Travtakt-träningstips?

Sv: Travtakt-träningstips?

Jag måste vara en aktiv ryttare på henne. Jag har hört flera säga att travtaktiga hästar ska drivas så de får mer energi och inte blir framtunga och lägger sig på bettet. En jag red för sa att när du känner att hästen lägger sig tungt framåt på bettet kan du ge dig fasen på att den är travtaktig. Så då ska hästen samlas upp igen. Sakta av och börja om med mycket samling från början helt enkelt.

Exakt så är det för mig iallafall ( som också är rätt nyligen la om till heltid på riktigt med islänningar) När hästen blir tung i handen och travtaktig har jag "slutat rida" och måste då fokusera på hur jag själv gör. Det är inte alltid jag behöver sakta av helt, men är jag mjuk i handen och flyttar bakdelen några steg eller liknande lossnar det på en gång. Jag har verkligen fått mer självkännedom om mig själv och min sits sedan jag började rida islänning!

Jag har en fråga till dig Niela som jag grunnat på några dagar nu.
Du säger ju att det är bäst att rida skritt, trav, galopp och jobba dessa så att hästen blir stark och väl uppbyggd i grunddressyren innan man börjar tölta.
Varför?
När jag säger att jag rider skritt, tölt och galopp för att det är det min häst behöver nu, så gör jag enligt dig fel?

Hur ser du på tölten egentligen?
Ser du den som en av de fyra eller fem gångarterna som väger lik tungt och ska jobbas på samma sätt för att få en bra kvalitet?
Eller ser du den som en kul liten bonus, ungefär som att hoppa några hinder med sin dressyrhäst en gång i veckan?

För din inställning till tölten visar antagligen på skillnaderna hos oss.
Jag satsar på att en bli en riktigt bra islandsryttare, dressyren är ett viktigt verktyg för att nå det målet.
Precis som att dressyren är ett viktigt verktyg för att nå upp till målet att bli en riktigt bra hoppryttare.

Men, tregångsdressyren är inte mitt MÅL. Och det är den nog inte för de flesta här inne. Detta betyder inte att någon här lägger MINDRE VIKT vid dressyren eller tränar den MINDRE än vad du gör. Men man tränar den på ett ANNAT SÄTT och ANVÄNDER den på ett annat sätt, för att målet är annorlunda.

TS: Berätta gärna hur det går! Jag ska ut och tölta i min breddade sadel idag, så jag berättar gärna och delar med mig om hur jag gjort och hur det gått så kan väl ni andra med travtaktiga hästar också göra det? :)

Jag har en kompletterande fråga till Niela. Hur många Islandshästar har du egentligen ridit? Både testat och ridit mer kontinuerligt? Gissar jag rätt när det ligger på 1-3 hästar som du ridit mer än ett fåtal gånger och mindre än 30 totalt?

Jag har också fått mer självkänndeom sen jag började rida islandshäst! Har absolut blivit en mycket bättre ryttare som känner efter mer hur det ska kännas! Förut har jag bara tagit alla gångarter för givet. Nu gör jag inte det längre. Nu sitter jag och känner hur hästen går och vad som händer om jag gör si eller så :)

Ska nog inte jobba så mycket med resningen då.. Låt honom vara i munnen, det du saknar är väl rätt drivning. Han behöver få med sig rumpan.. hmm, hade det vart en passtaktig pålle hade det vart lättare att hjälpa dig :(

Vad pratar du om? Är du inte läskunnig eller missuppfattar du bara allt man skriver?
Vilka här är anti dressyren?
Vilka här tycker att dressyren bara är tråkig?

Jag är dressyrryttare i grund och botten. De flesta som ridit storhäst innan de går över till islandshäst är just dressyrryttare. Allting vi gör med våra hästar är dressyr. ATT TÖLTA ÄR DRESSYR. Lika mycket som att trava är dressyr. Man harvar inte runt runt på en travbana för att man töltar. MAN JOBBAR TÖLT.

Dressyr är faktiskt det roligaste! :D Har alltid tyckt att det vart skitskoj!
Speciellt på isisar.. ;) det ger så mycket mer..

:bow::bow::bow:

Jag har inte kommit hem till min häst än för att träna, men har funderat lite på boots på bakbenen, bara för att stärka upp bak och så kanske hästen börjar tänka mer på att använda sina bakben, vad tror ni? Allt ni säger låter ju så självklart, få med bakdelen, driva bort från bettet osv.....
Dressyr är viktigt, men vem har sagt att man inte kan rida dressyr i tölt? :)
Jag har mest varit 5-gångsryttare och ridit passtaktiga hästar, tycker att travtakt är en hel del svårare, men intressant!

Häslningar Sarah

Skit i bootsen och träna mer grunder!

Det måste bli mer lydnad, acceptera bett - sits och ta dom förhållningarna.
Samling i skritt, mycket dressyrövningar - öppna, sluta, halt MED BAKBENEN IN(!), rygga rakt, samla rakt.
Allt för att stärka bakbenen på riktigt och inte på ett fusksätt.

När du har jämna bakbenskliv och därmed får en jämn bjudning, drivning, jämnt sug i hästen och en höjd rygg så hamnar huvudet där det ska vara per automatik.

JÄMNA BAKBEN GER EN JÄMN FORM.

Boots kan nog funka :) vet att vissa sätter boots på sina travtaktiga hästar. Man får helt enkelt testa sig fram, men precis som Michis säger så måste du över förhållningar och jobba med att få in bakdelen. Jag tror att många också kan glömma ibland att tänka på sin egen sits. Att vara "tung" i rumpan och hitta det där djupaste läget i sadeln.

Tölt är perfekt att träna dressyr i! :d Skänkelvikning brukar funka riktigt bra ;) Ibland kan hästarna ha svårt förvisso o förflytta sig i sidled, då får man "kasta" dem med sin egen tyngd xD Kanske svårt att förstå men kan förklara med om någon vill veta :)

Är också mest van vid passtaktiga hästar, travtakt har jag lite svårare för, men det är något jag skulle vilja ha med mig i mitt kunskapsbagage..
Har sällan haft problem med travtakt hos hästar jag har ridit, har haft väldigt lätt för att få fram fin tölt direkt på hästar, har väl känsla för det xD Vet inte alltid vad jag gör men plötsligt sitter det som en smäck där!

Jag tycker att öppna är en fantastisk övning när det kommer till tölt. Sluta med iofs men jag har svårare för den :P Öppna kan man alltid peta in vad man än gör, var man än rider. Rygga och sen tölt har jag använt när travtaktsproblemen varit som störst.

Boots tycker jag gott man kan använda, då och då. Som en del i träningen. Men absolut inte som ersättning för annan träning eller varje dag.

Logiskt, allt som får med bakdelen, som får den att jobba och trampa in under är bra för travtaktiga hästar! :) Egentligen som med passtaktiga då också, förutom att det kanske är lättare med dom...det man vill få fram hos de travtaktiga hästarna är latterala rörelser... något mer, eftersom det diagonala är dominerande, eller hur? :)
Boots hade jag absolut inte tänkt som en problemlösare eller för att jag tror att det ska gå bättre, det löser ju inte problemet i grunden, samma som att vissa använder skarpare bett om hästen inte lyssnar på ett mjukt, löser inte problemet i grunden.
Boots som en liten bonus och för att träna musklerna i bakdelen lite extra! :)

Ha ha, jag tror att de som är vana med travtaktiga tycker det är enklast och de med större vana av passinsalg tycker det är enklast :)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har en kallblodstravare, D ponny. Hon är inriden sen 4/5 år tillbaka men har dock stått i 3 år, har ridit henne i ungefär två...
Svar
10
· Visningar
1 208
Islandshäst Jag har ett islandssto som är 12 år. Jag har haft henne sedan hon var 5 år. Innan hade jag en islänning som var en riktig töltmaskin...
Svar
17
· Visningar
5 234
Senast: Hedinn
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 680
Senast: Hedinn
·
Islandshäst Det börjar bli dags för att töltsätta unghästen. Eftersom jag aldrig gjort det förut ska jag självklart ta hjälp. När jag köpte henne...
Svar
1
· Visningar
1 211
Senast: Silkisif
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka