Trava "lättare"? (helt grön...)

L

luscious

Hej!

Har precis hittat hit...hade idag min tredje lektion och som 23åring och nybörjare känner man sig ganska klumpig :crazy:

Börjar få koll på trav och ska lära oss rida "lättare" i trav...när man "ställer" sig lite halvt upp vartannat (?) steg. Fått massor av bra tips av min ridlärare men tänkte höra om ni har några tips!?

Sv: Trava "lättare"? (helt grön...)

Rida lätt kallas det! :) Väldigt basläggande och du kommer få mycket använding av det senare ;)

Det viktigaste är väl att man hittar takten ordentligt, det tar lite tid men du får verkligen försöka känna av när hästen sätter ner sitt yttre framben, då skall du också sitta ner, och när hästen lättar det frambenet skall även du lätta NÅGOT ur sadeln, du skall inte sträcka dig mot taket utan bara resa dig en bit från "knät" och ovan :D

Sen är det bra om man sitter på rätt sittben, för balansens skull.Tittar man ner på bogarna så kan man tänka att när ytterbogen är "bakåt", skall man sitta ner, och när ytterbogen lättar framåt något, ja då skall du stå upp :D

Svårt att förklara något som sedan kommer att sätta sig naturligt i ryggmärgen! återkom gärna efter nästas lektion ;)

Sen är det bra om man sitter på rätt sittben, för balansens skull.Tittar man ner på bogarna så kan man tänka att när ytterbogen är "bakåt", skall man sitta ner, och när ytterbogen lättar framåt något, ja då skall du stå upp :D

Det där var väll ändå fel? Man ska väll sitta när hästen sätter i den yttre framhoven? Alltså borde man sitta när ytterbogen är frammåt?

Det där var väll ändå fel? Man ska väll sitta när hästen sätter i den yttre framhoven? Alltså borde man sitta när ytterbogen är frammåt?

Tänk igen och tänk rätt ;)

Hur har hästen bogen när den lyfter benet och för det framåt? :angel:

alltså i början kan dte vara lite förvirrande med rätt sittben osv.

så försök att bara komm ain i takten och om du KAN sitta ner utan att det blir för skumpigt för dej kan du liksom sitta ner lite o så prova igen när du känner takten. elelr prova att blunda ett par steg, och som sagt inte ställe dej för högt upp för då blir det lätt att man hamnar i otaskt för man inte hinenr med hästen =)

så tänk på att rumpan bara ska lätta ur sadeln, tills nästa"takt" liksom.
försök o hör elel känn vilken takt hästen travar i, och kanske viska "ett, två, ett, två" och när du hittar takten "upp, ner,upp, ner" och följ med med kroppen =)

jag lovar att det kan ta ett litet tag, men när manhittat det så så har man och då går det av bara farten, elle rkänslan rättare sagt!

Precis som de övriga säger är det enklare att inte resa sig i taket när man ställer sig upp (det behövs dessutom inte!).

Ett tips är att tänka att det skall få plats en ihopvikt dagstidning mellan ditt säte och sadeln, det är ganska lagom. :)

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 413
Ridning Hej! Jag är nybörjare när det gäller hästar (är 27 år) och när jag har ridit, speciellt i trav, så tappar jag balansen samt att jag...
Svar
13
· Visningar
1 654
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 489
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar