Travtakt=sko bak???

Sv: Travtakt=sko bak???

Att sko på normalt sett är bäst, om det inte handlar om någon typ av konvalecens där specialskoning är nödvändig.
Travtakt kan handla om olika saker, svag häst, inaktiv ryttare eller bägge delarna. Du kan annars prova att använda boots på bak om det är lite knepigt, på samma sätt som man använder fram vid ev passtakt. Att laborera med skoning är ingen bra ide, en korrekt fysiologiskt skodd häst ger en hållbar häst.

Instämmer, här på stallet jag jobbar så är det 2 olika hovlsagare.
Dem ena skor vanligt (och är jätteduktig!) och den andra skor på isländskt vis, ni ska se skillnaden!

Det är då två hästägare som envisas med att andvända den isländska för när de köpt sina hästar töltade de rent, sen när vår hovslagare skodde dom vanligt så hade dom helt plötsligt inte tölt längre :( De töltade alltså pga att de var skodda med bla långa tår, detta är något som inte är bra i längden då det blir fel typ av vinkel/slitage (iaf enligt vår duktiga hovslagare, jag är absolut inget proffs på det här :angel: ). Så nu skor de alltså med han andra för att få ha kvar tölten...

Vad jag har förstått: Vanlig skoning är skonsammare för hästen och får hästen att "hålla" längre, tektfel kan korrigeras på många andra sätt. Isländsk skoning med långa tår gör att hästen får uppgörsbacke-känslan man vill ha och ev bättre takt i tölt, men vill man riskera hästens hälsa pga det?

Ett bättre alternativ för dig förutom att träna, träna, träna :p, är att testa med viktboots någongång ibland. Eftersom det blir extra tyngd så lyfter hästen mer på de benen eftersom dem upplever de som tyngre, nackdelen med tyngre skor bak är ju att tyngden alltid sitter där och till slut vänjer sig hästen vid det och lyfter som vanligt. Med en travtaktig häst så brukar det fungera med lite tyngd på bakhovarna :) Hoppas detta fungerar för er!

Håller absolut med de andra :) Tyngdboots bak funkade bra på min häst då han travtaktade :) Så prova det istället för att hålla på att laborera med hovarna osv.

hästarna jag rider är redan skodda...

travtakt kan ju också bero på att hästen inte rids ihop ordentligt - att den blir för lång i formen.

Hur sjutton skor man för att en häst ska bli mindre travtaktig? :3 Det kan ju inte vara bra för benställning osv.

Senast ändrad av en moderator:

Hur sjutton skor man för att en häst ska bli mindre travtaktig? :3 Det kan ju inte vara bra för benställning osv.

Dom brukar använda skor med olika vikt jag vad har förstått. Skiljer väl några millimeter på skorna, men det blir ändå en skillnad när dom lyfter fötterna pga vikten. Dock tycker jag man ska lösa problemen utan att behöva sko "ojämt"

Det är ett alternativ, ett annat mindre hälsosamt är att länga tån i bak för att på så sätt fördröja steget. Det går väl an om tån blir aningen lång, värre är det om tån blir enormt lång då detta påfrestar oerhört på hovbenet, senor och ligament. Men varje för längning eller ökning från det normala, utöka påfrestningen det bör man ha i minnet.

Det är ett alternativ, ett annat mindre hälsosamt är att länga tån i bak för att på så sätt fördröja steget. Det går väl an om tån blir aningen lång, värre är det om tån blir enormt lång då detta påfrestar oerhört på hovbenet, senor och ligament. Men varje för längning eller ökning från det normala, utöka påfrestningen det bör man ha i minnet.

Ja, det skulle jag då aldrig tillåta nån hovslagare göra på min häst :) Låter inte skonsamt alls.
Vet du hur det är med att man gör hovarna större fram på 5 gångshästar? Är det också skadligt? Nu har inte min häst så, men vet många som säger att hoven bör vara större fram för att dom ska kunna ta i ordentligt och sätta ner hoven ordentligt i tex pass osv.

Jag vet inte vad du menar med att göra hoven större, hoven har ju en naturlig form och storlek. En duktig hovslagare ser när hoven är korrekt, fysiologiskt och i balans. Att göra hoven större innebär att man låter den få flyta ut, vilket medför en lång tå och ofta understuckna trakter också, jag vet inte riktigt vad man skulle ha för vinning av det?

Jag vet inte vad du menar med att göra hoven större, hoven har ju en naturlig form och storlek. En duktig hovslagare ser när hoven är korrekt, fysiologiskt och i balans. Att göra hoven större innebär att man låter den få flyta ut, vilket medför en lång tå och ofta understuckna trakter också, jag vet inte riktigt vad man skulle ha för vinning av det?

Menar att framhovarna är större än bakhovarna :) Går inte att förklara så lätt, men i alla fall så ska detta tydligen vara bra för femgångshästar, för har dom liten hov fram så vågar dom inte ta i lika mycket.

Framhovarna är för det mesta större och rundare än bak, eller så är de lika stora runt om. Min gammel vallack har Kerkerskor med nollor runt om, dessutom har han fått framskor på bakhovarna just därför att de numera är runda precis som framhovarna.

Bakskor
r20x8bak_4hole.jpg

Framskor
r20x8fram_4hole.jpg

vi skor (verkar) ena isisen annorlunda bak, pga att hon är 5-gångare och passar gärna i tölten.

Intressant eftersom det mest normala är att folk gärna vill ändra på fram, nämligen låta tån vara lång. Vad/hur gör ni då?
Utan att agera pekpinne, tänk noga efter för varje förändring från normalskoning ökar påfrestningen av hästen ben och övriga kropp.
Det skonsammaste är att sko hästen korrekt utifrån de fysiologiska förutsättningarna så hoven är i balans. Sen tränar man hästen från dessa förutsättningarna, det kommer ju an på ryttaren då och tar i regel lite mer tid i anspråk, men i gengäld kan man få en mer hållbar häst vilket jag inbillar mig att alla vill ha.

Framhovarna är för det mesta större och rundare än bak, eller så är de lika stora runt om. Min gammel vallack har Kerkerskor med nollor runt om, dessutom har han fått framskor på bakhovarna just därför att de numera är runda precis som framhovarna.

Bakskor
r20x8bak_4hole.jpg

Framskor
r20x8fram_4hole.jpg

Okej, ja men vissa verkar ju så medvetet att hovarna blir större fram av någon anledning.
Gauti hade stora hovar fram förut när jag använde en annan hovslagare och sedan bytte jag och han sa det var helt fel verkat! Så svårt när man inte ens verkar kunna lite på att hovslagarna gör rätt!

Det är efter tips från våran tränare, som just nu ligger bland de bästa isisryttarna i Sverige.
Hon är ganska nyverkad, så jag kan inte svara på resultatet än.

Jodå, det sa min mycket kända tränare också fast tvärtom. Dock valde jag det hållbara alternativet, och det går jättebra men tog lite mer tid i anspråk vad gäller träningen.

Men blir det inte så att hästen till slut vänjer sig med att fötterna väger olika mkt och till slut inte bryr sig?
Som de som rider med viktboots jämt (hoppas ni fattar vad jag menar...)

Det säger ju sig självt att det blir onormalt och slitsamt när man fixar och trixar med dens normala benställning =S

Då är ju viktboots ett bättre alternativ, dom kan man ju plocka på och av vid behov istället :D

Det är efter tips från våran tränare, som just nu ligger bland de bästa isisryttarna i Sverige.
Hon är ganska nyverkad, så jag kan inte svara på resultatet än.

Okej, men hur är det ni har skott annorlunda då?! Tror du att det håller på hästens hovar och belastning i längden?! Nyfiken bara, för syrrans häst passar även i skritten hela tiden :smirk:

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
768
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
284
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
652
Mat Jag är i någon bak-period och är lite sugen på eventuella nya recept. Vad bakar ni helst?
2
Svar
23
· Visningar
955

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka