Travfolkets snacktråd, del III

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Popfinger
  • Startdatum Startdatum
Sv: Travfolkets snacktråd, del III

Det slog runt lite för mycket i huvudet på henne, hel mysig häst, svår och klurig har hon alltid varit att hantera, men när hon kommer fram i hagen bara sådär och attakerar, då är något väldigt fel. Jag kände att jag inte kunde ha en häst som fram tills dess bara jag kunde hantera och sen helt plötsligt attakerade hon mig, då var det nog, och jag vägrade sälja henne med allt som hon har varit med om...

Tragiskt, men heder till dig som tog det beslutet....( finns nog 100 småtjejer som skulle "rädda travaren med kärlek" )

jotack, jag har en sån i haserna på mig. Det är sååååå synd om mina hästar för dom inte får en riktig chans som ridhästar dom hatar ju verkligen att gå på travet! ;)

jotack, jag har en sån i haserna på mig. Det är sååååå synd om mina hästar för dom inte får en riktig chans som ridhästar dom hatar ju verkligen att gå på travet! ;)

I-G-N-O-R-E-R-A

Du gör helt rätt tycker jag. Jag har gjort olika - de supersnälla tanterna jag haft har numera ny ägare. Och en supersnäll valack jag haft sålde jag med, de andra har fått vandra vidare.

jo, och även om hon hade varit snäll och jag skulle haft en annan anledning till att inte haft kvar henne så hade jag ändå tagit bort henne, 3år gammal när jag köpte henne, jag var 7:e ägaren, hon hade vandrat runt tillräckligt tycker jag

*knapplån*

Igår var det 1 år sen min Sprattel :love: fick sluta sina dagar. :cry::cry: Kan ff inte prata om han utan att börja lipa. Drömmer om han ibland, så han är väl här o hälsar på kanske.

Det är så Mehl. Vissa hästar fastnar hos en för evigt.

Den 8 okt 2007 tog vi bort gamla Wibrantus. För mig är det fortfarande jobbigt.. :cry:

Kram på dig.

AM

Jag kan bara skriva under på det - i december är det 5 år sen jag miste min Dixie och jag saknar henne fortfarande lika mycket... :love::cry:

*kl*

är det någon här som håller till på gävletravet? skulle behöva träningskompis åt ena hästen..

Ja usch....jag tänker fortfarande på Cocktail och vill inte ens tänka tanken när Nutte ska bort :(

Jag håller med. Jag saknar fortfarande vår häst som blev ihjälkörd av en bil -87, och jag fasar för den dagen när vår Hillary Clinton ska tas bort. Förhoppningsvis är det många år kvar tills dess.
För att inte tala om hur jag fortfarande kan sakna mina ponnyer....

...Och jag saknar faktiskt fröken Röd då o då, fast hon på dagen för ett år sen total rammade mig. Världens snällaste men i vissa situtioner klickade det bara inte. :(

För att inte tala om Wisse, den sorgen sitter. Honom fick jag aldrig en chans att ta farväl av,sitter som ett öppet sår...

Senast ändrad:

Jag håller med. Jag saknar fortfarande vår häst som blev ihjälkörd av en bil -87, och jag fasar för den dagen när vår Hillary Clinton ska tas bort. Förhoppningsvis är det många år kvar tills dess.
För att inte tala om hur jag fortfarande kan sakna mina ponnyer....

Apropå Hillary, så träffade jag idag en viss Aisling...
Jag skulle hälsa att hon mår fint och är på g nu... och eftersom jag vet att du som uppfödare bryr dig om dina uppfödningar, kan jag berätta att hon har det bästa av hem och ser mycket välmående ut.
Har haft lite problem, men gick ett bra banjobb idag med nöjd kusk och tränare :)

kl

Undrar just hur många fölmärrar som gallras bort i år...:confused:

Auktionen är en bedrövelse utan dess like. :grin:
Man kan ju inte betala 100 tusen i fölavgift och få 25 tusen typ för en ettåring sen.

Finns nog bara två lösningar till problemet.
Antingen ska fölavgifterna sänkas till "försäljningsnivå" eller annars tar man bort fölmärrarna.

Eller så kan hingstägarna stå där med sina fina hingstar och enbart ha Menahammar och Boko som kunder..
För har man rederi så har man råd att klistra fast tusenlappar på hästarna då dom säljs..men det har inte vanligt folk :mad:

Så där..nu har Naffa skrivit av sig frustationen. Ska snart upp till den där cirkusen då två av "våra" går ut i ringen i kväll. Stackars jävlar säger jag.

AM

Själv är jag glad att jag har lagt av med avel.
Är också glad att jag valde att inte sälja mina ettåringar på auktionen.
Däremot funderar jag på att åka upp och fynda idag. Om jag orkar...

Det handlar ju om tillgång och efterfrågan, helt enkelt.

Finns det fler hästar än köpare blir det så här.
Så endera får man minska hästarna, kanske slaktbidrag på fölston(?) eller så se till att folk blir sugna på att äga travhäst.

(säger jag som aldrig sålt en häst på auktion, utan nästan bara genom kontakter).

Tack för uppdateringen, det uppskattas! Jag träffade ägarna igår på auktionen, jättetrevliga var de! Vi får hoppas att det kommer att fungera för Aisling nu.

Vi kommer att gallra bort tre av märrarna nästa år. Nu är de ju dräktiga, så för tillfället blir de kvar. Den här utgallringen hade vi ju iofs redan planerat, men den här auktionen får beslutet att kännas helrätt. Å andra sidan hade en av de som vi planerar att gallra ut en åring som ropades åter för 110' på torsdagen (ej vår) och den hade istället sålts för 150´.
Det är säkert så att en del märrar måste gallras ut. Exakt hur vi ligger till med återväxt kontra hur mycket hästar som behövs för att hålla igång sporten vet jag inte, men någon här kanske har koll på siffrorna? Jag tror dock inte på att det är hela svaret, utan att det också måste kapas kostnader inom organisationen, så att det blir mer pengar över till prispengar. Det måste vara mer attraktivt att äga häst!

Liknande trådar

• Låst
Trav Dags för en ny! Inte kan vi lägga av att snacka bara för att den andra kom upp i 2000 inlägg.. citerar Botvid/Americanese.. Den...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
111 544
Senast: ameo
·
B
  • Låst
Trav Inspirerad av "ridtravarnas snacktråd" försöker jag härmed att få till ett litet fikarum för oss travälskare. Där man kan prata och...
102 103 104
Svar
2 076
· Visningar
114 512
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024