Travbrösta som baksele

B

burton

Hej!
Om man tillfälligt vill prova att använda en travbrösta som baksele (snigelfarmor gör det vet jag) till en shettis, bör den då vara i stl full?
Och hur gör man en lämplig anordning för att remmen ska hålla sig på plats över baken? Finns det en risk att den glider ner över baken om man inte gör det? Riktiga bakselar har ju fler remmar än 1 som stadgar upp.

Sv: Travbrösta som baksele

Jag kan ha tipsat om det, men jag använder det inte, och har aldrig sett det användas heller.

Jag kan dock tänka mig hur det kan komma att fungera. Mitt tips är att binda ett snöra på var sida om svansen o fästa i svansremmen, just för att den annars hänger lite snett neråt..
Man kan oxå fästa den väldigt hårt så att själva bakdelen på bakselen kommer i rätt läge. Har man ingen bra svanskappa att fästa remmen i kan man öven där binda ett snöre till selen. Jag fick göra det när jag körde med kass bröstsele.

Ett annat tips är att en brösta till full kostar ca 600, och en lillhästen i stav baksele kostar 370 :- Fast har man en brösta liggandes så är det ju gratis. Gärna bild sen!

/jenny

Eftersom vi har haft travare har jag kvar lite diverse travprylar, däribland en brösta. Jag fattade det som att du kört med detta.
Som jag skrev ville vi prova det tillfälligt (jag får inte hem en baksele till ikväll direkt, om jag så ber dem skicka den direkt :smirk: ).
Därför kom jag att tänka på ditt lilla tips och tänkte se hur väl det fungerade i verkligheten.

Vilken bra idé, om den nu var din eller Jennys!
Ska genast hem och prova om det kan passa även på lilla russet, visserligen är bröstan i storlek ponny, men remmen över rumpan kan ju skarvas med annat eller bytas ut....
Lotta

Jag har det. Jag har klippt en fyrkantig gummibit ur en slang till traktordäck som vi fick av grannen till något helt annat för länge sedan. Biten är några cm längre än vad svanskappan är bred, och precis på sidorna av svanskappan har jag skårat gummibiten. Sedan lägger man gummibiten under svanskappan och drar ryggremmen på bakselen underifrån genom skåra nr 1, sedan över svanskappan och till sist ner genom skåra nr 2 och ner till spännet på andra sidan. Gör man inte skårorna för brett så sitter det fast bra. Borde gå precis lika bra med en bit läder (skomakare?) men jag hade ingen.

Jag har fullstl till min shettis och tycker nog att den är aningens kort... Men det kan ju gå!

Hej!

Jag köpte en travbrösta, kortbrösta strl full och använder som baksele till mina shettisar! Funkar jättebra! Och den kostade mig runt 160 kr bara! :banana:
Har inte mätt den men den är runt 2 cm bred och fodrad, tillskillnad från vissa bakselar som är runt 3 cm breda, ej fodrade, kostar 900 kr och är till stor häst!
Jag har sytt dit en extra rem (den har jag fäst i spännet som finns på sidorna) och för att hålla remmarna på plats använder jag en ring! Ringar fick jag från mina kusiner, då dom har gård med kor och dessa ringar använder man när man binder upp korna (krubbändes ring, ring till halsband).
Man drar upp "bakselens" remmar genom ringen och genom dom remmarna trär man igenom ryggstycket. Har även funderat på gummi, men jag använde stumt gummi och då gled remmarna ner. Men som Asa_S skriver, med en bit gummislang ska ju funka bra! :D
En sån där fyrkantig metall "ring" som kan sitta på grimmor kan ju fungera, det ska jag prova! Men en "vanlig" baksele har ju en läder bit så det lär ju funka det med!

Ang storleken så blir den tyvärr för kort om man ska ha den ända fram till dragringen på selen. Men om det finns ringar el dylikt att fästa bakselen i på skaklarna ska det inte vara några problem! Fast till en minishettis räcker nog remmarna ända fram!

Mvh Lisa

Okej, men vad bra! då går det ju! och sen om man kan få det att se naturligt ut så är det ju ännu bättre!
Tack för det! jag tror att vi provar varianten med en gummibit först. Innan vi börjar sy i grejorna.
(det är nämligen inte på min ponny och sele vi ska göra det nu).
Men det är bra att veta för framtiden.

Liknande trådar

Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
1 179
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 290
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 500
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 484
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar