danilo

Trådstartare
Jag är inte säker på om tråden ska ligga här, men eftersom det är en westernhäst så provar jag :)

En westernriden quarter, nyligen inriden, rids på "travarbett", alltså ett sådant som har "skenor" på sidorna bakåt. Jag kan inte mycket om varken travarbett eller westernbett. Varför används det i stället för vanligt tränsbett, är det skarpare eller mildare?

All hjälp tas emot :)

Sv: Travbett?

bara en gissning men, ett bett med parerstänger används ofta istället för att sätta på bettskivor för att förhindra att bettet glider in i munnen när man tar tygeltag, om hästen har tendens att busa/gapa.

aha, ja då förstår jag ju vad själva stängerna är till för! :)

jag kan förstås tänka mig att olika travbett är olika skarpa också, men det kanske finns något normalbett?

Betten i sit är inte skarpare än andra med liknande mundel, men parestängerna gör att bettet ligger väldigt stabilt i sidled. Bra bett på unghästar tex.

okej, då börjar jag förstå här...

men vad gör att man inte alltid rider med sådant bett, eller att det inte är vanligare på vanliga ridhästar?

Ytterligare en fördel med parerstänger är att det ger en tydligare signal till hästen. Att vara tydlig är inte direkt någon nackdel på en grön häst. Förutom att mundelen rör sig bakåt på den sida man tar i tygeln och då ger ett tryck inuti munnen, så kommer även bettet dras igenom munnen och parerstången trycka på bortsidan huvudet. Bettet flyttar då rent fysiskt hästens huvud i den riktning man vill. Även D-bett eller bettskivor ger samma effekt på bortsidan huvudet.

Efterhand som hästen utbildas lär den sig förstå kommunikationen bättre, och trycket på bortsidan blir inte längre en nödvändig signal.

/Ida

Så hästen lär sig helt enkelt att flytta för tryck? Så smart det låter, och då låter det ju som ett träns som passar en gröngöling som henne. :)

Men hur kan vanliga bettskivor ge samma verkan, de sitter ju liksom inte fast? Om man säger att det är bettskivor på ett vanligt tredelat bett, jag förstår nog inte riktigt?

Bettskivorna ger inte riktigt samma verkan. De ser till att bettet ligger mera stilla i munnen, men de ger inte trycket på utsidan.

jag tänkte väl det, det verkar ju lite konstigt om äldre hästar också ska behöva ridas med en sådan verkan.

spännande det här med bett, det verkar ju helt klart vara en oändlig djungel... :crazy:

Ja det är en djungel ungefär som med sadlar. Det finns mycket att lära sig. Men när det gäller bett brukar hästarna vara tydliga med vad de gillar.

Jo, bettskivor ger tryck på bortre sidan. Inte riktigt lika tydligt som parerstänger eftersom de är mjukare, men betydligt mer än på ett bett med runda ringar utan bettskivor.

Allt som lägger sig emot på utsidan munnen kommer i viss mån ge den här effekten, dvs D-bett, bettskivor, parerstänger, skänkelbett med tygeln fäst i munhöjd. Om bettet lätt åker in i munnen, som tex bett med vanliga runda ringar, ger det bortsidestryck i betydligt lägre grad. En curb kan göra trycket tydligare, eftersom den hindrar bettet från att åka igenom munnen, så bett och curb tillsammans bildar som en ögla runt underkäken.

/Ida

Du skrev att de inte ger tryck på utsidan. Men om du håller med om att de ger visst tryck, mer än ett vanligt tränsbett men mindre tydligt än en parerstång, så kan vi väl kalla det för att vi är överens ;)

/Ida

Liknande trådar

Kropp & Själ Min käre far, som jag talade med på julafton och då svarade att allt var bara bra när jag frågade hur det var, åkte in akut till sjukhus...
Svar
11
· Visningar
8 098
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 597
Senast: Intejag
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 453
Senast: Efwa
·
Utrustning Ja, jag har använt sökfunktionen till förbannelse så nu lägger jag upp en egen tråd och hoppas på lite samlade tips :). Jag har nyligt...
Svar
12
· Visningar
2 232

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar