Travtakt-träningstips?

S

Sarrrah

Tränar just nu en valack, 5-gångare, men har ridits som 3 gångare, har tölt men inte tränad så jätte mycket.
Det han gör är att köra hängmattarygg, hjorthals och huvudet uppe i vädret. Kan tillägga att han är väldigt pigg häst och mycket stark trav. Gillar inte alls halvhalterna då han börjar tjaffsa med munnen och gå emot. Det blir antingen så att han krullar ihop sig eller går högt med huvudet. Han är helt okej i formen och takt när man rider ut och är på hemvägen.
Mycket fin häst bara vi får tölten på plats!

Så hit med alla träningstips!! :-)

Sv: Travtakt-träningstips?

Hellre att han krullar ihop sig än att han kör upp huvudet om man nu skall välja något.

Jag började så med jorunn hon fick gå med huvudet som hon ville förutom rakt upp eftersom de bara skapar en tappad, slapp rygg och inget annat.
Medans en inkrullad nacke iallafall kan få en rygg att jobba rätt.
Även om inge av formena är att föredra men om man nu är där i sin ridning att man måste välja och hästen inte klarar av att gå i lodrätt vinkel så väljer jag inkrullad.

Sedan gick jag tillbaks till skrittarbete och inge annat under en tid.
Skritta i form stadig yttertygel och ta ledande tygeltag med inner och hästen ska följa efter neråt och man ger inte efter förrens man får en eftergift då klappar man en snabbis och ser till att ha en bra kontakt akta för att glappa på inner eller ytter.

Sedan gäller det att få baken och få ryggen att börja jobba rätt och detta får du genom att flytta undan för skänklarna.
Typ rid på 4-kantspåret sedan in på diagonalen och flytta några steg i skänkelvikning och rid så här i 8:or.

Sedan rider du en sluta och öppna på varje långsida så varannan sida en öppna och varannan sida en sluta.

Sedan gör du skrittpiruetter bak och framdelsvändningar rygga rid på en liten 4 kant en halvhalt vid varje hörn och flytta bara in framdelen så du kommer in på en rak linje sedan samma sak vid nästa hörn.

När hästen kan detta utan att köra upp huvudet och trilskas så är det superbra och då dags att börja köra allt detta även i trav.
Och nu kommer problemena iof din var 3 gångare men en islandshäst vill mer än gärna ta till tölten när man vill göra en sluta eller öppna i trav då du måste ha hästen samlad. Och många isisar tar just samlingen till att det är tölt.

Detta går att få bort jag har jobbat på detta och det jag gör är att i trav ska hon va på tygeln och jag ökar skritten för att "jucka" in henne i trav jag har en aaaaaningens slappare tygelkontakt när jag precis ska få fram trav inget som syns utåt.

När jag vill tölta har jag en aaaaningens hårdare tryck i tygeln inget som heller syns utåt jag gör en halvhalt men dröjjer lite med eftergiften i handen medans som sätet sätet säger gå och jag spänner upp skinkorna lite.
Men när manmärker att hon är förvirrad så tar jag ner henne i en djupare form och då fattar hon på en gång aha trav och inte tölt.

Detta har blivit skillnaden för oss och jag kan även för att vara säker dutta med handen på bogen på henne så vet hon verkligen att nu är det trav som gäller oavsätt vart hon har sitt huvud.

Detta använder jag nu i min träning då vi tagit våran träning ett steg upp och nu ska hon inte längre få gå långt ner med huvudet och halsen utan nu skall formen vara högre även i trav och galopp vilket är oerhört jobbigt för henne och vi klarar av några steg sedan får hon återgå till en lite lägre form och så där håller vi på 1 steg blir 2 och 2 blir 5 osv.=)

Just nu kör vi en toppen övning som ger en superfin 3 takts galopp.

trava sedan halt och de ska vara stopp och inte ner i tölt skritt sen stanna.. sedan rygga några steg och det skall vara på tygeln och rakt bak och inte zickzack ryggning med ett hästhuvud rakt upp.
Sedan pang fram i trav när man ryggar och stannar och gå fram ska travsteget komma när innerbakben är på väg fram där har du kraften.

Detta tränar upp hästens explocivitet och bärighet emormt mycket och man märker skillnad efter bara några dagars träning=)

Bommar på marken är också super bra tärning lägg ut travbommar där måste hästen trava rent annars blir det plockepinn med bommarna.

Kör så lite tölt som möjligt under denna tid, jag lovar tölten kommer bli bättre trots att du inte har töltat på veckor..
Jag töltade inte på närmare månader bara ute några steg och sedan när jag väl skulel träna tölten på banan fick jag en shock... den hade blivit hur fin som helt:love:

Tack vare allt dressyr"träsk" hade jag byggt upp hästen så pass muskelärt och styrka och uthållighet att hon klarade av att tölta bättre och längre nu=)

Jag säger bara vanlig dressyr är som underverk för våra ulltussar=)

Håller med om att dressyren är jätteviktig. MEN, alla hästar funkar inte på det viset du skriver, att man kan strunta i tölten och stärka de tre andra gångarterna.
Snorri är en väldigt välriden kille, jag är ju dressyrryttare från början. Det är strunt samma, för om jag inte töltar kontinuerligt så "glömmer han bort" tölten. Jag måste jobba tölt på honom för att få en vettig töltkvalitet. Han är otroligt stark i sin trav, så den är bättre att strunta i och istället rida skritt, tölt, galopp. Jag rider dressyr när jag töltar också, och det i sin tur ger mig en bättre trav.

Sen tycker jag väl att man kan få en aktiv rygg var hästen än har sitt huvud. Jobbar man bakifrån och fokuserar på rumpa/rygg så hamnar huvudet på plats, vare sig det var upp i vädret eller ner i backen från början.

TS: Jag har också en häst med svag tölt, men fin när han visar den. Jag rider skritt, skritt, skritt och tränar sidvärts, ryggning, halt, samling, ökning/minskning. När han lyssnar och är mjuk och eftergiven samlar jag honom så att han nästan börjar trampa, och driver fram några steg tölt. Bara så pass många att tölten är av bra kvalitet, sen direkt halt, ett steg ryggning, eftergift, skritta fram i ökad skritt några steg, klappa, börja om med samlingen.
Sen bryter jag av med att galoppera då och då, jobbar på ungefär samma sätt där. Travar gör jag bara ibland på slutet, då jag "travar av" i friare form.
Eller när vi rider ut- då börjar vi med dressyr längs grusvägen och sen kör vi lite skojridning med galopprejs, tölt, galopprejs, tölt, och sen får han trava med höjd rygg en sväng på hemväg.
Så har det funkat för oss iaf :)

Håller med om att dressyren är jätteviktig. MEN, alla hästar funkar inte på det viset du skriver, att man kan strunta i tölten och stärka de tre andra gångarterna.
Snorri är en väldigt välriden kille, jag är ju dressyrryttare från början. Det är strunt samma, för om jag inte töltar kontinuerligt så "glömmer han bort" tölten. Jag måste jobba tölt på honom för att få en vettig töltkvalitet. Han är otroligt stark i sin trav, så den är bättre att strunta i och istället rida skritt, tölt, galopp. Jag rider dressyr när jag töltar också, och det i sin tur ger mig en bättre trav.

Sen tycker jag väl att man kan få en aktiv rygg var hästen än har sitt huvud. Jobbar man bakifrån och fokuserar på rumpa/rygg så hamnar huvudet på plats, vare sig det var upp i vädret eller ner i backen från början.

TS: Jag har också en häst med svag tölt, men fin när han visar den. Jag rider skritt, skritt, skritt och tränar sidvärts, ryggning, halt, samling, ökning/minskning. När han lyssnar och är mjuk och eftergiven samlar jag honom så att han nästan börjar trampa, och driver fram några steg tölt. Bara så pass många att tölten är av bra kvalitet, sen direkt halt, ett steg ryggning, eftergift, skritta fram i ökad skritt några steg, klappa, börja om med samlingen.
Sen bryter jag av med att galoppera då och då, jobbar på ungefär samma sätt där. Travar gör jag bara ibland på slutet, då jag "travar av" i friare form.
Eller när vi rider ut- då börjar vi med dressyr längs grusvägen och sen kör vi lite skojridning med galopprejs, tölt, galopprejs, tölt, och sen får han trava med höjd rygg en sväng på hemväg.
Så har det funkat för oss iaf :)

Gör denna övning på dig själv.. kör bak huvudet så högt du kan som om du skulle titta upp i himlen efter en fågel.
När du har huvudet såhär högt ska du nu böjja ner ryggen så du får den i en böjd fin orsbågeformning UTAN att ändra huvudet plasering.

Som du kommer märka är det omöjligt för att du ska kunna böjja ryggen måste du ta ner huvudet och titta ner och lyckas du nu mot all förmodan bibehålla huvudet upp och böjja ryggen snyggt hamnar du i en situvation som inte är det närmaste bekvämt.

Samma sak är det med hästen all balans i hästen sitter i halsen så den är oerhört viktig del i hur du skall kunna påverka bakdelen.

Ingen häst glömmer bort en gångart då är det något fel på hästen, visst om du inte töltar på 5 år att den blir lite ringrostig men inte en chans att den helt till 100% glömt bort.

Skulle jag inte tölta på Jorunn nu på 10 år skulle den finnas kvar men inte alls vara lika taktren och fin som den är idag de kan jag hålla med om=)

Jag skulle inte rekomendera att sluta rida någon av de grundgångarterna och har man dessutom en lite cenil häst som lätt glömmer bort en gångart om man inte rider den på 8 veckor.
Då ska man verkligen INTE strunta i att rida någongångart utan rida alla lika mycket i alla.

Men det jag vill ha sagt är att oftast är det inte den gångart man har problem i som man ska jobba mer i.
Har man problem i galoppen ligger problemet oftast redan i skritten och då kan du galoppera dig blodig men galoppen kommer inte bli bättre förrens du börjar jobba hästen rätt i skritt!

På Jorunn försvann höger galoppen en dag bara så där och den vart inte bättre förrens den dagen jag började göra bra övningar i skritten och trav-skrittfattningar.

Och började jobba i dressyren med tillhörande övningar=)

Sen att galopprejsa mycke är väl inte min väg till lydig häst , sånt skapar bara onödiga risker enligt mig.

En bra galopp får man av att jobba upp den från skritt...

Jag har inte galopprejsat på Jorunn men ändå har hennes galopp gått från nedförsbackesgalopp till uppförsbackesgalopp på 7 månader.

Och jag var precis som de flesta här inne anti dressyren innan jag fick uppleva det med egna ögon.
Vaf*n jag hade ju en islandshäst och inge dressyrträsk tölta var deman skulle och inge annat punkt slut!

Vilken skillnad det har blivit på min häst sedan vanlig dressyr kom in i våra liv.
Och jag har dessutom ändrat åsikt.. numera vet jag hur jädrans viktig den där tråkiga(som har blivit rolig) dressyren är=):bump:

Gör denna övning på dig själv.. kör bak huvudet så högt du kan som om du skulle titta upp i himlen efter en fågel.
När du har huvudet såhär högt ska du nu böjja ner ryggen så du får den i en böjd fin orsbågeformning UTAN att ändra huvudet plasering

Gör din övning och notera vad den har för effekt på dina ben och bakdel, du kommer att finna att vad du än gör med huvudet så kommer du inte "trampa under dig och bära dig själv".

Formen kommer bakifrån när bakdelen är aktiv så brukar huvudet följa med.

Vilken skillnad det har blivit på min häst sedan vanlig dressyr kom in i våra liv.
Och jag har dessutom ändrat åsikt.. numera vet jag hur jädrans viktig den där tråkiga(som har blivit rolig) dressyren är=)

Grattis till att ha upptäckt dressyren som så många islandshäst ryttare kämpar med mest hela tiden ;).

Men snälla nån, tror du att min häst är "senil" och att det "är nåt fel" på honom??
Icke, men för att kunna JOBBA tölt på en häst som har tölten så långt bort att den alltid väljer trav, så måste jag just JOBBA tölt. Han måste få känslan för tölt, han måste LÄRA SIG tölt. Jag kan inte jobba skritt, trav, galopp och sen hoppsan hejsan tro att han ska börja tölta som en klocka.
Han gick i ett år och bara reds grundgångarter. Han är åtta år, jag har bara ridit vanlig dressyr för att stärka, och sen lagt in kortare pass med töltträning. Det räcker inte för en häst som är så stark i traven.

Men men. Strunt samma. Du verkar ju tycka att det jag gör är helt uppåt väggarna, och det får stå för dig. Jag har ridit in och tränat ett helt gäng islandshästar med olika svårt för olika gångarter, så jag vet att jag inte är ute och cyklar.
DU säger ju att man ska strunta i tölten, så blir den så fin så? Och jag säger tvärtom, jag struntar i traven ett tag. Dressyrjobbet han får i skritt, tölt och galopp gör underverk för traven.

Och vem sade något om att galopprejsa okontrollerat som en tok....? Jag är ute och galopprejsar för att han inte bara ska harva i paddocken. Han ska få en explosiv galopp och en härlig vilja och glädje. Jag rejsar, och bryter av. Jobbar, samlar, rejsar, bryter av. UTMÄRKT sätt att träna lydighet.

Angående det där med huvudets placering så blir jag bara trött, du läste ju inte vad jag skrev. OM MAN FOKUSERAR PÅ BAKDEL OCH RYGG OCH INTE BRYR SIG OM VAR HÄSTEN HAR HUVUDET SÅ KOMMER HUVUDET ATT KOMMA PÅ PLATS AV SIG SJÄLVT.
När ryggen kommer upp och rumpan kommer in, finns det ingen häst i världen som kan ha kvar näsan rakt upp i vädret.

Och jag var precis som de flesta här inne anti dressyren innan jag fick uppleva det med egna ögon.
Vaf*n jag hade ju en islandshäst och inge dressyrträsk tölta var deman skulle och inge annat punkt slut!

Och jag har dessutom ändrat åsikt.. numera vet jag hur jädrans viktig den där tråkiga(som har blivit rolig) dressyren är=):bump:

Vad pratar du om? Är du inte läskunnig eller missuppfattar du bara allt man skriver?
Vilka här är anti dressyren?
Vilka här tycker att dressyren bara är tråkig?

Jag är dressyrryttare i grund och botten. De flesta som ridit storhäst innan de går över till islandshäst är just dressyrryttare. Allting vi gör med våra hästar är dressyr. ATT TÖLTA ÄR DRESSYR. Lika mycket som att trava är dressyr. Man harvar inte runt runt på en travbana för att man töltar. MAN JOBBAR TÖLT.

Men du vet väl att alla här hatar dressyr och man kan inte rida dressyrövningar i tölt. Skriver man att man rider dressyr på islandshäst eller dristar sig att påstå att man tränar öppna, sluta och diverse andra övningar i tölt så ljuger man per default.

Och efter som vi alla ljuger så gör Niela givetvis rätt i att strunta i oss och avslöja vad vi verkligen gör med våra hästar.

håller med dig!!
kl
jag är såå trött på nielas okunniga och otroligt "speciella" inlägg.
precis alla inlägg handlar om precis samma sak.

Ja, jag förstår inte varför jag envisas.... :cool::D

TS: Hoppas våra råd ger ngt. Du har ju fått lite olika bud, men alla grundar ju sig i att få en bra koll på dressyren, och speciellt i skritt. Sedan får du prova dig fram till vad som känns rätt för dig och din häst :)

Håller med om galoppen! :)

Och drivining, drivning, drivning!

Sen jobbar vi med en hel del med öppnor, slutor, fram- och bakdelsvändningar och en massa övningar som inkluderar olika sidvärtsrörelser (trots att jag aldrig sysslat med dressyr).

Vissa hästar blir ju travtaktiga för att samlingen saknas och de saknar energi framåt, där kan drivning och tempo hjälpa. Många travtaktiga kan ju rensa sig i ökade tempon tex.

MEN jag tror att det första steget här är en häst som tar halvhalterna och håller sig inom din ram. Vissa hästar (just hjorthalshästarna med sänkt rygg och snabba steg) blir travtaktiga pga korta steg och stark diagonal. Skulle du bara driva en sån häst är risken att hästen bara kortar bakbenssteget och halsen ännu mer.

Frågan är alltså om vi pratar om en travtaktig häst som skyfflar in bakbenen långt inunder sig men är lång och osamlad eller en som kortar upp steget och springer med massa energi, fast i fel takt...

Såhär skulle jag jobba med den sistnämnda varianten:
Håller med om dressyrarbete i skritt. Se till att hästen är mellan dina hjälper, att du kan reglera tempot i skritt från LÅNGSAMT till SNABBT och inte då rida långsamt och energifattigt utan samma energi hela tiden. Oavsett tempo ska du här ha en häst som slappnar av i rörelsen och länger sin hals. När du kan skritta och reglera tempona i skritt, pröva då att ur den samlade skritten (men med bibehållen lång hals) försöka öka energin utan att takten förändras mot trav. Då din häst KAN tölta så är målet att istället rida fram i något som liknar tölt. Gärna LÅNGSAMT ("Skrölta" med andra ord!).

Niela: Starka femgångare skulle jag gärna släppa tölten på för att fokusera på att bygga överlinje i trav, men hästar som en gång i tiden "töltsatts" har inte lika naturligt tölten i sig och behöver hjälp att stärka de rörelsemönstrerna. Du som även tränar fitness kan känna igen dig i det kanske: Core-övningar (trav i liknelsen) är as-viktigt, både i sig själva och för att hjälpa kroppen i övriga övningar men du blir inte starkare i bicepscurls (tölten då ;) ) om du inte OCKSÅ övar det, och du skulle väl inte rekommendera någon som börjar att gymma att bara köra core de första åren (även om den kanske ska avsluta varje pass med plankan ;) - dvs trav med längd överlinje och höjd rygg)

Jag är egentligen inte personen som borde svara och ge träningstips då jag enbart ridit islandshäst på allvar i ett år då jag köpte min första isis. Min tjej blir lätt travtaktig om jag slutar RIDA. Jag måste få henne töltvillig och det fungerar verkligen inte att sitta och slappna av i tölten. Hon får bättre takt i högre tempon just för att då får hon ju automatiskt mer energi och driv.

Jag måste vara en aktiv ryttare på henne. Jag har hört flera säga att travtaktiga hästar ska drivas så de får mer energi och inte blir framtunga och lägger sig på bettet. En jag red för sa att när du känner att hästen lägger sig tungt framåt på bettet kan du ge dig fasen på att den är travtaktig. Så då ska hästen samlas upp igen. Sakta av och börja om med mycket samling från början helt enkelt.

Håller heller inte med om att man ska lägga tölten vid sidan om för att få den bättre. Jag anser att man måste träna mycket skritt och tölt och gärna ta tölten när hästen är ordentligt uppvärmd och har blivit galopperad. Så tänker jag och då är jag inte proffs på tölt :D

Kan tillägga att jag fått en mycket bättre takt på min häst så jag kan ju inte tänka och göra helt fel.
Hon har sänkt ryggen, fått hjorthals och skjutit fram och upp huvudet. Nu ärhon absolut mer rest och fått ner nosen betydligt och hjorthalsen syns inte längre. Ser ut och känns så otroligt mycket trevligare :)

Knapplån.

Och några små tips:(Då du fått allt det "vanliga" tänket från övriga)
Vissa hästar som inte är i topptrim är det bäst att bara värma upp i skritt och så ta töltarbetet före allt annat arbete innan dom blir trötta, för så fort dom blir trötta i huvudet/kroppen så blir de tusen gånger svårare för er båda .

Kom ihåg att sitta lätt i sadeln, inte trycka ner dig för att kunna hålla kvar tölten, flesta hästar töltar bäst om man håller ett lätt säte (fast givetvis sitta i sadeln i lodrätt sits), vanligt problem hos många med travtaktiga hästar att dom trycker sig ner i sadeln så långt de går och helst lutar sig tillbaka för att kunna "balansera upp" tölten, vilket bara gör de svårare för hästen, lätt ryttare på ryggen alltid.

Att ställa om en häst som är van att gå med huvudet på allt annat än rätt ställe kan ta lite tid, du måste omarbeta musklerna som den byggt upp och bygga upp nya på rätt ställe.

Va noga med att inte jobba för länge i ett, det är jobbigt att tölta rätt för någon som lärt sig fel. Samma sak som att när någon kommer och ska ändra i din egen sits blir det himla jobbigt i början.

Det första som jag tror behöver lagas hos din häst är att den svara sits och bettinverkan bättre, en häst som inte lyssnar på dessa signaler, från vare sig ryttarens sits eller bettets inverkan kommer inte att lära sig övrigt heller, då allt hänger på hur väll du kan inverka på hästen.

Att hästen krullar ihop sig tycker jag är ett ganska stort problem (vilket jag sett att vissa andra inte håller med om), jag skulle inte låta han krulla ihop sig för när han gör det tappar du kontakten med hästen och han gömmer sig för dina hjäper, det är lättare att omvandla en häst som går emot hjälperna än en häst som gömmer sig för hjälperna. Och en häst som går emot hjälperna och lär sig att sammarbeta med dom stannar oftast där medans dom som gömmer sig för hjälper oftast kan behöva hjälp länge, länge i träningen, då det är så lätt att för varje gång som kraven ökas gömma sig igen. Viktigt då att rida fram utan att rida fortare och samtidigt ta ett snabbt uppresande tygeltag fram.

Och rida mkt skrölt i början, det är bättre att rida 3steg i bra tölt än att rida 1km i dålig tölt :) (Trots att det finns undantag, som man måste jobba i dålig tölt för att den bra tölten ska komma, det är ju en sån tur att det är ett evighetsprojekt att lära sig rida och träna hästar :))

//Petronella - med alla möjliga och omöjliga tölttyper ståendes i stallen :)

Tack! :)

Ts: Håller även med om det Petronella skriver, hellre lite och bra än traggla "dåligt"

Tack för allas svar och tips!! :-) super kul att läsa! Vill bara säga att (eftersom många har olika synpunkter) att jag tycker att i ridning finns det inget exakt rätt eller fel hur än häst bör tränas, alla sätt som funkar är rätt!
Jag personligen tycker att det Petronella skrev känns väldigt bra och rätt! Tack! Egentligen veta man ju om allt det där, men det är så himla lätt att fastna när man aldrig får höra från andra!
Sen måste jag bara fråga, Petronella, det är inte du som varit på Vorsabæ2 på Island? Jag var där precis än månad, hemresa imorgon och det var en Petronella som hade varit där innan! :-)

Nu när jag läst allas tips längtar jag hem till att träna han igen!!

Nej på Vosabær har jag inte varit(inte o jobbat iaf), däremot haft många vänner som varit där o jobbat/praktiserat. Fast jag vet vem hon är den andra Petronella, Island är så litet :)

//Petronella

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har en kallblodstravare, D ponny. Hon är inriden sen 4/5 år tillbaka men har dock stått i 3 år, har ridit henne i ungefär två...
Svar
10
· Visningar
1 208
Islandshäst Jag har ett islandssto som är 12 år. Jag har haft henne sedan hon var 5 år. Innan hade jag en islänning som var en riktig töltmaskin...
Svar
17
· Visningar
5 234
Senast: Hedinn
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 680
Senast: Hedinn
·
Islandshäst Det börjar bli dags för att töltsätta unghästen. Eftersom jag aldrig gjort det förut ska jag självklart ta hjälp. När jag köpte henne...
Svar
1
· Visningar
1 211
Senast: Silkisif
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka