Travsele för träning?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Rodeokungen
  • Startdatum Startdatum
R

Rodeokungen

Jag undrar om det finns någon som kan tipsa mig om en bra sele för träning/hobbykörning? Den ska passa äldre Hudik-rockard? Vad är det för skillnad på bred-, lång- och kortbrösta?

Sv: Travsele för träning?

om du ska köra i rockard så måste du ha en remsele.. det finns massor av märken att välja bland men om du bara ska köra hemma så behöver du säkert ingen svindyr :p

Bredbrösta: Är en brösta som är ca 1 dm bred på den delen som ligger mot bringan, finns både i kort och lång variant
Kortbrösta: Är en brösta med korta remmar, spänns i öglan som sitter precis bakom selen på vagnen eller direkt i selen
Långbrösta: Är en brösta med långa remmar, den får man snurra runt skalmarna och fästa bak i "plupp" längst bak på vagnen :)

Tack misscocacola för ditt svar.....

varsågod.. det var så lite :D hoppas jag var till nån hjälp :banana:

Varför MÅSTE man ha en remsele om det är en lätt Hudik rockard man ska köra med???
Till den modellen borde ju en QH funka finfint...
Letar själv en Hudik rockard eller speedcart nu för att komma igång och motionsköra min ridtravare, men föredrar QH så jag slipper stå ute på stallbacken och remma...

Man är tydligen tvungen att svetsa på någon extra grej på rockarden för att det ska funka med qh, efter vad jag har hört...

Norrsken81: anledningen till att man har remsele till rockard är att dom är bra mycket tyngre än speedcarerna och då trycker skalmarna ner QH-fästena på selen och hela selen blir sne och vinn sen :crazy:

Rodeokungen: visst man kan fästa på QH-fästen på rockarden oxå men det är inget jag rekommenderar.. QH hör till lättare vagnar :)

Norrsken81: anledningen till att man har remsele till rockard är att dom är bra mycket tyngre än speedcarerna och då trycker skalmarna ner QH-fästena på selen och hela selen blir sne och vinn sen :crazy:

Rodeokungen: visst man kan fästa på QH-fästen på rockarden oxå men det är inget jag rekommenderar.. QH hör till lättare vagnar :)

Norrsken81: anledningen till att man har remsele till rockard är att dom är bra mycket tyngre än speedcarerna och då trycker skalmarna ner QH-fästena på selen och fästena åker ner efter tag och kan hamna väldigt långt ner efter ett tag :angel:

oki... I see the point;)

Har dock sett många som kör rockard (lättare mod.) med QH

Liknande trådar

Ridning Hej, jag har varit medryttare på en häst i snart fyra månader. Det finns dock ett ganska stort problem, hon blir väldigt pigg i...
Svar
17
· Visningar
876
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
677
Senast: Hermelin
·
Skola & Jobb En kollega till mig började jobba i våras och det funkar inte bra. Personen har helt enkelt för många skador på bussarna och nu är det...
Svar
10
· Visningar
723
Senast: Tuvstarr
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 556
Senast: Raderad medlem 149793
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar