Sv: Travtakt-träningstips?
Hellre att han krullar ihop sig än att han kör upp huvudet om man nu skall välja något.
Jag började så med jorunn hon fick gå med huvudet som hon ville förutom rakt upp eftersom de bara skapar en tappad, slapp rygg och inget annat.
Medans en inkrullad nacke iallafall kan få en rygg att jobba rätt.
Även om inge av formena är att föredra men om man nu är där i sin ridning att man måste välja och hästen inte klarar av att gå i lodrätt vinkel så väljer jag inkrullad.
Sedan gick jag tillbaks till skrittarbete och inge annat under en tid.
Skritta i form stadig yttertygel och ta ledande tygeltag med inner och hästen ska följa efter neråt och man ger inte efter förrens man får en eftergift då klappar man en snabbis och ser till att ha en bra kontakt akta för att glappa på inner eller ytter.
Sedan gäller det att få baken och få ryggen att börja jobba rätt och detta får du genom att flytta undan för skänklarna.
Typ rid på 4-kantspåret sedan in på diagonalen och flytta några steg i skänkelvikning och rid så här i 8
r.
Sedan rider du en sluta och öppna på varje långsida så varannan sida en öppna och varannan sida en sluta.
Sedan gör du skrittpiruetter bak och framdelsvändningar rygga rid på en liten 4 kant en halvhalt vid varje hörn och flytta bara in framdelen så du kommer in på en rak linje sedan samma sak vid nästa hörn.
När hästen kan detta utan att köra upp huvudet och trilskas så är det superbra och då dags att börja köra allt detta även i trav.
Och nu kommer problemena iof din var 3 gångare men en islandshäst vill mer än gärna ta till tölten när man vill göra en sluta eller öppna i trav då du måste ha hästen samlad. Och många isisar tar just samlingen till att det är tölt.
Detta går att få bort jag har jobbat på detta och det jag gör är att i trav ska hon va på tygeln och jag ökar skritten för att "jucka" in henne i trav jag har en aaaaaningens slappare tygelkontakt när jag precis ska få fram trav inget som syns utåt.
När jag vill tölta har jag en aaaaningens hårdare tryck i tygeln inget som heller syns utåt jag gör en halvhalt men dröjjer lite med eftergiften i handen medans som sätet sätet säger gå och jag spänner upp skinkorna lite.
Men när manmärker att hon är förvirrad så tar jag ner henne i en djupare form och då fattar hon på en gång aha trav och inte tölt.
Detta har blivit skillnaden för oss och jag kan även för att vara säker dutta med handen på bogen på henne så vet hon verkligen att nu är det trav som gäller oavsätt vart hon har sitt huvud.
Detta använder jag nu i min träning då vi tagit våran träning ett steg upp och nu ska hon inte längre få gå långt ner med huvudet och halsen utan nu skall formen vara högre även i trav och galopp vilket är oerhört jobbigt för henne och vi klarar av några steg sedan får hon återgå till en lite lägre form och så där håller vi på 1 steg blir 2 och 2 blir 5 osv.=)
Just nu kör vi en toppen övning som ger en superfin 3 takts galopp.
trava sedan halt och de ska vara stopp och inte ner i tölt skritt sen stanna.. sedan rygga några steg och det skall vara på tygeln och rakt bak och inte zickzack ryggning med ett hästhuvud rakt upp.
Sedan pang fram i trav när man ryggar och stannar och gå fram ska travsteget komma när innerbakben är på väg fram där har du kraften.
Detta tränar upp hästens explocivitet och bärighet emormt mycket och man märker skillnad efter bara några dagars träning=)
Bommar på marken är också super bra tärning lägg ut travbommar där måste hästen trava rent annars blir det plockepinn med bommarna.
Kör så lite tölt som möjligt under denna tid, jag lovar tölten kommer bli bättre trots att du inte har töltat på veckor..
Jag töltade inte på närmare månader bara ute några steg och sedan när jag väl skulel träna tölten på banan fick jag en shock... den hade blivit hur fin som helt
Tack vare allt dressyr"träsk" hade jag byggt upp hästen så pass muskelärt och styrka och uthållighet att hon klarade av att tölta bättre och längre nu=)
Jag säger bara vanlig dressyr är som underverk för våra ulltussar=)