TravarDjur!! Försvinner kunskap när man går in på travforumet?

Humelibumlan

Trådstartare
Jag har en allmän undran.

När man kliver in från hoppning, dressyr, gnägg, ungdom eller vart man nu kommer ifrån till Travforumet, försvinner då en stor del grundläggande hästkunskap eller är den allmänna uppfattningen att travare inte är som andra hästar, det är mer robot, maskin liknande travardjur? :confused:

När man läser i den andra forumen så kan man läsa om hästar som protesterar mot div.
Alla "jag har någon form av problem" trådar börjar med 17 inlägg om att hästen nog har ont, obehag eller liknande.
Men våra travardjur minsann, de tål all form av smärta utan att protestera det minsta alls?
Är inte det lite konstigt?
Käk, tungband, huvudstång, halsbygel o gud ved vilka grymheter vi sätter på våra travardjur som lider i tysthet, men det är väl så att det är inga hästar egentligen... För hade de varit av vilken annan ras som helst hade de protesterat kraftigt om det gjort det minsta ont.
Ännu konstigare är ju att i vissa fall protesterar dessa travardjur, gör man dem illa på något sätt så protesterar de och visar det tydligt..
:confused:

Om nu travsporten endbart skulle handla om viljan från de aktiva att tjäna pengar, så vore det ju konstigt om vi riskerade våra travardjurs välmående och hälsa genom att piska dem.
Rör man sig i trådarna utanför just travforumet, så ser man att våld inte löser saker, de för inte hästarna medgörliga, glada, trygga... Om man inte har ett travardjur då, de kan man piska slå och banka på, ju mer man gör det, ju fortare springer de och oftast är de halta oxå.

En halt ridhäst hoppar inte, men ett halt travardjur vinner lopp...

Vid vilket förstapris skulle du börja slå din häst då?
När är det för dig värt att riskera hela framtiden?
I ett vardags travlopp ligger första pris mellan 3-20 000 :-
För visst dömmer man andra efter sig själv?

Piskar man en ridhäst över hinder eller nån annanstans så åker man antagligen i backen o hästen börjar vägra, men inte travadjuren inte, de springer bara fortare och in mer pengar..
Ovh vi sitter glatt BAKOM och piskar på, travardjur sparkar ju inte det vet ju alla.

Jag tycker det är jätte konstigt att travardjuren inte är hästar och uppför sig som hästar, för nog ser de ut som, låter som och luktar som hästar..
Jag skulle anta de är hästar!:idea:

Sv: TravarDjur!! Försvinner kunskap när man går in på travforumet?

Tänk just det här har jag med funderat på!:bow:

När det kommer till den varmblodiga travaren och travsporten så är all förmåga till logiskt tänkande som bortblåst!

När det kommer till den varmblodiga travaren och travsporten så är all förmåga till logiskt tänkande som bortblåst!

Instämmer! :bow:

Försöker vara så logisk som det är möjligt och använda mig av vad jag lärt mig inom hopp, dressyr, western, NH, sunt bondförnuft och kombinera detta på mina travare på ett sätt som får dem samarbetsvilliga och harmoniska utan spön, grisfösare osv. Kanske även min yrkesroll inom vården/ överbeskyddande sätt drar sitt strå till stacken eftersom jag aldrig skulle starta en häst som inte ser ut att må 100%, även om det inte går att påvisa något vid valt tillfälle eller senare. Massage osv ges gärna även till mina tanter som absolut inte går på banan, utan bara för deras välbefinnande eftersom de gillar det.

Det trista jag ser här på Buke, är att om jag ifrågasätter/ frågar något på "ridsidorna" väldigt ofta blir påhoppad med att "det är ju bara en travare".
Den allmänna uppfattningen är, känns det som, att travare inte duger. Hade det varit ett halvblod som gått dressyr och haft problem med tex skänkelvikning hade jag troligen fått mycket goda råd, men om det gäller vårt varmblod blir det mest rådet byt ras. Och ja vi rider en tant i derssyr, med skänkelvikningar och hela kittet.

Visst är vi en löjlig och kanske i vissa fall ologisk grupp här på trav, vi reser ragg rätt så lätt när det trampas och spottas på oss men jag tror att de flesta av oss vill väl.

Underbart inlägg!:bow::bow::bow:

Du är oxå klok som en bok!:love::bow::bow::bow:

Det här var det mest genomtänkta jag läst på länge här på buke:bow:

Jag måste vara den mest malplacerade personen på hela Buke då.
Eftersom jag tävlat i både hoppning, dressyr, distans, trav samt undervisar på ridskolor och tävlings ekipage.

En varelse med ett ben i varje hörn, svans därbak och stoppar in havre fram= häst

Sedan är däremot varje häst en INDIVID.:D

Själv blir jag imponerad av HÄSTFOLK. inte av vilken gren de pysslar med.
Men håller med dig. Alla fjortisar med räddar stackars ridtravare som varit sååååå misshandlade på travet och roh dressyrfolket hackar på travarna för att de inte duger till ridning.

TRAMS stavas det i min värld.

Hästen är en underbar varlese osm vi alla förhoppningsvis älskar. Istället för att sprida skit, sprid kunskap.

Så, nu har jag filosoferat klart för idag.:D

Jag har en allmän undran.

När man kliver in från hoppning, dressyr, gnägg, ungdom eller vart man nu kommer ifrån till Travforumet, försvinner då en stor del grundläggande hästkunskap eller är den allmänna uppfattningen att travare inte är som andra hästar, det är mer robot, maskin liknande travardjur? :confused:

När man läser i den andra forumen så kan man läsa om hästar som protesterar mot div.
Alla "jag har någon form av problem" trådar börjar med 17 inlägg om att hästen nog har ont, obehag eller liknande.
Men våra travardjur minsann, de tål all form av smärta utan att protestera det minsta alls?
Är inte det lite konstigt?
Käk, tungband, huvudstång, halsbygel o gud ved vilka grymheter vi sätter på våra travardjur som lider i tysthet, men det är väl så att det är inga hästar egentligen... För hade de varit av vilken annan ras som helst hade de protesterat kraftigt om det gjort det minsta ont.
Ännu konstigare är ju att i vissa fall protesterar dessa travardjur, gör man dem illa på något sätt så protesterar de och visar det tydligt..
:confused:

Fast här tänker jag faktiskt snarare så här:
Om en hoppryttare berättar att den har problem med sin häst och att den har satt på både graman och pessoabett och däreigenom har en massa bra grejer hänt- då skulle jag ifrågasätta och säga "stopp och belägg, ta av de där grejerna igen och kolla igenom din häst...."

Samma känner jag om de travare som sväljer tungan utan tungband, blir så trötta på upploppet att de snubblar om de inte har käk, t.ex- "Stopp och belägg- är det inte något fel när det inte funkar utan det där? Går det för fort? Pressas den för hårt?"

Jag tror att alla hästar är hästar, och att alla hästar regerar när något är fel, men jag tror att både ridfolk och travfolk kan vara väl snabba ibland genom att dölja symtomen geno att hänga på extragrejer på hästen.

Ex från min sport: En islandshäst som är tvåtaktig/lateral i tölten- kanske har en låsning? Kass ridning? Sned?
Om man slänger på ett par tunga boots fram blir den tvingad att bli mer fyrtaktig, man fördröjer steget. Och vips- då finns det inga symtom kvar längre! Inga problem!

Så ser jag på det iaf. Jag är säker på att era hästar gör precis lika lite eller mycket som någon annans häst när de har ont/problem- men också att ni kan vara lika bra som vem som helst på att dölja de symtomen.

Jag bor bredvid en ridskola o det är inget större problem.... så länge jag sitter på ryggen på våra hästar.
Sitter jag i vagnen tror dom att det bara är att gasa med bilarna, travhästar kan tydligen inte bli så rädda heller.:grin:
Personalen är hur rara som helst utan det är privatryttarna o föräldrarna som beter sig lite mysko emellanåt. Och vid möte med ryttare så är det jag som måste stå helt stilla med häst o vagn för deras djur håller på att stegra,slänga sig i diket etc etc, sen att min häst kan bli rädd för hoppande hästar finns inte i deras värld.

Hänsyn är bara åt det ena hållet tydligen.

Fast här tänker jag faktiskt snarare så här:
Om en hoppryttare berättar att den har problem med sin häst och att den har satt på både graman och pessoabett och däreigenom har en massa bra grejer hänt- då skulle jag ifrågasätta och säga "stopp och belägg, ta av de där grejerna igen och kolla igenom din häst...."

Samma känner jag om de travare som sväljer tungan utan tungband, blir så trötta på upploppet att de snubblar om de inte har käk, t.ex- "Stopp och belägg- är det inte något fel när det inte funkar utan det där? Går det för fort? Pressas den för hårt?".
Travare sväljer inte tungan utan tungband, det finns en risk att de gör det och ta den risken i beräkning så är dte mer värt ha tungband än riskera gå i backen.
Tungbanden är dock godkända av veterinär.

Går de omkull utan käk?
Käken är att ta stöd i för hästen, istället för attta det i bettet.
Det finns massor av hästar som inet behöver käk o som inet stupar på upploppet av trötthet.

Vi får driva 4a gånger på upploppet, hur slut tror du en häst kan bli av det, det är ju inte så att man får slå runt hästar?
Någon som ens hört om en häst som stupat pga. att den varit trött?

Jag tror att alla hästar är hästar, och att alla hästar regerar när något är fel, men jag tror att både ridfolk och travfolk kan vara väl snabba ibland genom att dölja symtomen geno att hänga på extragrejer på hästen.
Vi brukar gå igenom våra så fort man märket minsta lilla nya tendens till fel. Det är dyra hästar vi sysslar med!

Ex från min sport: En islandshäst som är tvåtaktig/lateral i tölten- kanske har en låsning? Kass ridning? Sned?
Om man slänger på ett par tunga boots fram blir den tvingad att bli mer fyrtaktig, man fördröjer steget. Och vips- då finns det inga symtom kvar längre! Inga problem!
DEt du beskriver ger ju i längden en större skada vilket i sin tur om man fortsätter gör hästen obrukbar! Gör om gör rätt.

Så ser jag på det iaf. Jag är säker på att era hästar gör precis lika lite eller mycket som någon annans häst när de har ont/problem- men också att ni kan vara lika bra som vem som helst på att dölja de symtomen
Ja, det kan säkert ha rätt i det, men det var ju inte riktigt vad inlägget gick ut på.

Men det var så jag uppfattade inlägget- dvs att du skrev att ridfolk alltid bara tror att era hästar är sönder och springer trots det, men att det när det gäller deras hästar är så snabba med att påpeka att man ska kolla om hästen är dålig någonstans.

menade bara att jag, som ridmänniska, tror inte att det finns någon skillnad alls mellan travhästar och ridhästar, men att travfolk och ridfolk säkert är lika bra på att försöka dölja de symtom som visar sig.
Inte alla, men en del.

EDIT: Äsch, trött Muninn överreagerade, sorry!

Senast ändrad:

Men det var så jag uppfattade inlägget- dvs att du skrev att ridfolk alltid bara tror att era hästar är sönder och springer trots det, men att det när det gäller deras hästar är så snabba med att påpeka att man ska kolla om hästen är dålig någonstans.

menade bara att jag, som ridmänniska, tror inte att det finns någon skillnad alls mellan travhästar och ridhästar, men att travfolk och ridfolk säkert är lika bra på att försöka dölja de symtom som visar sig.
Inte alla, men en del.

EDIT: Äsch, trött Muninn överreagerade, sorry!
Det var så jag menade, det är ingen skillnad på rid och travhästar och det är egentligen inte nån skillnad på rid och travfolk heller i sin kärlek till sina hästar.

Det är sällan ridfolk o pratar med oss på trav o jag menade inte att man inte ska kolla upp hästar, utan kort att hästar protesterar mot saker som gör ont, de haltar om de har ont osv... och travaren är en häst.

I'm with you! :)

Och människor är människor. På gott och ont.

Det var så jag menade, det är ingen skillnad på rid och travhästar och det är egentligen inte nån skillnad på rid och travfolk heller i sin kärlek till sina hästar.
Så sant!
Själv har jag gått från ridning till trav och upplever skillnad i hur folk ser på mig som hästägare.
Så länge man hade ridhäst var det ingen som ifrågasatte ens känslor eller skötsel av hästen men så fort man sadlade, jag menar selade om till trav förändrades attityden hos vissa.
Helt plötsligt är man bara ute efter pengar och stressar och pressar sin häst till bristningsgränsen.
Jag bli både less och ledsen!
Mina frågor är:

1.Genomgår man någon sorts personlighetsförändring när man hoppar ur sadeln och sätter sig bakom hästen?

2. Lider de som äger både rid och travhäst samtidigt av schizofreni?

3. Var är alla pengar?

Nix inga multibla personligheter..
Däremot vill jag också gärna ha svar på den sista frågan...:angel:

Jag tror faktiskt att det har med det som diskuteras i annan tråd - vad som händer med djuren efteråt.
När de är "förbrukade".
Att de har så lågt anseende och värde och att många får sluta sina dagar alldeles för tidigt.
Men jag har på känn att detta är något som är på gång att förändras.

När hästarna som avlas för att bli atleter, men misslyckas i trav, får chansen till ett annat bra och lyckligt liv, att få "vara till nytta". Nu är det ju många som har ett riktigt bra liv även efter karriären, men inte en tillräckligt stor andel för att travet inte ska klassas som "slit o släng". Att friska individer avlivas pga platsbrist är sorgligt - men ofta finns inga lämpliga alternativ och det är beklagligt.

De krav som ställs på en duktig travare är höga. De är riktiga superidrottare hela högen och det är klart att alla inte håller även om huvud/vilja finns.

Jag tror inte heller på att travtränare medvetet plågar sina atleter. Amatör som proffs. Dock finns det rötägg - men det gör det i alla sporter. Hos vissa kanske kunskaperna inte riktigt räcker till, men även så är det på andra håll i hästvärlden.

Hopp och dressyrhästar förbrukas också. Dessa får dock ofta ett hyfsat andra liv efter karriären. Men även här måste allt för många avsluta sina dagar allt för tidigt pga okunskap, slarv eller egoism. Eller arv.

-biffen, vars far hade ett kallblod en gång i världen som både vann travlopp och jobbade i skogen.. :)

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
3 000
Senast: Vogue
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 126
Senast: squarepants
·
G
Ridning En lång historia kort, har en ridtravartjej som jag just nu har kört fast lite med. hon är av typen att vet jag inte vad jag ska göra så...
Svar
5
· Visningar
1 336
Senast: Gifted
·
Dressyr Det som tidigare var små skutt när något var jobbigt, har nu i takt med att Porthos blir starkare och smidigare, blivit till rena...
2
Svar
24
· Visningar
2 730
Senast: mumrikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar