Travruss- Vad ska man satsa på?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Konie
  • Startdatum Startdatum
K

Konie

Dottern, 10 år, vill nu börja köra själv så ett Russ står på önskelistan till nästa år. Givetvis blir det kurser för hennes del, men vad ska jag tänka på när jag börjar kolla efter lämplig häst? Stam som har lägre hållbarthet, taskigt humör, kolik, exem osv osv. Har aldrig sysslat med Russ på det här sättet och kännere mig rätt blåst i huvudet.... :confused:
Vill ju gärna hitta en bra, men inte alltför ung häst. Ingen hingst eller problemhäst givetvis..........
Så, VAD ska jag ha i minne när jag börjar leta?

La nog den här tråden totalt fel, men det fixar nog vår underbara moderator....

Sv: Travruss- Vad ska man satsa på?

Hejsan!
först får väl inte dottern börja tävla B-ponny förrän hon är 12 (så var det iaf när jag tog min licens), jag skulle leta efter en ponny som är 6-7 år, lite större iaf över 125 som har startat och har rutin på det hela då det känns lite säkrare när man är ny, jag hade en ostartad 4 åring när jag började köra så vi fick lära oss tillsammans.
Nu är det länge sen jag höll på med ponnytrav så stammar kan jag inte alls längre min pojke var halvbror med Granit, Grus och dom har lämnat ganska skapliga travare.
Lycka till med ponnyletandet!

Satsa helt klart på en häst med rutin som är lättkörd.

När det gäller stammen är en del ponnyer helt avlade för travet, men det är ju viktigare att ponnyn är en bra läromästare. Köper man en ponny som startat har man ju även där en fingervisning om hurdan kapacitet den har.

Mellan 8-15 år går det ju också bra att köra shettis. Fördelen med att börja med shettisar är att man inte tävlar mot så mycket äldre konkurrenter (övre åldersgräns för russ är 25 år) och att det inte går lika fort.

Shettis är inte tänkbart för denna flicka. Hon hade en tills för 1 år sedan då den var för liten i hennes ögon. Hon kör varmbloden i hop med den äldre dottern (bägge 2 i samma vagn alltså) samt rider varmbloden...... Hon vill INTE ha en ny shettis för "de är mycket tjurigare än kusinbarnets russ och våra andra hästar". Hon är hellre utan egen häst i så fall och hjälper hellre till med varmbloden.
Hemsk unge egentligen, men ack så viljestark och hon vet vad hon vill.

Mitt tips är att är att hon tar licens, då borde hon ju ha den tills nästa år, dvs. då hon är 11, att ni lånar en shettis, gärna startad, så hon får lite tävlingsrutin och om ni har möjlighet skaffar ett trevligt russ som hon kan köra med. Då kan hon både tävla shettisen och får lite tävlingsvana samtidigt som hon kan köra in sig på russet så att de är redo att starta året efter.

Inget hindrar ju att hon startar både shettisen och russet när hon är 12 om hon nu skulle vilja det, men det kan vara bra att tävla ett år i lite långsammare fart och med lite yngre kuskar först. Jag började med russ för att sedan tävla shettis och sedan russ igen och det var tufft att som nybörjare få tävla mot de rutinerade russkuskarna.

En mycket god idé som jag ska ta upp med flickan. Tack!!

Senast ändrad av en moderator:

OM ni lånar en shettis, se till att det är en väluppfostrad och väl inkörd sådan, som inte ännu kommit ner för mycket i tiderna. VÄluppfostrad just för att slippa den där tjurigheten - som jag faktiskt lyckats undvika hos de shettisar jag umgås med...

Det är ju tyvärr så att inom ponnytravet så vinner man ingenting på att köpa en gammal rutinerad ponny, om den redan är nerkörd. Då hamnar den orutinerade kusken i alldeles för svåra lopp, som blir svårkörda när man är ny som kusk. Och det är sällsynt att så orutinerade kuskar får lika bra fart på ponnyerna som tidigare rutinerade lyckades med...

Lycka till!

Liknande trådar

Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
22 630
Senast: Zewz
·
Kropp & Själ Allting känns så meningslöst. Jag försöker planera, ha mål som jag kan jobba mot. Men allting bara faller pladask hur jag än gör och...
2
Svar
21
· Visningar
3 126
Senast: Martenix
·
Hästmänniskan Jag vet att den enda som kan besluta om detta är jag själv, men lite input från oberoende personer kan ju aldrig vara fel, är oerhört...
Svar
16
· Visningar
1 874
Senast: ameo
·
Hästhantering hej! ska försöka öra en låång historia kort. dock blev det ändå längre än vad jag trott. och jag hoppas att jag har lagt tråden rätt nu...
Svar
17
· Visningar
2 583

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka