travare som inte kan trava?!?!:P

K

Kallblod

Sen jag lärde min häst att fatta rätt galopp i båda varven så har vi fått mer & mer problem i traven :P Innan han "kunde" galoppa så hade vi bara lite problem i traven, han typ skrittar jätte konstigt med bakbenen, ganska stelt & typ travar med frambenen, kanske en helt ny gångart :idea: & sådär kan han springa omkring i flera varv tills det "lossnar" för honom, det brukar hjälpa att gå in på en liten volt för han kan inte "trava" så då :P & sen han lärde sig att fatta galopp vill han inte trava alls, utan nu ska han galoppera hela tiden & om jag håller in honom ordentligt så ska han endå galoppa med frambenen & trava med bakbenen lr tvärtom :P Det kan ta 20-30 min innan jag får fason på det & då kan han endå börja "trava" som han har gjort innan då vi löst galopp problemet & sen tillslut travar han normalt som en häst ska göra!Någon som vet varför han travar omkring så lr varför han ska galoppera hela tiden nu & självklart vad jag kan göra för att bättra det :) :bump:

Sv: travare som inte kan trava?!?!:P

Ibland koncentrerar man sig för mkt på en sak och förlorar en annan. Det folk överlag gör fel när de ska lära hästar att fatta rätt galopp (oavsett ras) är att de ofta bryter av till trav direkt om det blir fel. På detta sätt stressar man lätt upp hästen. Går man från grunden så lär man först hästen galopphjälperna och sedan att fatta rätt galopp. Försök att träna på att rida på rakt spår istället för att ta in honom på en volt, en volt i sig kan vara stressande för en fd travhäst eftersom det är från volten de ofta startar sina lopp. Tempoväxlingar i alla gångarter både rakt fram och på böjda spår gör hästen uppmärksam och lydig och stärker även muskulaturen. Var lugn och konsekvent!

På det viset gör min ena med. Töltar och blandar olika gångarter. Märkte att hästen var spänd i ryggen när jag red barbacka. Nu har jag börjat tömköra och det underlättar traven.

ROSLAGEN:Jag ska testa träna lite mer tempoväxlingar men han är som lugnast i galoppen & jag lärde honom galoppera som du skriver, själv tycker jag volten verkar hjälpa för att han lugnar ju ner sig då & börjar trava riktigt, Vi kan hålla på i en evighet om jag följer fyrkantsspåret :confused: Då han väl slappnar av & efter en rejäl uppvärmning så går han fin fint i både trav & galopp...jag vill bara slippa kämpa första halvtimman innan man kan börja rida på riktigt :crazy:

FEMMAN: Han känns spänd, men varför är han spänd??För andra halvtimman av ridningen så går han ju jätte avslappnat & bra!

Tack för svaren!!:bow:

Nu vill ja faktiskt ha lite mer svar :D

Sen jag lärde min häst att fatta rätt galopp i båda varven så har vi fått mer & mer problem i traven :P Innan han "kunde" galoppa så hade vi bara lite problem i traven, han typ skrittar jätte konstigt med bakbenen, ganska stelt & typ travar med frambenen, kanske en helt ny gångart :idea: & sådär kan han springa omkring i flera varv tills det "lossnar" för honom, det brukar hjälpa att gå in på en liten volt för han kan inte "trava" så då :P & sen han lärde sig att fatta galopp vill han inte trava alls, utan nu ska han galoppera hela tiden & om jag håller in honom ordentligt så ska han endå galoppa med frambenen & trava med bakbenen lr tvärtom :P Det kan ta 20-30 min innan jag får fason på det & då kan han endå börja "trava" som han har gjort innan då vi löst galopp problemet & sen tillslut travar han normalt som en häst ska göra!Någon som vet varför han travar omkring så lr varför han ska galoppera hela tiden nu & självklart vad jag kan göra för att bättra det :) :bump:

det kan vara så att din travare är som våran, flergångare.. vår grabb är femgångare och tölten blev väldigt tydlig och "lätt" att få fram efter att galoppen lossnat på honom..

Det kan vara så att en "propp" i din hästs huvud har släppt sen han fick galoppera, är du säker på att han verkligen förstår skillnaden mellan travframdrivingen och galoppfattningen?

Mitt sto var likadan när jag köpte henne för sex år sedan.
Jag lade både trav och galopp åt sidan och jobbade länge med skritten. Det gjorde att hon fick en mycket bra taktmässig och bärig trav när vi började jobba med traven. Nu håller vi på med att få fason på galoppen, och har fortfarande bra skritt och trav :cool:

Jag tror att många har för bråttom med sina travare och fokuserar för mycket på att lära dem galopp. Man glömmer att de behöver bli starka nog i kroppen för att kunna bära sig i galoppen.

Immer

Jag har också en travare som hellre väljer galoppen.Höger går inte alls:cry: .Nu har jag börjat om helt och jobbar med skritten.Sen när den känns bra och i balans ska jag baka in traven etc.Här är det bara att ha tålamod,har jag förstått:crazy: .Men de är trots allt underbara hästar!:)

Ja, visst är de underbara :love:
Jag har 2 1/2 kallblodstravare och 1/2 fjordhäst :D Det är valacken som är korsning och har tagit med sig det bästa både från pappa fjordhästen och mamma kallblodstravaren.

Immer

Jag håller med Immer. Många hästar är för svaga och oliksidiga för att orka bära sig därav dessa problem som ni beskriver.

Ridning bör vara harmoni. Harmoni uppstår när man lyssnar på hästens gränser och anpassar sina förväntningar därefter.
En ryttare med god kroppskännedom och hästkänsla vet vad man kan begära av hästen. Att låta hästen mogna och visa vad den klarar av på ett balanserat sätt är viktigt för att utveckla ett bra samspel.

Mitt råd är: Ge hästen en rimlig chans att bygga sig balanserad och stark för ni kräver sånt som den inte är kapabel till att genomföra.

Att jobba med hästen lös och låta din finna sina gångar i balans är något som upplevs positivt från hästens sida. Då har människan samtidigt möjilghet att se hur hästen rör sig och var den har sina starka och svaga punkter och rörelser.

Att skritta hästen stark är också något som behövs ifall man vill ha en hållbar och harmoinsk häst.

FEMMAN: Han känns spänd, men varför är han spänd??För andra halvtimman av ridningen så går han ju jätte avslappnat & bra!
Det motstånd som vi möter i hästen är det motstånd som vi själva skapar. Utan oss så finns inte detta motstånd i hästen. Det tar tid för hästen att forma sig efter människans oliksidigheter och kunna föra sig någolunda balanserat på en ridbana, i synnerhet på en volt.

Ridning ska inte vara motstånd. Inte ens för en stel och otränad häst. Ridning bör vara glädje för både häst och ryttare.

För att förstå hästen så är det bra att förstå sin egen kropp. Öva yoga! Så kommer du att förstå varför hästen gör som den gör när du rider den. ;)

Jag tror att många har för bråttom med sina travare och fokuserar för mycket på att lära dem galopp. Man glömmer att de behöver bli starka nog i kroppen för att kunna bära sig i galoppen.
Immer
Ja, det är så i många fall. Det tar tid för en häst att träna sig liksidig och balanserad. Det krävs förståelse för hästens balans.

Det också tid för en människa att komma dithän, till en balanserad kropp. För att hästen ska utvecklas på ett hälsosamt sätt så kan det i dom flesta fall behövas viss insatser även för ryttaren.:cool:
Det är dock värt mödan.;)

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 935
Senast: Sel
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 358
Senast: Lutten
·
Ridning Har hamnat i en ond cirkel med min nya häst sedan 8 månader. Såldes som vaken och det gillade dom då hon inte var reaktiv. Och vaken är...
2
Svar
32
· Visningar
4 561
Senast: Skrämd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar