Travtaktig tölt

Lona

Trådstartare
Trodde att jag postade ett inlägg om det här häromdan men det gjorde jag tydligen inte, annars kommer det ett till:o.
Min medryttarhäst har blivit ganska travtaktig i tölten, jag tycker att han gick bättre när jag hade honom på foder för ett par år sedan. (Däremot går traven väldigt bra nu så det hänger väl ihop.) Vi rider för instruktör men skulle ändå gärna ta emot tips och idéer på hur man kan hjälpa honom/förbättra takten.

Sv: Travtaktig tölt

Kort kan man säga att travtaktig tölt beror på en osamlad häst och oengagerade bakben. Taskig aktivitet helt enkelt, så det är där du ska greppa problemet.

Som boj säger så beror det i stort sett på att bakdelen inte gör det den ska, så på en travtaktig häst tränar jag gärna mycket tempoväxlingar och halter, och är noga med att hästen lär sig att starta och stoppa med driv i bakbenen.
Sen är det viktigt att man hela tiden håller energi i hästen. Sitter man och håller i tygeln utan att driva så blir den bara mer travtaktig. Börja i det tempo där hästen går renast, jag rider hellre mitt sto (som också lätt blir travtaktig) i ett lite högre tempo, vilket hon har lättast för, med ren takt, än i ett kort tempo men travtakt.
Klättring och att rida i snö nu på vintern är toppen för att få lite styrka i bakdelen!

/Anna

Tack för era svar:)! Ja, trots att han ofta går i hyfsad form så kan han definitivt behöva mer energi i bakkärran.

SOm Boj säger så har 4 gångare med stark trav lättare att bli travtaktiga!

Min dam blir det när jag tappar koncentrationen och tappar hennes bakben och jag känner att snart går vi över till trav.

Det jag gör när jag känner att hon blir travtaktig är att räta upp mig göra några halvhalter och försöker samla ihop henne och peta till lite med spöet på bakbena för att påminna henne om att hon har 2 ben där som behöver arbetas lite mer nu=)

Ja alltså även femgångare kan bli travtaktiga, mitt sto var fena på att bli travtaktig när jag inte drev tillräckligt. Lilleman är likadan, han kan ramla ner i trav om man inte driver tillräckligt å andra sidan blir det passtakt om man rider i ett tempo han inte klarar. Även han är femgångare.

Ja men nu pratar jag om generälla saker.. Generällt så är en 4 gånagre mer åt travtaltiga hållet eftersom de inte har passet så är det svårt att bli passaktig..
Om det inte är en unghäst och vi pratar om den POSITIVA passaktigheten!

Sen finns det 5 gångare som även dom har mycket stark trav och svag pass och väljer sällan passaktigheten endå..

Och det är samma sak som på en 4 eller 5 gånagre.. travaktigheten kommer när ryttaren inte klarar av att aktivera baken.. alltd ryttarfel(så länge hästen inte är skadad och har onte).. hästen går inte bättre än vad ryttaren klarar av!

Så det är svårare för en nybörjare att rida en 5 gångare och lättare att förstöra gångarterna där och få grisepass av allting!

Annars är det lätt att skylla på hästen när den går dåligt...

Jag kan verkligen inte skylla på Jorunn för med en bra ryttare flyger hon fram i tölten och med mig så går det sisådär...:D Men vi kämpar=) oki JAG kämpar på=) haha

Nej jag tycker nog inte att det är generellt utan väldigt vanligt, gammelman som är en utpräglad fyrgångare blev i sin ungdom passtaktig trots avsaknaden av passanlag. Här berodde det främst på att han kom kraftigt på framdelen, och styvade sin bog.

Stoet som man nog får betrakta som en otroligt stark femgångare med sina 9,5 för passen i avelsbedömning, lilleman är också en otroligt stark femgångare med bägge föräldrar bedömda med 9,5 för passen.

Travtaktighet på en femgångare kan också vittna om att hästen är duktigt lösgjord, men utan samling.

Intressant!
Tänkte på vad ni skrivit och försökte få med rumpan i går = bättre men inte jättebra.
Idag red jag lektion för en ny instruktör och WOW! Jag behöver helt klart kräva mycket mer utan att för den skull bli hård och då kom energin och klockren takt med finfint steg:laugh:. Trodde inte att Baldur kunde gå så fint (i alla fall inte med mig på ryggen) och de andra i stallet kände knappt igen honom.

Ja men nu pratar jag om generälla saker.. Generällt så är en 4 gånagre mer åt travtaltiga hållet eftersom de inte har passet så är det svårt att bli passaktig..
Om det inte är en unghäst och vi pratar om den POSITIVA passaktigheten!

Jag har inte ridit isisunghästar, varför är passtakten positiv på dem:)? (Är ganska ny på det här med islandshästar överhuvudtaget men är helt fascinerad.)

Jag förstår inte heller vad som menas med positiv passtakt.
Ett taktproblem kan väl aldrig vara det optimala, jag förstår inte varför det skulle vara bra att en annars travtaktig häst plötsligt är passtaktig, det tyder ju även det på balansproblem.

/Anna

Jag tror att Niela menar att när man försöker hitta tölten på en unghäst som inte har den hel naturligt och inte tar ett steg i vare sig tölt eller pass under ryttare så är det ett steg i rätt riktning att gå mot passen.

Då förstår jag.

Men då tycker jag snarare att man kan kalla det att hästen har ett "positvit lateralt rörelsemönster", eller något sånt. Det laterala rörelsemönstret måste ju finnas för att tölten ska finnas.
Jag tycker bara att det låter så konstigt när man säger positiv passtakt ;)

/Anna

Håller med Boj här, mitt sto som är en femgångare (med fyrgångsgalopp :love:) blir ibland travtaktig, vilket på henne är positivt, då börjar hon närma sig lösgjordheten, men visst, hon är inte så samlad men ändå....sedan kan hon även bli passaktig, men det är på henne inte positivt alls.

En travaktig häst tar höga korta bakbenssteg. Ofta hög form & sänkt rygg. Vanligaste problemen till taktproblem är att hästen ej tar hjälperna korrekt. Jag skulle försöka renodla hjälperna & få hästen mer uppmärksam på små signaler. Sedan prata med din instruktör om lämpliga övningar för just DIN häst.
Mvh

Fast travtakten kommer som tydligast när han faktiskt går i form med lågt huvud. Nu när jag fick fin takt gick han ganska högt men hade med sig rumpan.
Men träna vidare skall vi så klart :)!

Som sagt, ofta med hög form. Troligt då är att hästen är eftergiven men ej ärligt.

Eller kanske inte orkar bära sig i formen om det är något nytt ni har börjat med? ;)

oj postade en ny tråd men nu hittade jag den här, intressant att läsa och få tips!!:bow: fler tips på övningar för att få renare tölt? på island slängde dom på boots bak men det kanske bara hjälper för stunden?!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 135
Senast: Bison
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 209
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 689
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Kalla hamburgare
  • Västeråsträffstråden