Hej!
jag hade samma problem med dena ena hästen som är såld nu och den hästen jag har nu har också mycket tölt så där kan det hända att han springer i från mig ibland med, absolut om jag rider med någon annan.
Det hela handlar ju om balans och lydnad.
Det som har funkar på dem flesta hästarna är att man har tålamod och tränar.
En övning som jag använder mig av varje gång vi är ute är att Skritta mycket tills hästen är lugn, prova att sätta igång i trav. funkar det bra ett par steg sakta ner till skritt igen innan hästen springer ifrån dig. Prova trav igen efter hästen lugnat ner sig om den har tendens till att bli fyrtaktig/passaktig i skritten. Så här kan man få hålla på lääänge..Ge mycket beröm när hästen gör rätt.
Detta är en övning som får hästen att lyda väldigt bra och det är oftast det som fattas när hästen gör som den själv vill.
Andra kenp är att bredda händerna mycket, för att stabilisera formen men se till att inte ni får raka armar och tummarna uppåt! Också väldigt viktigt med hästar som har svag trav är att man rider med kontakt på yttertygeln hela tiden, det handlar som sagt om balans. Det blir svårare för hästen att söka kontakt med tygeln om man själv är glappig i handen.
Ibland kan även ryttaren störa hästen genom att man sitter ner i traven, funkar oftast bäst på hästar med fyrtaktstrav att rida lätt.
Trava i uppförsbacke är inte så dumt heller, då brukar traven oftast bli ren när man är uppe på plan mark.
Det är som sagt ingen idé att låta hästen springa iväg i trav, dem lär sig så fort att ta över hand. Utan mycket halter är det som gäller.
Lycka till!
/Ultrabeat