Travare som ridhäst

P

Psyco

Jag har hört om en del som tar emot travare-rider in dem , tävlar, tränar osv. Och sedan säljer.
Lönar sig det? Är det svårt att få sålt en travare fastän de gått bra på träning o tävling?
Jag har inget emot travare (har egen) och vill definitivt inte höra nedklankande ord
Tacksamför alla svar o funderingar

Är fundersam till om det kan vara lönsamt.
Möjligtvis om du får hästen gratis och kan sälja den vidare inom några månader. Frågan är dock hur långt man hinner omskola en häst på så kort tid.

Ska det löna sig ska man nog satsa på kallblodstravarna. Köp för en spottstyver och sälj som "barockämne" för 30 000 kr!

Ja jag funderade på det också, man får ju lägga ner pengar på tänderna, ryggen, utrsutning, foder , hovar o dylikt.
Kanske som du sa kallblodstravare eller någon annan ridponny

Jag skulle inte ge mer än 15000 för ett "barockämne".

Och en mera utbildad barockhäst skulle jag inte vara intresserad av att köpa - hela idén med akademisk ridkonst är att hästen och ryttaren utbildas tillsammans. :)

Immer

Lönar sig kan det bara inte göra. Även om hästen är hur trevliga som helst och ridtränas till toppen av sin förmåga så tror jag att efterfrågan på dessa hästar med ett pris på 10-15000, tror inte man kan få mer, nästan är ännu lägre än för helt gröna hästar från travet för 2000 kr.
Dessutom har man nog lagt ut hela den eventuella vinsten på försäljningspriset på skor, veternär, försäkring, utrustning, foder och stall och allt annat som skall till. Jag tror de som håller på med detta gör det bara för att de tycker det är kul och månar om travarnas statushöjning.

Mycket tveksamt till att det skulle kunna bli lönsamt.

Då måste det bli billigt in, snabbt ut och då har man inte hunnit med särskilt mycket i utbildningsväg. Så mitt svar är NEJ, inte lönsamt

Skulle föreslå fullblod (f.d. galoppörer) i så fall. Är man duktig på att "se häst" (bör vara av rätt typ) och en van utbildare kan man med hårt arbete och lite tur klara att få någon vinst.

man kan nog tjana pengar p det mesta men enkel ekonomi sager att det maste finnas en relation mellan tillgang och efterfragan. i sverige finns ingen direkt efterfragan pa varmblod.

desstuom maste man vara ruskigt duktig och ta god tid pa sig for att kunna utbilda ett varmblod frn trav till ridning, det gar inte pa nagon manad eller sa! det ar precis samma sak med fullbloden!

Självklart tar det tid och man måste veta vad man gör. Tror dock att ett välutbildat fullblod betingar ett högre värde än en varmblodstravare.

Jag har svårt att tänka mig att det kan gå runt. Tror att det som först och främst gör varmblodstravaren så intressant som ridhäst är det låga priset plus att hästarna ofta är välhanterade och väluppfostrade. Jag upplever som att utbildningsnivån oftast är sekundär.

Ja jag tyckte det med.Att det skulle vara svårt att driva runt något sådant för att det skulle löna sig, men som sagt jag tror också att det är för att hjälpa travarna lite, jag har ju egna så jag vet ju själv att man inte utbildar en på en månad eller två.Bara att lära hästen skritta eller trava lugnt är ju ett helt kapitel för sig..

Det som skulle kunna löa sig är att köpa in nordistravare från norr för en spottstyvel, utbilda något och sälja i sthlm.
Lätt att sälja nordisar i stockholm.

Fullblod skulle nog kunna löna sig men det är mera jobb med att omskola dom är nordistravarna.

*generaliserar grovt*

Vad brukar priserna ligga på?
Vad kan man köpa in dem för ungefär? Och vad brukar man få för en häst som är hyfsat välskolad men är utveckligsbar?

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 699
Senast: Lhas
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 274
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Motionscykel?
  • Hyresrätt villa
  • Valet i USA