stödjeapparaten i benet.

Det är en så liten del av stötdämpningen som sker i själva hovkapseln. Det mesta ca 65% tas upp kotleden

Vad jag fått lära mig skall större delen av stötdämpningen ske i bogens "muskelmatta" - vet dock inte om det gjorts någon mer ingående forskning - måste nog variera en hel del mellan olika hästar vid olika typer av belastning.

Som jag har förstått det hela så visade denna forskning på att cirka 12% togs upp i hoven med hov och kronled 65% i kotan och resten fördelat i övre delen av benet. Detta redovisades av Ove Wattle från Ulltuna, kan tyvärr inte säga om det var hans egen forskning eller annans. Men detta gällde travhäst i tävlingstempo.
Sedan belastas givetvis olika delar av hästen av flera olika moment.
Bogen utsätts inte på samma sätt för den snabba hårda högfrekventa belastningen från själva isättningen. Bogen tar väl som jag ser det mer upp den lågfrekventa kraften/belastningen i överrullning och avstamp.

Träning på hårt underlag i anpassad fart är något som de flesta hästar får för lite av. I lagom dos så stärker det senor och ligament.
Men att tro att man kan stötdämpa med hovbeslag är en gammal missuppfattning som har skadat många hästar. T ex. gummiskor på asfalt är rent förödande då man helt tar bort glidfasen i isättningen.
Det är en så liten del av stötdämpningen som sker i själva hovkapseln. Det mesta ca 65% tas upp kotleden.
Många hästägare är väldigt rädda för hårt underlag trots att det oftast är för mjuka underlag som bryter ner stödjeapparaten i benet.

Jag skrev inte att PG-skor eller gummiskor ska användas på asfalt. Jag vet att PG-skor är direkt skadligt att användas på asfalt. Vaktparadens hästar skoddes med PG och hästarna fick ont pga att glidmomentet försvann. Men på hårda banor och grusvägar dämpar PG. Jag har fått rekommendationen av veterinär att sko med PG på min häst som har knäproblem, givetvis med silikon mellan platta och hov. Jag vet travtränare som alltid skor sina hästar med PG under träning och sen låter dem gå med andra beslag eller barfoto vid tävling. Det är självklart att hästar som vänjs vid ett visst underlag klarar det bättre än andra som aldrig har på ett detta underlag.

Jag skrev inte att PG-skor eller gummiskor ska användas på asfalt. Jag vet att PG-skor är direkt skadligt att användas på asfalt. Vaktparadens hästar skoddes med PG och hästarna fick ont pga att glidmomentet försvann. Men på hårda banor och grusvägar dämpar PG. Jag har fått rekommendationen av veterinär att sko med PG på min häst som har knäproblem, givetvis med silikon mellan platta och hov. Jag vet travtränare som alltid skor sina hästar med PG under träning och sen låter dem gå med andra beslag eller barfoto vid tävling. Det är självklart att hästar som vänjs vid ett visst underlag klarar det bättre än andra som aldrig har på ett detta underlag.

Jag håller med dig om att PG funkar bra på många knähästar.
Men om det verkligen är stötdämpning eller om det är andra egenskaper hos PG beslaget som hjälper är jag tveksam till.

Liknande trådar

Islandshäst Jag har ganska nyligen (och av ren slump som jag såhär i efterhand är extremt glad för) gått över från 3-gångare till islandshäst och...
Svar
9
· Visningar
1 628
Senast: Koppen
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 830
Senast: MaritH
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 444
Senast: KSF
·
Ridning Då jag alltid bott i huvudstaden har stallen jag ridit i många ggr legat så till att det blir en del sträckor som rids på asfalt. För...
Svar
18
· Visningar
3 189
Senast: Pancakes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka