Travträning på asfalt ?

Sv: Travträning på asfalt ?

Jag får väl sälla mig till skaran dressyrnörd, men jag skrittar och joggar min valack på grusvägen även om den är hård. Hade den varit av sfalt hae jag gjort samma sak.
Du vet ju hur lång den är
Däremot är jag noga med att underlaget ska vara slätt.

Jag tror som flera travfolk svarat, att det stärker senor, leder om man gör det i balans och långsamt.
Jag tror även att ett tungt/djupt underlag är värre.

Om hovarna får möjlighet att fungera som det är tänkt med den egna naturliga hovmekanismen så måste det väl vara den allra bästa stötdämpningen?!
Tyvärr är det ju få hästar som har/får den möjligheten.

Om hovarna får möjlighet att fungera som det är tänkt med den egna naturliga hovmekanismen så måste det väl vara den allra bästa stötdämpningen?!

Och vad menas med det då ?
Jag undrar ( måste andvända en annan hovslag. uttryck !) om du menar att du skulle vilja ha fler barfotatalibaner :rofl:

mimus o er andra
Jo...jag gillar asfaltträning själv och då hellre hårt än mjukt, djupt men det jag såg var inte ett som jag skulle säga ett bra tempo som en uppbyggande träning.
Snarare ett nedbrytande sådant :eek:

Och vad menas med det då ?
Jag undrar ( måste andvända en annan hovslag. uttryck !) om du menar att du skulle vilja ha fler barfotatalibaner :rofl:

Nejdå jag förespråkar inte att hästar ska gå barfota. Jag anser att förutsättningarna för att träna travhästar barfota i Sverige är för dåliga med våra markförhållanden.
Vad jag menade var att så som de flesta (trav)hästar skos numera (trångt) så begränsas den naturliga hovmekanismen och stöten upp i benet förstärks. Om tränare/hovslagare (!) vågade sko på ett korrekt och för hoven balanserat sätt skulle också hovarna fungera bättre som egen stötdämpare. Tyvärr så är det många som inte vågar sko så pga att de tror risken för tappskor ökar. Sedan är ju hovbeslaget sällan till nytta för hästen annat än för att skydda hoven.

För just stötdämpningen så tror jag det gör ganska lite.
Detta har forskare som är väldigt mycket klokare än jag bevisat.
Däremot så finns det andra problem som uppkommer när inte hoven får fungera som den är designad att göra.

Nejdå jag förespråkar inte att hästar ska gå barfota. Jag anser att förutsättningarna för att träna travhästar barfota i Sverige är för dåliga med våra markförhållanden.
Vad jag menade var att så som de flesta (trav)hästar skos numera (trångt) så begränsas den naturliga hovmekanismen och stöten upp i benet förstärks. Om tränare/hovslagare (!) vågade sko på ett korrekt och för hoven balanserat sätt skulle också hovarna fungera bättre som egen stötdämpare. Tyvärr så är det många som inte vågar sko så pga att de tror risken för tappskor ökar. Sedan är ju hovbeslaget sällan till nytta för hästen annat än för att skydda hoven.

Tyvärr så skos alldeles för många travare av outbildade hovslagare på instruktion av okunniga travtränare. Uppfattningen om hur en korrekt skodd hov ska se ut skiljer sig alltför ofta från hovens anatomi. Det är mycket sällan jag ser en travare som står på sina hovar med viktcentrum mitt i hoven. De flesta står hårt på trakterna med kraftigt bakåtbruten tåaxel. Sen ser man mycket av trångskodda hovar, hovar som medialt/lateralt är ur balans. Söm som är spikad långt ute i hornet. Tillbakabildade strålar, inflammerade överplastade hornsprickor Osv osv. Jag har ingen aning om hur man ska komma till rätta med detta. Ett sätt kan vara att man lägger kostnaden för hovslageriet utanför själva träningsavgiften så hästägarna själva får ta kostnaderna för yrkeskunnigt hovslageri.

Jag har ingen aning om hur man ska komma till rätta med detta. Ett sätt kan vara att man lägger kostnaden för hovslageriet utanför själva träningsavgiften så hästägarna själva får ta kostnaderna för yrkeskunnigt hovslageri.

Det finns tränare som gör så.

Liknande trådar

Islandshäst Jag har ganska nyligen (och av ren slump som jag såhär i efterhand är extremt glad för) gått över från 3-gångare till islandshäst och...
Svar
9
· Visningar
1 628
Senast: Koppen
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 830
Senast: MaritH
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 444
Senast: KSF
·
Ridning Då jag alltid bott i huvudstaden har stallen jag ridit i många ggr legat så till att det blir en del sträckor som rids på asfalt. För...
Svar
18
· Visningar
3 189
Senast: Pancakes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka