Travare och akademisk ridkonst

D

diving-leber

Funderar på att utbilda min travare i akademisk ridkonst,men vill kolla upp om det finns någon annan som gjort det och hur resultatet blev?

Har en jätte fin kille som jag tror skulle bli jätte snygg i kroppen av att köra akademiskt med.

Viserligen har han mycket racer i sig fortfarande men tror att denna ridform skulle få honom att tagga ner ännu mera.

Lägg gärna in bilder och ge mig massa bra råd och tips;)

Sv: Travare och akademisk ridkonst

Ingen alls????

Kom igen nu om det inte finns någon travare så finns det väl andra raser..:laugh:

Resultat och resultat... är knappast färdig med omskolningen än, efter snart fyra år;)

Jag arbetar min fd. travare enl den akademiska trappan. Han har med sig så mycket skit från sin karriär att vi har fått ta det jättelugnt och många viloperioder för att ta hand om div utläkande skador.

Det är ett helvete att skola om en fd. löphäst till att bära med baken. Vägen är lång och det är en massa extra omvägar som man inte behöver ta med en häst som inte är så felskolad från början. Bara en sån sak som att sätta in bakbenet UNDER sig istället för att skyffla iväg det brevid tog lång tid att lära in. Alltid vara jättesäker på att styrkan finns innan man ökar svårighetsgraden. Om jag ber travaren om lite för mycket så kommer spänningarna och därmed tölten/passaktigheten som på posten och man tar fyra steg bakåt i dagens träning. Med nordisen däremot kan jag leka med "för svåra" övningar utan att hon blir annat än nyfiken.

Att skola om en gammal travhäst är klart möjligt, men det ställer högre krav på dig som ryttare än om du skulle skola om en häst som från början varit ridhäst. Mina tips är att ta hjälp av en duktig instruktör och ta det lugnt.

Sen är det ju också så att ju svårare hästen har för dressyren, desto mer behöver den just dressyrträningen!

Bilder på honom när han kom:
gurraefter.jpg

och efter en sommars arbete vid handen:
Selen.jpg

/Migo

Senast ändrad:

Är det varmblodstravare ni menar?

I så fall så har jag bara sett en enda sådan, under mina sex år som akademisk ryttare. En väldigt trevlig och vacker valack, som efter fem års idogt arbete började kunna bära sig i traven. Om övningarna blev för svåra kunde han lätt börja passa.

Kallblodstravare vimlar det av inom den akademiska ridkonsten :). Jag har själv två.

Kallblodarna är ju så uppskattade och vanliga inom grenen att jag helt fräckt antog att TS menade varmblod. :o

Själv har jag sett tre-fyra vbl på lite olika clinics, men bara ett som faktiskt var avspänd och gick bra, de andra har genomgående haft väldigt mycket stress och rörelsestörningar trots "långt gången ridutbildning". Ekipaget som ser trevligt ut har å andra sidan jobbat mycket mycket hårt för det under lååång tid, så ryttaren är värd all eloge för sitt enorma tålamod! (Go Sib!)

Jag håller på med akademiskt med min varmblodstravare. Nu är hennes träning mer än sporadisk men vi har väldigt kul.

Ska se om jag kan få ngn film av henne under jobb.
Hon har pass och tölt anlag men det är inget som jag jobbar aktivt med eller blir irriterad om det kommer fram utan rider förbi det.

Hoppas du får tag på en bra och trevlig tränare och att ni får kul ihop!

Funderar på att utbilda min travare i akademisk ridkonst,men vill kolla upp om det finns någon annan som gjort det och hur resultatet blev?

Har en jätte fin kille som jag tror skulle bli jätte snygg i kroppen av att köra akademiskt med.

Viserligen har han mycket racer i sig fortfarande men tror att denna ridform skulle få honom att tagga ner ännu mera.

Lägg gärna in bilder och ge mig massa bra råd och tips;)

jag har en varmblodstravare som jag utbildat helt och hållet efter den akademiska ridkonstens riktlinjer. Det går utmärkt.:p

Alla hästraser har sina fördelar och nackdelar, de flesta raser som har utvecklats för vagnanvändning har tex svårare att lära sig bära istället för skjuta på med bakbenen. Vill man använda sin travare som ridhäst är det en bra ide att fokusera på bärkraft, och som jag ser det är det få ridformer som är så noga med att hitta bärkraften som AR.

Med tex en islandshäst så är svårigheten ofta att renodla gångarterna, med en iberisk häst kan det vara svårt att länga överlinjen osv.

Det viktigaste är ändå att utgå från individen man har att göra med, inte vilken ras det är.

Mitt tips är att börja med att leta upp en tränare, eller flera helst, gå på några kurser som fotfolk, och välj att gå en kurs med din häst hos den som du gillar bäst. Sen är det bara att fortsätta :D

Ska se om jag hittar nån bra bild, det är nog rätt ont om dem, jag återkommer.

Tyvätt, hittade ingen bild. Måste få ut min man nån gång så jag kan få lite bilder.

KL

Mitt varmblod :love: Fast bekänner mig iofs mera till klassiskt än akademiskt. Duktiga Yvonne som tagit bilden, hoppas det e ok för dig me länken!! Är inte säker på hur sånt härninga funkar ;)

1217787227_resized.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Åh vad mjukt och trevligt det ser ut!:love: Hur länge har ni hållit på? Har hästen gått som travhäst innan?

En liten nyfiken fråga bara, känner du igen det jag och någon annan i tråden nämnt, att man får ta det väldigt lugnt när man trappar upp svårighetsgraden? Att de, trots mycket träning med avslappning och form, gärna faller tillbaka i passaktighet och sänkt överlinje om man begär lite förmycket/de blir osäkra på vad man vill?

Oj vad snygg han har blivit!

Hur lång tid tog det innan ryggen blev så fin?

Ja det är en varmblodstravare men är mer ridhäst model och har hyfsat lätt för att bära sig och komma under med bakbenen.

Pass har jag alldrig märkt något av(men däremot tölt).

Han välver ryggen och trampar under sig bra i skritt och samlad trav värre är det med ökad trav för då slänger han gärna i väg med travar trav och benen vispande utåt.:angel:

Senast ändrad av en moderator:

Finns en tränar här i närheten och man får välja själv om man vill börja träna från marken med tömkörning eller uppsutten träning.

Själv tror jag att jag kör på både och eftersom det ofta är lättare för hästen att bära sig och komma i balans utan ryttare.

Han var jobbad i ca 4 månader på den andra bilden, arbete i skritt vid handen och lite uppsuttet samt promenader ut i skogen.
Eftersom han har så mycket problem i kroppen har vi fått börja om flera gånger, så det känns lite hopplöst att behöva sätta igång och bygga grundmuskler för typ sjätte gången i rad:p

jag är intresserad av akademiskt men tävlar i dressyr, men hur som helst...travare har jag oavsett och min tävlas ändå i LA klasser.
så jag ser inget hinder med att ha en travare i akademiskt.

akademiskt ska väl passa alla hästar. man jobbar ju med tanken att underlätta för hästen och enskild individ,,,så rasen har väl ingen betydelse. tänk istället att du gör din häst en tjänst som vill underlätta för den i sitt arbete som ridhäst.

Åh vad mjukt och trevligt det ser ut!:love: Hur länge har ni hållit på? Har hästen gått som travhäst innan?

En liten nyfiken fråga bara, känner du igen det jag och någon annan i tråden nämnt, att man får ta det väldigt lugnt när man trappar upp svårighetsgraden? Att de, trots mycket träning med avslappning och form, gärna faller tillbaka i passaktighet och sänkt överlinje om man begär lite förmycket/de blir osäkra på vad man vill?

Tack!! :o

Jo jag skulle ju skriva lite om det men blev så nervös av att bifoga en bild att jag glömde bort det :cool:

Trots att min pojk aldrig gått på trav eller ena är inkörd känner jag klart igen problemen! Vårt fokus är takt, och lösgjordhet genom takt! Har dykt upp, och gör det väl i viss mån ännu, rörelsestörningar som är spännings- och balansrelaterade. Gärna pass då. Vi hade ju regelrätta passläggningar när vi började galoppera på ridbanan. Ändå har han en exteriör som påminner mer om än ridhästs.

Jag tycker oxå att de varmblod jag ridit faktiskt påminner mkt om islänningar i fråga om svårighet att renodla gångarterna och att hitta balansen i de. En liten elefant balanserade...:angel:

Jo just, han e tränad 2 år på bilden.
Vore kul med fler ridbilder!

Min travare har inga problem med pass. Tvärtom är han mkt lättare att rida i trav än i skritt, mjukare, mer balanserad och samlar sig lättare.
Iof så kan ingen beskylla mig för att öka svårighetsgraden för fort, jag är tvärtom väldigt låååångsam, pga diverse yttre omständigheter som jobb, barn och sånt:p

Finns en tränar här i närheten och man får välja själv om man vill börja träna från marken med tömkörning eller uppsutten träning.

Själv tror jag att jag kör på både och eftersom det ofta är lättare för hästen att bära sig och komma i balans utan ryttare.

Jag rekommenderar definitivt att börja från marken (fast kanske inte just med tömkörning). Precis som du säger är det oftast lättare för hästen utan ryttare i början när den ska lära sig att hitta en ny balans och rörelsemönster.

Lycka till!

Måste passa på att fråga:
Ni som har varmblodstravare, är era som min, mkt lyhörda och känsliga? Så gott som alla som rider honom får börja med att minska på hjälperna, och jag rider mycket med sits och rösthjälper.

Ja, Gustav är väldigt känslig. Lägger man en skänkel lite för hårt/länge så får man en framdelsvändning innan man vet ordet av:p

Sen kan han vara fullständigt okänslig andra gånger. Som när han verkligen längtar efter att undersöka vad som finns på andra sidan krondiket:cool:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 734
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 354
Senast: LovingLife
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 118
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix