Travövningar

G

Gussen1998

Hej kan ni ge mig ALLA era travövningar som ni har! Min 6-åriga älskling bara töltar (och inte snyggt). Jag skrittar på volter gör skänkelvikningar och bak/framdels flyttningar. Han blir bättre o bättre på att flytta en fot i taget. Jag är så stolt över honom!! Det är väldigt roligt att se att han tycker det är kul o vara duktig.
MEN han kan inte springa. Genar i hörnena när vi töltar och galoppen har jag lagt ner pga det är bara synd att bli osams i paddocken.

Kavalleti är lösningen, det löser det mesta vad gäller trav. Jag har numera alltid travbommar utlagda i paddocken för att kunan ta ett varv eller två över dem. Bra för balansen.

Har också permanenta kavaletti-bommar(stockar). Både nyttigt och hästarna tycker det är kul. Ofta bygger vi även upp en "halvpermanent" löshoppningsbana med kavaletti och studshinder, främjar både trav och galopp.

Sen vurmar jag mycket för att använda naturen. Högt gräs, vatten, djup snö t.ex. är ju sånt som lockar fram traven.

Lite uppförsbackar hjälper galoppen på traven (oj det blev ju vitsigt ;))

Man får prova sig fram vad som passar ens egen häst bäst, bara fantasin sätter sina gränser.

Hur långt ska det vara mellan då? Jag får väl lära honom o skritta först och sen öka farten efter hand. Då ska det väl skilja på avstånden. Ska jag prova mig fram o se vad som passar honom bäst, springa brevid i början kanske???

Jag har inte mätt avstånden utan provade mig fram. Utgick från när jag själv "travade" över med rejäla kliv och det stämde ganska bra :D

Annars har jag lärt mig följande en gång i världen:

Stor häst:
Avstånd mellan cavaletti i
trav ca 1,3 meter
galopp ca 3 meter

Avstånd för ponny:
D-ponny 10cm mindre än för häst.
C-ponny 10cm mindre än för D-ponny
B-ponny 10cm mindre än för C-ponny
A-ponny 10cm mindre än för B-ponny

Till min häst (från början jättesvårtravad) passar det bäst med 3,5 fotavtryck mellan markliggande bommar - kängor stl 39. Hur långt det är i cm vet jag inte men det stämmer säkert med Moniqs avståndstabell.

kotte

lösa långa tyglar och trepunktssits, prova trava i slutet av ridpasset eller i uppförsbackar

Liknande trådar

Islandshäst Det börjar bli dags för att töltsätta unghästen. Eftersom jag aldrig gjort det förut ska jag självklart ta hjälp. När jag köpte henne...
Svar
1
· Visningar
1 210
Senast: Silkisif
·
Dressyr Jag behöver lite inputt och feedback från er duktiga dressyrryttare. Min häst och jag har kört fast litegrann. Hon är en genomsnäll...
Svar
13
· Visningar
3 506
Senast: Lager
·
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 970
Senast: kryddelydd
·
Träning Konstig rubrik, kom inte på någon bättre, haha! ;) Min häst är en 13-årig D-ponny som jag har haft i två år. Han är den typen av häst...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 658
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar