Lokkur

Trådstartare
Hej! Min islandshäst har väldigt svårt för traven, Fast inte i paddoken=/ där går han jätte bra för att vara honom om ja säger de så, men när vi rider ut blir de bara fyrtakts trav eller slängtrav, de ska gå så fort som möjligt och så fort ja ska sakta ner honom blir de tölt eller grisepass. Hur ska man göra? ja har provat ängar och rida på volt där, de går allt bra förutom att han vill springa ut från volten och hem, men så fort man kommer ut på rak väg ska de gå fort=/:angel:

Sv: Traven

Jag har lite samma problem med min kille, om man bort ser från att det ska gå fort. På volt och i paddocken kan han gå jätte bra. I ridhus kan han gå ännu bättre och helt stadigt i traven. Men så fort man ska trava ute så spänner han sig, slår upp huvudet och blir fyrtaktig utav tusan i traven.

Har inget tips att ge dig men väntar med spänning om det finns någon annan som har något tips.

Jag har haft samma problem med min lilla kille men vi har tränat på de, testa o trava med lösa tyglar o samla försiktigt in dom. De kan va så att han inte hittar balansen med korta tyglar.

Hoppas de hjälper:)

Jag har haft samma problem med min lilla kille men vi har tränat på de, testa o trava med lösa tyglar o samla försiktigt in dom. De kan va så att han inte hittar balansen med korta tyglar.

Hoppas de hjälper:)

jo detta har ja provat, springer fortare då;) hehe, han är en väldigt pigg häst. men de är inte länge han ahr haft traven plus att han bara är 7 år, så de är väl bara att träna antar ja, men hoppas ändå för att få lite tips=) tack:D

Hej!
jag hade samma problem med dena ena hästen som är såld nu och den hästen jag har nu har också mycket tölt så där kan det hända att han springer i från mig ibland med, absolut om jag rider med någon annan.
Det hela handlar ju om balans och lydnad.
Det som har funkar på dem flesta hästarna är att man har tålamod och tränar.
En övning som jag använder mig av varje gång vi är ute är att Skritta mycket tills hästen är lugn, prova att sätta igång i trav. funkar det bra ett par steg sakta ner till skritt igen innan hästen springer ifrån dig. Prova trav igen efter hästen lugnat ner sig om den har tendens till att bli fyrtaktig/passaktig i skritten. Så här kan man få hålla på lääänge..Ge mycket beröm när hästen gör rätt.
Detta är en övning som får hästen att lyda väldigt bra och det är oftast det som fattas när hästen gör som den själv vill.

Andra kenp är att bredda händerna mycket, för att stabilisera formen men se till att inte ni får raka armar och tummarna uppåt! Också väldigt viktigt med hästar som har svag trav är att man rider med kontakt på yttertygeln hela tiden, det handlar som sagt om balans. Det blir svårare för hästen att söka kontakt med tygeln om man själv är glappig i handen.
Ibland kan även ryttaren störa hästen genom att man sitter ner i traven, funkar oftast bäst på hästar med fyrtaktstrav att rida lätt.

Trava i uppförsbacke är inte så dumt heller, då brukar traven oftast bli ren när man är uppe på plan mark.

Det är som sagt ingen idé att låta hästen springa iväg i trav, dem lär sig så fort att ta över hand. Utan mycket halter är det som gäller.

Lycka till!

/Ultrabeat

Jag skulle träna traven i väldigt korta sträckor. Skritt, travfattning, trava fyra steg och avsaktning. Skritta och fatta inte ny trav förrän hästen är lugn och balanserad.

Hästen bli lydig, lugnare och mer observant. Det är också bra träning för traven som brukar vara bäst de första stegen innan, fyrtakten, slängtraven och gud vet allt hinner börja.

Börja med att stå upp i lättsits och fatta trav på långa tyglar, sakta av genom att sjunka ned i sadel och gärna med röstkomando för att sakta av.

Hej!
jag hade samma problem med dena ena hästen som är såld nu och den hästen jag har nu har också mycket tölt så där kan det hända att han springer i från mig ibland med, absolut om jag rider med någon annan.
Det hela handlar ju om balans och lydnad.
Det som har funkar på dem flesta hästarna är att man har tålamod och tränar.
En övning som jag använder mig av varje gång vi är ute är att Skritta mycket tills hästen är lugn, prova att sätta igång i trav. funkar det bra ett par steg sakta ner till skritt igen innan hästen springer ifrån dig. Prova trav igen efter hästen lugnat ner sig om den har tendens till att bli fyrtaktig/passaktig i skritten. Så här kan man få hålla på lääänge..Ge mycket beröm när hästen gör rätt.
Detta är en övning som får hästen att lyda väldigt bra och det är oftast det som fattas när hästen gör som den själv vill.

Andra kenp är att bredda händerna mycket, för att stabilisera formen men se till att inte ni får raka armar och tummarna uppåt! Också väldigt viktigt med hästar som har svag trav är att man rider med kontakt på yttertygeln hela tiden, det handlar som sagt om balans. Det blir svårare för hästen att söka kontakt med tygeln om man själv är glappig i handen.
Ibland kan även ryttaren störa hästen genom att man sitter ner i traven, funkar oftast bäst på hästar med fyrtaktstrav att rida lätt.

Trava i uppförsbacke är inte så dumt heller, då brukar traven oftast bli ren när man är uppe på plan mark.

Det är som sagt ingen idé att låta hästen springa iväg i trav, dem lär sig så fort att ta över hand. Utan mycket halter är det som gäller.

Lycka till!

/Ultrabeat

Tack för svaret, lät väldigt bra faktiskt, ska börja prova detta=)
tack

Jag skulle träna traven i väldigt korta sträckor. Skritt, travfattning, trava fyra steg och avsaktning. Skritta och fatta inte ny trav förrän hästen är lugn och balanserad.

Hästen bli lydig, lugnare och mer observant. Det är också bra träning för traven som brukar vara bäst de första stegen innan, fyrtakten, slängtraven och gud vet allt hinner börja.

Börja med att stå upp i lättsits och fatta trav på långa tyglar, sakta av genom att sjunka ned i sadel och gärna med röstkomando för att sakta av.

Nej de funkar inte tyvärr, att stå upp menar jag, de är ju ändå lättare för hästen att springa fort då. plus att han ändå ahr traven soppas mycket att jag ska sitta ner nu, i padocken går han jätte bra, så han kan ju, de är bara hans vilja att arbeta ute som han inte vill, vissa dagar går de jätte bra verkligen, andra inte.=)

Liknande trådar

Ridning Hej, jag har varit medryttare på en häst i snart fyra månader. Det finns dock ett ganska stort problem, hon blir väldigt pigg i...
Svar
17
· Visningar
848
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
1 855
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: Cattis_E
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 551
Senast: Raderad medlem 149793
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?