Trava på asfallt?

sanio

Trådstartare
Hur gör ni? Nu för tiden blir det mer och mer asfallt. Är det någon som brukar trava på asfallt är det farligt?
Jag har lärt mej att man inte ska trava på asfallten. Att det är för hårt, men nu har jag förståt att många gör det?

Sv: Trava på asfallt?

Jag brukar trava i kanten där det är sand. Men i ett stall där jag red förut så där travade de nog på asfallt.

trav på asfalt stärker senor och leder.. många fälttävlansryttare travar på asfalt just därför..

asfalt sviktar faktiskt mer än grusvägar så det är skonsamare med asfalt än hård grusväg..

viktigt är dock att vänja in hästen sakta vid att trava på asfalt, även skritten bör man vänja in..

Kortare sträckor i väl avvägt tempo stärker det hästens senor att trava på asfalt. Men man får vänja in dem försiktigt om de inte är vana vid att gå på hårt underlag.

Jag travar också men försöker hålla ett lågt tempo och att hästen är i balans.
Att trava LITE GRANN på hårt underlag har jag hört stärker senorna, annars sliter det på både skor och ben

Det bästa för hästen är att variera underlaget den går på. Ibland lite mjukare, ibland lite hårdare. Dessutom ska du vänja hästen vid att trava på asfalt, man ska helst inte trava flera km första gången. Tänk på distansryttarna, de är ibland tvungna att rida långa sträckor på hårt underlag och deras hästar (som naturligtvis blivit invanda vid det) klarar det utan problem.

De flesta säger dessutom att det är farligare när det är för mjukt (djupt) än för hårt...

trav på asfalt stärker senor och leder.. många fälttävlansryttare travar på asfalt just därför..

asfalt sviktar faktiskt mer än grusvägar så det är skonsamare med asfalt än hård grusväg..

viktigt är dock att vänja in hästen sakta vid att trava på asfalt, även skritten bör man vänja in..

ÅÅ vad intressant.. Man kan inte sätta typ gummi sulor på hästen eller något så det blir som jumpa skor.. Bara en tanke jag har..

Haha lite knasig tanke kankse, med jympa skor.. Bra med alla svar. Vi kankse ska flytta och där är mycket asfalt men även grus också.. Men kan man trava lite på asfalt och sen grus så kan man ju varier och även komma lite fortare fram till grusvägarna.

De som rider distans har de annat än skor på sina? Anntar att man får sko de både bak och fram i alla fall.

ÅÅ vad intressant.. Man kan inte sätta typ gummi sulor på hästen eller något så det blir som jumpa skor.. Bara en tanke jag har..

Man kan ju använda PG-skor: Flitigt använt av travtränare på hästar som är lite sköra. En speciell sko som är som en metallplatta man sätter en tjock gummisula på. Finns i både träningsutförande och för tävling.

Obs! Kanske bör tilläggas att den är mer lämpad för hård grusväg än asfaltsväg då den mister sitt glidmoment på asfalten.

Härligt med alla svar.. Kan jag med gott samvete flytta då om det blir så. Varit ledsen över att kanske lämna alla underbara ridvägar vi har här..

Jag travar en del på asfalt just för att stärka senorna, men som folk redan påpekat ska man vänja in underlaget och inte trava flera flera km. Varierande underlag är ju det bästa.

Självklart får man vänja den långsammt! Får börja att skritta där. då vi mest har grusvägar här... Då är ju inte det bra heller..

Sliter asfallt mer än grus eller kan man låta de gå barfota? Kanske beror lite på hur mycket du rider osv..

Man kan ju använda PG-skor: Flitigt använt av travtränare på hästar som är lite sköra. En speciell sko som är som en metallplatta man sätter en tjock gummisula på. Finns i både träningsutförande och för tävling.

Pg-skor är ett sjukbeslag. Vet att många travtränare använder dem( inte bara på hästa som är sköra) Varför är det inte många som har svar på men det är ett sjukbeslag, och bör kanske användas som det, nu ska jag inte uttala mig allt för mycket då jag inte är expert på ämnet.

Men att tipsa om dem här utan att veta något om dem är galenskap. Pg-skorna har inget som hällst glidmoment på asfalt viket gör att det blir oerhört stumt, vilket SLITER på leder, knän ect.

så nej pg-skor och trav på asfalt är inget jag rekomenderar!

ang trav på asfalt i överigt, tror jag inte är så farligt i rätt mängd. med tanke på att många far omkring på grusvägar i alla gångarter utan att inse att dom ofta kan vara mycket hårdare än asfalten som faktiskt har en del svikt.

Det kan man absolut göra :) Däremot är det som många andra skrivit, att man måste anpassa efter hästen och bara korta sträckor till att börja med. Den bör ju först och främst vara van att skritta på asfalt innan.
Sedan brukar jag vara noga med att hästen är uppvärmd ordentligt innan. Jag rider ute stordelen av vår träning vilket ger mycket olika underlag under en och samma tur.

jag skulle kunna tænka mig att trava på asfalt ifall det inte var fruset ute, har hørt att asfalten blir hård då.
Sedan tror jag det finns olika typer asfalt de kan ju åtminstonde se olika ut, en ojæmn och knagglig asfalt hade jag inte velat trava på.

Før hæstens hovar ær nog asfalt bættre æn grusvæg om hæsten e oskodd det vill sæga.. gæmnare slitage.

KL: Ni som vänjer in, hur försiktig bör man vara? Kan man tex trava fem minuter åt gången första gångerna? Någon som har upplevt att hästarna halkar?

Jag har lååånga asfaltsvägar som jag drar mig på att rida på just eftersom jag inte har vågat trava på asfalten tidigare, men om jag skulle kunna göra det öppnar sig flera ridmöjligheter!

Jag tycker att fem minuter är för lång tid, jag själv (jag kanske är för försiktig??) travar en minut åt gången i början på sin höjd :)
Men det är jag, och jag vet som sagt inte om jag är för försiktig eller inte. Jag är alltid försiktig på asfalt även om jag anser att det är ett bra träningsunderlag för sitt syfte, jag kan istället för att tänka tid med de som är vana använda stegprincipen istället: t ex travar 10 steg, skrittar 15 osv.

Jag är främst distansryttare även om jag tränar annat också :)

Jag rider på asfalt som vilket annat underlag som helst. Mina unghästar skrittar mest det första året de rids och det långa sträckor på asfalten, likaväl som i skog, sand och grusväg. Mina hästar är tränade att gå i alla gångarter på alla underlag, de går med vanliga järnskor när de rids.

Hårda grusvägar är stummare än asfalten. Så har ni hästar som är vana vid det underlaget, så är det inte värre att gå på asfalten förutom att asfalten är halare. Trava fem minuter åt gången i början ser jag som helt OK, så gör jag med unghästarna.

Jag travar min häst på asfalt för att stärka senorna. Håller på att vänja den andra hästen nu. Travar någon minut i taget och sen skrittar osv. Men travar inte varje dag på asfalt, utan varierar underlaget så gott det går.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 746
Senast: mamman
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
744
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Julklappar 2024!
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur