Travsele till rockard??

H

hursomhelst

hejhej
jag har ett gammalt varmblod jag tänkte köra..va å köpte en travsele igår, billigt.. tänkte att det kanke funkar, men iär tveksam till detta..

i en travsele drar dom ju inte med bröstan som på en bröstsele, eller med lokorna på en loksele, utan bröstan hänger u bara med som en sekerhetsgrej mer.

man kan visst byta ut bröstan till en bred brösta och fästa skacklarna direkt i bröstan, så att hästen drar med bröstan.
men tycker det känns konstigt att ha rockarden (som är så tung) hängades i bara bröstan.
För på en vanlig sele fördelar man ju det trycket men däckeln. vilket man inte gör på travselen om man gör så.
För på travselen kommer ju även skacklarna så högt upp.

Nån som vet om det finns en lösning så man kan köra med travselen?
(köper en bröstsele annars, men man vill ju använda allt som är elt och redigt, smålänning som man är) men INTE på hästens bekostnad.
Det ska vare ergonomiskt riktigt för hästen. Han är 21 år å tillräckligt sliten ;)

Sv: Travsele till rockard??

Jag skulle nog rekomendera att du lättar på sparpengarna och investerar i en bröstsele ändå.. Är rockarden byggd för det så kan det annars bli bakvikt på den. Höjer man skackeln till det höga fästet på travselen så "tippar" man ju rockarden lite bakåt och då brukar (ska) tyngden från sätet hamna bakom axeln och det blir bakvikt.

Håller med Pinge. Tror inte en långbrösta är ett bra alternativ. Och din travsele kan du säkert sälja till någon som håller på med trav istället.

ja självklart köper jag gärna en bröstsele. Inga problem. Bara undrade om detta verkligen kan stämma att det går att köra rockard med travsele, som vissa vill påstå!

jag tycker med att det blir bakvikt och helt fel för hästen.

Ps, har redan köpt en annan sele...

Bara va nyfiken...

ska lägga mig i lite grann även om jag inte brukar vara på det här forumet så ofta... ska du bara ut och motionsköra i skogen för att det är kul och inte har några ambitioner att börja tävla i körning tycker jag nog att en travsele fungerar. Att införskaffa en lång bredbrösta vore dock att föredra eftersom man då lindar bröstan runt skalmarna och kan låta hästan dra på ett bättre sätt.
Selens skakelöglor sätter man i nedersta fästet i selen om vagnens vikt känns bra där. Min egen vagn har jag i mellersta läget då jämvikten är bäst där, beror mycket på hästens storlek också...
Du kan ju testa köra med travselen, tycker du inte det känns bra så kan du ju alltid sälja den vidare till någon annan och införskaffa en annan sele. Det torde märkas tydligt på din häst om den tycker om att dra med travselen eller inte.

såg nu att du redan hunnit köpa ny sele...

Kan tillägga att jag själv kör mina hästar med travsele och rockard. (den selen jag har hemma då det är travhästar jag har). Dock har jag ganska små hästar så skaklarna lyfts inte jättehögt jämfört med om vagnen skulle varit fäst i t.ex. loksele på en 170 cm häst. Har inget problem med jämvikten när jag kör och hästarna trivs

jag spände för med travselen idag (kan inget om travselar å vet inte alla benämningar ;-)
men där man lägger skacklarna i, om mna sänkte de så lågt det går så blev det ändå bakvikt på rockarden. eller ja, den lutade bakåt.

men han jag köpte selen av sa att det finns dom som fäster bröstan I skacklarna.

när jag gjorde som jag gjorde idag, så satt ju inte selen kvar med bara däckelgjorden, så det blev ju att efter en stund å selen kasat bak så brog han ju med denna tunna eländig brösta.
men va inne på att man kunde ju köpa en bred brösta, men fattar ändå inte hur det funkar. känns konstigt att sätta bröstan direkt i skacklarna, så vilar ju all tyngd på halsen så att säga. inte på däckeln.
förstår du??

men vill GÄRNA lära mig :-)

Bara en liten tanke (jag är själv ganska mycket nybörjare) : om du har en sele med ett högt fäste och rockarden är gjord för att sitta lägre än fästet som finns i aktuell sele så borde det ju bli ganska ordentlig bakvikt.
Bakvikten borde innebära att det blir ganska hög belastning under magen på hästen då vagnen lyfter selen uppåt. Eller har jag fel???
Om det är så borde det bli ytterst obekvämt för hästen att dra då den inte kan röra sig på ett normalt sätt och det borde även innebära att det ganska snabbt blir skav och tom sår där gjorden har legat. På min lilla plutt (som även får skav av grimman om den sitter illa) skulle en sådan felaktig användning av utrustning medföra sår på mindre än en halvtimme. Ett normalt arbetspass ligger på runt 45-60 min och innebär ju då att din häst kommer att få stå under ganska lång tid bara för att du godtyckligt har använt utrustningen för att "du skulle ju bara ut på en promenad och det blir ju inte så ofta" .
Detta var bara en tanke jag fick och vill bara kolla om jag tänker rätt. Rätta mig om jag har fel... Jag är här för att lära mig.

ja det är ju precis det jag menar. inte kan det va korrekt att använda en sele med höga skackelfästen så rockarden får bakvikt.
min rockard är gjord för att fästas vid bröstan. ja där i ringen vid bröstan.

Därför tyckte jag det verkar bättre med en vanlig bröstsele och köpte därför en. FÖR JAG VILL INTE ATT MIN HÄST SKA FÅ ONT NÅGONSTANS!!!

har jag varit tydlig och klar med det nu??

jag vill bara veta av nyfikenhet, HUR och OM man kan köra med en travsele då det finns ANDRA som påstår det.

Så snälla döm mig inte för någonting jag inte gjort.

Min häst ska inte behöva skada sig, få skav och tycka det är obehagligt.
Jag ska INTE köra med travselen!! och särskillt inte när det skadar hästen!!!!

ja det är ju precis det jag menar. inte kan det va korrekt att använda en sele med höga skackelfästen så rockarden får bakvikt.
min rockard är gjord för att fästas vid bröstan. ja där i ringen vid bröstan.

Därför tyckte jag det verkar bättre med en vanlig bröstsele och köpte därför en. FÖR JAG VILL INTE ATT MIN HÄST SKA FÅ ONT NÅGONSTANS!!!

har jag varit tydlig och klar med det nu??

jag vill bara veta av nyfikenhet, HUR och OM man kan köra med en travsele då det finns ANDRA som påstår det.

Så snälla döm mig inte för någonting jag inte gjort.

Min häst ska inte behöva skada sig, få skav och tycka det är obehagligt.
Jag ska INTE köra med travselen!! och särskillt inte när det skadar hästen!!!!

Hoppas du inte tog mitt inlägg som något mot dig. För det var det absolut inte. Det var mer mina egna tankar kring hur det hela fungerar (är själv skapligt mycket nybörjare) . Och med tanke på Lenas inlägg (inget riktat mot dig heller).

Hoppas du inte tog mitt inlägg som något mot dig. För det var det absolut inte. Det var mer mina egna tankar kring hur det hela fungerar (är själv skapligt mycket nybörjare) . Och med tanke på Lenas inlägg (inget riktat mot dig heller).

:rofl: det gjorde jag nog, men tack för att du klargjorde hur du menade :banana:
vill ut å tömköra min shettis lite nu, men mina 4 månaders tvillingar accepterar nog inte det :-(

Nån osm vet hur långa skacklarna bör vara till ett varmblod ???

du har helt rätt på det sätt du tänker. Det jag försökte få fram i mitt inlägg (som kanske blev lite otydlig) var att det inte måste bli bakvikt bara för att man använder travsele.
Mina egna hästar (2st) är kallblod med en mankhöjd på 145-150cm. Travselen jag använder är en typ med möjlighet att ha öglorna ganska lågt ner och därmed blir det en bra balans gentemot rockarden.

till Hursomhelst: Travselar är olika konstruerade och likaså rockarder. Kan vara så att din utrustning helt enkelt inte passar ihop och då är det ju jättebra att du redan köpt en annan sele så att du ska kunna köra din häst på ett bra sätt.

Att selen dras bakåt har jag själv inte varit med om som du beskriver men det kanske beror på hur hårt man spänner gjordarna i början av passet. Har kört sträckor på över en mil ibland med backar upp och ner och det mesta trycket har då legat runt däckeln. Efter färden har bröstan fortfarande varit ganska löst spänd, selen legat kvar där jag lagt den och pälsen har inte varit ruggad som om selen skulle ha flyttat på sig. Kanske ska tillägga att jag kör med en ganska tung, hemmabyggd, rockard. Det kanske är olika med hur den vagnen är balanserad jämfört med köpta. det har iallafall fungerat bra för mig.

Har du en travsele så ska du ha en rockard som är anpassad till utrustningen. Ditt resonemang om att fästa vagnen enbart i bröstan förstår jag inte alls:eek: Du fäster rockarden i öglor avsedda för denna, plus skakelremmarna, plus ett brett LÅNGbrösta som rätt fäst innebär att hästen drar med bröstan till största del.

Är vagnen tyngre än en travrockard så hade jag definitivt inte använt travselen alls. Rätt grejer, på rätt plats.

Tillägg; travsele är INTE skadligt för hästen så länge du lär dig at spänna för rätt och har rätt vagn till selen.

Om du är ovan vid selning m travsele; har du ingen vänlig travmänniska som kan visa dig hur du ska göra? Det är väldigt svårt att beskriva i ord hur du selar på, man behöver bli visad på plats och göra det några gånger innan det sitter där.

Är hästen en gammal travhäst så ska du nog vara försiktig med att experimentera med skolkörningsutrustning för det är helt andra remmar som ligger an på ett helt annat sätt plus att vagnen får en annan tyngdpunkt.

En annan grej; är hästen f d travare så kan det trots den höga åldern vara rätt bra framåtdriv i den så var försiktig om du inte är körvan:)

ja, jag tycker att inte att använda travselen till min typ av rockard verkar lämpligt, och deffenitivt inte så som någon föreslog att sätta bröstan direkt i skacklarna :crazy::confused: ibland blir man bara lite förvirrad hur folk tänkter..

nej här ska det gå riktigt till!!

men det här med svängel å baksele till rockard är nåt HELT nytt för mig.. det trodde jag hörde hemma mer i skogen, ja eller iaf vid högre påfrestning.. än körningn på väg. men så fel man kan ha tydligen. men jag har aldrig ens sett detta...
men man lever för att lära. men funderar lite på hur allt detta funkar..
jag förstår ju principen med svängel (har kört min shettis med draglinor svängel och sax i skogen) men fattar inte riktigt hur dom ska dra en rockard med det och vart man gör av skacklarna.. för jag såg en bild här på buke, (nora hette nog bild"ägaren") där körde de rakt fram på en åker, men draglinorna va ju inte ens sträckta.
och min rockard tillåter inte ett så högt skackelfäste.

men jag är här på jorden för att lära mig...

Sätta svängel på en rockard avsedd för trav och travsele är det ingen som helst mening med men om du nu har, om jag fattat det rätt, en rockard som är tyngre än de som används som sk långsamvagnar på travträning så är du kanske tvungen att byta till sele med baksele, svängel etc.

Jag hade kanske tänkt tvärtom, köp en lättare vagn, en travrockard och fortsätt använda travselen om du bara ska ut och köra i skogen, på grusvägarna. TÄNK på det här med att sätta en travhäst framför en annan typ av vagn och med sele med annan typ av fästen, tyngdpunkt etc, det KAN innebära reaktioner från hästen som du inte hade förväntat dig av en gammal och tidigare körd häst.

Om jag skulle köra med tung vagn så hade jag både haft baksele, svängel och hade föredragit en vagn med bromsar. Det är en helt annan körning för mig som är van att svischa omkring i lätta vagnar på ganska plana grusvägar:)

Hur som; hoppas att det går bra för er och att ni snart kan komma igång med er körning.

Jag har kört med travsele ett år, så det är absolut inga problem, men du kan INTE fästa något i skaklarna. Du ska fästa en kort bredbrösta och draglinorna (som du gör själv) i en svängel som du sätter på rockarden.
Fäster du i skaklarna blir det stumt och hästen får skav och stela bogar.
Du behöver alltså någon som visar dig, och en som kan svetsa på en svängel. Du är hjärtligt välkommen till öland för att kika på min travrockard med svängel, samt travsele och bredbrösta.
Vad har du köpt för sele nu förresten? Har du köpt vagn med som passar?

Ett tips är att du kommer på det mötet som hålls utanför kalmar på Uddens ridklubb. Det är sådana som du vi vill fånga upp och ge kunskap. Alla är välkomna oavsett utrustning och häst.
www.uddensridklubb.com

Menar du med tung vagn då eller? Mina får då inga skav eller stela bogar av att dra travrockard med det den är avsedd för; nämligen travsele och långbrösta eftersom det handlar om långsamvagnen.

hejhej igen å¨er alla

jag har en rockard, med bildäck, den typen av rockard, byggd av en kille som byggen skogsvagnar till häst, så han bör veta hur det ska vara. dock ingen svängel eller ringar för baksele.
det är en helt vanlig simpel rockard.

jag har köpt en helt vanlig bröstsele!

hästen ÄR körd för annan vagn, under 10 års tid. så han vet vad det handlar om.

Ska hanvända mig av den rockarden jag har till shettisen. Det äör nämligen utbytbara skacklar på den! Så det kommer nog att gå fin fint detta!

körde han nån minut med travselen igår, bara för att konstatera att det inte kändes helt OKEJ för MIN del.
Men inget som skadade hästen den korta stund!!!! och han hade sagt ifrån!!
han tyckte bara att det va jätteskojjigt.

så nu ska bara hovslagaren hit med å slå på ett par framskor, sen ska vi börja täna OSS lite

Ja har du bildäck på rockarden så är den ALLDELES för tung för travselen i originalutförande i a f! Bara bröstselen är ju inte heller att tänka på då.

Är hästen körd med andra grejer så är det väl bara till att börja inhandla rätt sele till vagnen om du vill köra med just den + att ta dit någon som visar hur du ska sela på korrekt!

Liknande trådar

Körning En tanke slog mig häromdagen då jag selade ut för en åktur. Fuxfröken har ju en fransk brösta till sin giggsele. Den sitter mkt bra på...
Svar
6
· Visningar
1 094
Körning Jag ska köpa mig en inkörd häst (vill ha en bruksnordsvensk) och håller på och funderar på vilken utrustning som ska inhandlas. Den...
Svar
4
· Visningar
1 424
Senast: trassel
·
Körning Har ju fått hem en minishettis på foder för obestämd tid (1-2 år minst) och ska börja köra! Har provat både tömköra och med vagn och...
Svar
8
· Visningar
2 212
Senast: Vogue
·
Körning Sitter i valet och kvalet om jag ska byta ut min loksele. Har precis köpt en rockard (en Oxer, tidigare bara kört fyrhjuligt), och...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 614
Senast: killikill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar