Travsele v.s Loksele

Opartisk

Trådstartare
Funderade på om man kanske skulle testa att köra med en travsele.En del hävdar att rockarden sitter bättre på en travsele än med en loksele. Dels för att fästpunkten är högre och dels för att man surrar fast skaklarna bättre där med säkrare. Någon som kör med travsele och som kan fördelarna och nackdelarna med dessa båda sel modeller?Nu gäller det endast promenad körning på grus/asfaltsvägar.

Sv: Travsele v.s Loksele

Travselen funkar väl bäst till att dra jättelätta sulkys och lokselen passar bäst till att dra lite mer... och när det inte bara går slätt som en travbana..

Det går att höja fästet på lokselar, sök lite på forumet så

borde något komma fram. Annars så förstår jag inte riktigt hur det skulle bli säkrare fastsättning med travsele, visst men nja... känns som att det bli lite stelt när vagnen är hårt fastsurrad.

Är trött så hoppas det där går att förstå men jag skulle iaf hellre
välja en bra sittande loksele än travsele.

Senast ändrad:

jag anser att lokselen är ett bättre alternativ till de tyngre vagnarna alltså då även till tyngre rockarer. däremot så använder jag själv travsele till de rockarerna som är framtagna för trav alltså lättare modeller. jag har funderat få att montera baksele på travselarna när man kör i backig terräng.

Men JAG anser att travselarna inte är så hemska som många andra anser, speciellt inte när man kör i vagnar med draglinor( ej med svänel utan linor som löper i små hjul och en fast lina( nån som förstår? )

men visst jag föredrar lokselen till de tyngre vagnarna.

Rockarden är ju en träningsvagn för travhästar och som sådan konstruerad för användning med travsele, så det verkar ju vara ett klokt val. Det finns ju speciella bredbröstor till travselen för körning med rockard. Om man mest kör "rakt fram" på vägen och det inte är några större backar så klarar man sig utan svängel och draglinor, är utrustningen väl avpassad så drar ju inte hästen särskilt mycket med bröstan ändå.

Men finns det inte rockard och rockard? en som är lättare, typ sulky eller speedcart och en som rätt många kör skolkörning med. Eller har jag helt fel?

men sen undrar jag om det du skriver att
är utrustningen väl avpassad så drar ju inte hästen särskilt mycket med bröstan ändå

Om den är väl avpassad, vad drar den med då menar du? för inte ska den dra med däckeln...

Sulky är en tävlingsvagn för trav, speedcart är en lätt träningsvagn för trav, och rockarden är ursprungligen en lite robustare träningsvagn för trav. Det är alltså tre olika saker. Travrockarden har oftast mopedhjul och är ganska lättkörd,och om den är välbalanserad krävs det knappt någon kraft av hästen för att dra själva vagnen. Därför blir det knappt något tryck i bröstan.

Sen finns det hemmasvetsade gamla monster till rockards som är hur tunga och klumpiga som helst, och den kan man behöva grövre selar samt svängel och draglinor till.

okej *antecknar*;)

Tror det är viktigt att veta vad det är man pratar om när det gäller huruvida man behöver mer än en travsele så att säga.

Nu har jag sökt på forumet och kan inte hitta den diskussionen om att "bygga" om loksele.Jag vet jag såg den för länge sedan men nu är det som förgjort.Någon som hittar den snabbare än mig så tar jag tacksam emot länk.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 357
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hundköpartankarna blir allt starkare. Det finns några saker som behöver kontrolleras och sen behöver jag komma fram till beslut. Tanken...
Svar
13
· Visningar
1 749
Senast: Blueberry
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 535
Senast: Cilva
·
Körning Har jobbat med trav i en massa år förr men blivit mer och mer intresserad av körning. Körde in min islänning förra året men känner när...
Svar
1
· Visningar
1 768
Senast: agtatoon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar
  • Dressyrsnack nummer 18