Travsport.se ?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare CrazyGirl
  • Startdatum Startdatum
C

CrazyGirl

Har en fråga angående travsport.se
Där finns ju travhästar registerade, och jag undrar.

Om man nu skriver över ägarbytet på en häst, en travare som är registerad där.
Ändras de atomatiskt där, eller måste man säga till extra om de, eller ta kontakt med travsport.se?! :S

Förut när jag kolla på travhästar, typ sköthäst, foderhäst m.m..
Har rätt ägarens namn stått som ägare, och sen uppfödarens namn osv.
Men i ett fall, står de inte de namnet jag fått uppgifter om. :S
Kanske bara är att dom inte ändra där, men blev nyfiken

Hoppas denna tråd hamna rätt.

Sv: Travsport.se ?

Vad jag förstått så är det såhär.
När du köper en travare så skickar man efter på stc om ägarbytspapper.
Dessa skrivs på av säljaren och skickas in av köparen. Sen när man får ett utfärdat ägarbevis så betalar köparen, nya ägaren summan som skall till stc och då ändras det även på travsport.se

Jag har nästan samma som i ditt fall, köpt mig en travare nyligen. Eller skall betala 1000 kr till dem så fort de hör av sig. Däremot fyller jag inte 18 förens i januari och kommer därför inte skicka in papprena förens då. Alltså kommer det stå fel ägare en månad till ungefär:P

Men antar att det är så du menar.
Endel får inte tag i förra ägaren så därför står de fel. Men detta ska gå att ändra igenom veterinärbesikningar osv... Lite för enkelt tycker jag... Men men. Hoppas du förstod ungefär lika mycket som jag iaf :P

Jag har nästan samma som i ditt fall, köpt mig en travare nyligen. Eller skall betala 1000 kr till dem så fort de hör av sig.

Ska du betala 1000:- till dem för ett ägarbyte när det kostar ca. 500:-?

De ändra automatikst när den nya registreringen kommer in.

Men jag tror många struntar i det, dels för att det kostar pengar och dels för att de är okunniga.

Men det är ju viktigt att ha rätt ägarehandling i passet.

Vad jag förstått så är det såhär.
När du köper en travare så skickar man efter på stc om ägarbytspapper.
Dessa skrivs på av säljaren och skickas in av köparen. Sen när man får ett utfärdat ägarbevis så betalar köparen, nya ägaren summan som skall till stc och då ändras det även på travsport.se

Jag har nästan samma som i ditt fall, köpt mig en travare nyligen. Eller skall betala 1000 kr till dem så fort de hör av sig. Däremot fyller jag inte 18 förens i januari och kommer därför inte skicka in papprena förens då. Alltså kommer det stå fel ägare en månad till ungefär:P

Men antar att det är så du menar.
Endel får inte tag i förra ägaren så därför står de fel. Men detta ska gå att ändra igenom veterinärbesikningar osv... Lite för enkelt tycker jag... Men men. Hoppas du förstod ungefär lika mycket som jag iaf :P

okej. :)
jag fattade.

för på en häst, så står ju det inte rätt namnet :S
o den har hon haft i 1år, om inte mer.
enligt henne, har inte känt henne så länge.
har bara haft kontakt angående hästen.
blev fundersam, när jag såg att det stod ett helt annat namn liksom.
tänkte hm, är det jag som är på väg att bli lurad eller dom kanske inte ändrar.

Nee såhär är det:

Både säljare & ägare fyller i papprena &sen skickar nån av dem in pappret till STC, tex köparen.
Sen kommer en avräkning till den nya registrerade ägaren på 525 kr. Ägarskiftet är klart inom ca en vecka- båda parter får en bekräftelse på att ägarskiftet gått igenom. Ägarskiftet går alltså igenom innan man får räkning.

Sen ändrar inte alla heller, pga olika skäl för att hästen inte ska säljas vidare utan vetskap etc.

Till dig som ska betala 1000 kr, varför så mkt? Och du kan äga hästen trots att du inte fyllt 18 år..

Nee såhär är det:

Både säljare & ägare fyller i papprena &sen skickar nån av dem in pappret till STC, tex köparen.
Sen kommer en avräkning till den nya registrerade ägaren på 525 kr. Ägarskiftet är klart inom ca en vecka- båda parter får en bekräftelse på att ägarskiftet gått igenom. Ägarskiftet går alltså igenom innan man får räkning.

Sen ändrar inte alla heller, pga olika skäl för att hästen inte ska säljas vidare utan vetskap etc.

Till dig som ska betala 1000 kr, varför så mkt? Och du kan äga hästen trots att du inte fyllt 18 år..

Så du menar alltså, att en del inte gör ägarbyten eller? :S

Jag fattar det som att hon ska betala 1000kr till hästens ägare när de hör av sig, INTE till STC...
men....jag kan ha fel...

Så du menar alltså, att en del inte gör ägarbyten eller? :S

Ja det är just så jag menar. Ofta bland de som skänks från de stora stallarna( som jag vet om iaf, att det förekommit där jag har varit) om de bara ska gå som ridhästar & avregistreras för travtävling. Men i dagens läge är de som köper hästarna rätt så medvetna om ägarskiften & vill äga sina hästar på pappret. Min mamma har en idag 25 årig travar valack hon "fått på livstid" men inte äger på pappret, för att ägaren ville ha bestämmande rätten om han skulle säljas vidare el. slaktas. Nu är det 17 år sen han kom till vår familj & fd ägaren slutade vara orolig för länge sen att han skulle säljas vidare.

*KL*
Alltså jag skall betala 1000 kr för hästen..
Sen ska jag skicka in pappret till STC.

Skrev nog lite suddigt.. tänkter ju ofta två tankar samtidigt =) Så man vet ju aldrig hur andra tolkar de..

God Jul på er iaf! /Marica

Kom på en sak. Att köpa en travare där inte ägaren stämmer på STC, gör att heller inga andra kontrakt på hästen gäller...
Så för mig känns detta som en väldigt viktig sak :P Så en vän till mig fått lära sig detta på det svåra sättet..

*KL*
Alltså jag skall betala 1000 kr för hästen..
Sen ska jag skicka in pappret till STC.

Skrev nog lite suddigt.. tänkter ju ofta två tankar samtidigt =) Så man vet ju aldrig hur andra tolkar de..

God Jul på er iaf! /Marica

Kom på en sak. Att köpa en travare där inte ägaren stämmer på STC, gör att heller inga andra kontrakt på hästen gäller...
Så för mig känns detta som en väldigt viktig sak :P Så en vän till mig fått lära sig detta på det svåra sättet..

Jag blev som sagt fundersam..
När ägaren,s namn inte stämde på travsport :S
Tycker det är en bra sak att, det stämmer över allt.
Att rätt ägare står som ägare.
Jag som skulle köpa denna häst, som de gällde.
Blev ju helt paff o bara, men detta stämmer ju inte.
De hade stämt tidigare, när vi hade kolla upp en annan travare.
Som vi hade på foder, och sen nu nyligen skulle vi köpa en ny.
Och då stämde ägarens namn, som den uppgett till mig.
Men dock fel på hästen, så inget köp blev.

Utan tog en foderhäst nu i stället, en ponny i stället.

Men ja, fundersam blir man allt. :)

GOD JUL PÅ ER ALLA ;) Hoppas ni haft en underbar julafton, och Gott nytt år;)

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 952
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Gick in på en kennels hemsida och såg att de planerade att föda upp av denna ras också. Då jag inte hört något om den tidigare blev jag...
Svar
4
· Visningar
1 886
Senast: Asko
·
Ekonomi & Juridik Jag skapar denna tråd i hopp om att kunna hjälpa en av tjejerna i mitt stall vad hon ska göra. Ska försöka återge fakta så gott jag kan...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
10 184
Senast: athena
·
Avel Satt och tänkte på ponnyer jag haft kontakt med tidigare, alltså inte sådana jag rider eller har ridit så ofta och så. Kom särskilt att...
2
Svar
25
· Visningar
3 101

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka