Travhoppa.

katarina_dacke

Trådstartare
Har en unghäst (5 år)

Har börjat att hoppa lite bara för skojs skull. Eftersom jag inte är en tävlingsryttare.
Men nu till problemet.
Hästen är hoppad ja säg max 10 gånger i sitt liv uppsuttet.
Och varje gång jag ska hoppa måste jag hoppa i galopp. För om jag kommer i trav på ett hinder (väldigt lågt kryss eller rättupp max 50 cm) så stannar han och skrittar över.. Han vet liksom inte hur han ska göra.
Kommer jag däromot i galopp så hoppar han, dock blir det ju så att man kommer fel ibland på hinder.
Så hur ska jag träna på att travhoppa? Att få honom att fatta att han ska hoppa?
Han har varit väldigt ärlig på hinder, även om man kommer fel så hoppar han, har aldrig stannat, eller vikt av mot sidan..
Tips och ideer!! Någon känner kanske igen sig?
Hur gjorde ni för att kunnan travhoppa.

Och sen vill jag gärna veta hur jag på bästa sätt ska hjälpa honom att komma rätt på hinder i galopp. Markbom innan hindret?

Sv: Travhoppa.

Du har redan svaret.
Markbommar!
Trava över bommar på marken och när hästen är säker så lägger man upp ett litet hinder.
Det är viktigt med en markbom när man hoppar en unghäst och speciellt en som inte är så van.
Markbommen gör det lättare för hästen att se rätt avstånd än om första bommen hänger en bit upp.

Jag är ingen expert eller är speciellt insatt inom hoppläran men tycker absolut du ska ha en markbom innan.
Förut när jag hopptränade och travhoppning stod på schemat så hade vi jämt en markbom innan hindret som var allt från 20 cm till 120 cm högt ibland.
Tycker det underlättar för då får man hjälp att dels få lite lättare att hitta avsprångspunkt och man får lite bjudning på hinder i hästen.
Hästen ska juh bara ta ett kliv över bommen sen är det dags att hoppa hindret.

Känn att du har hästen framför skänkeln, och om det är så att hästen vill skritta över hindret första gången, låt den göra det då. Det viktigaste är att du låter hästen kolla lite och lösa det själv, och inte pusha på för mycket.
Sen måste du ju såklart till nästa gång vara på lite med skänkeln innan så den ändå försöker att hålla kvar traven så du inte lär den att bara skritta över.

Du kan ha en markbom framför, ca 2.5 m, ett litet räcke(med markbom), och en bom efter, 3 m. Då lär den sig lättare att landa i galopp första språnget efter. Det som är din uppgift, endast, är att lägga in hästen på ett jämt travsteg över bommen innan hindret. Mellan bommen och hindret måste du ge den full frihet att lösa språnget, eftersom det är en ung häst så var beredd att den kan lösa det lite hur som helst, försök att inte skräm den genom att råka hänga kvar i munnen eller liknande. Dom lär sig efter ett litet tag hur dom ska göra, det lovar jag och du gör övningen på rätt sätt :)

Tänk också på att trava lugnt och sansat, inte rusa mot hindet då får du bara en häst som slänger sig över och blir flack. Så fram för skänkeln, lugnt tempo, var med hästen, och var gärna på den lite efter om den vill stanna, fram ska det vara.

Lycka till hoppas jag kunde bidra med något tips :)

Tack för bra tips!! Denna hästen är rätt så tungriden, mycket ben och säte hela tiden! Annars masar han benen efter sig, Dock i slutet på ett dressyrpass när han har fått med sig bakkärran trampar han på bra!! Är som en helt annan häst att rida då, men vill ju inte hoppa i slutet på ett pass.. Vill ju att han ska ha ork och tycka det är roligt! :)

ca 2m borde vara lagom för D-ponny. 2.20m tycker jag är lagom för storhäst i travhoppning, 2.5 något långt men iofs ok om man har en stor unghäst... Ju närmare hindret man har bommen ju mer måste hästen "sätta sig" i uppsprånget... Så med en mer rutinerad häst kan man rulla in bommen ngt..

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
1 013
Senast: Nova123
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 170
Senast: Lillefrun
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 416
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 040
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka