Trava förbi hagar

Russin8

Trådstartare
Hur gör ni när ni rider förbi en häst hage som det går hästar i?

Själv så skrittar jag alltid. Men förbi min hage hemma både travas det och galloperas det förbi. Jag tycker att det är ett ofog då mina hästar tycker att det är kul och börjar fara runt som tokar i hagen.

Sen finns de dom som stannar och låter hästarna hälsa och det är nästan värre. Särskilt om dom slår med frambenen.

Sv: Trava förbi hagar

Jag brukar skritta förbi om det är så att hästarna hos grannen är precis vid staketet. Står de en bra bit bort kan jag trava lite. Oftast blir ju hästen man rider alldeles till sig om det kommer andra farande i full fart så har man inte full koll så är det ju inte så smart att utsätta sig för den risken (nu har jag inte problem med min då).
Hälsa låter jag dem aldrig göra.

Jag skulle blir GALEN om jag skulle se någon stanna å låta dem hälsa, eller bara stanna överhuvudtaget!!!
Om man nu måste rida förbi andras hästar i hagen, så gäller det ju att ta det lungt, så man inte stressar upp hästarna i hagen. Men med min ena hingst så e jag tvungen att småtrava förbi om jag ska förbi en hage.... Men jag undviker att ta mig förbi andra hästar med han.
Jag tycker du ska prata med dem som rider så oansvarigt förbi dig, för man måste ju visa hänsyn. Och vad skulle de göra om dina hästar råkade ta sig ut då??

Vi skrittar alltid förbi. Ibland stannar vi för min häst vägrar gå förbi utan att få titta lite. Men aldrig att jag skulle gå fram och hälsa på hästarna i hagen. Det är ju livsfarligt

Beror på. Stannar gör jag aldrig om inte det blir ett ofrivilligt stop där hästen måste blåsa upp sig eller annat dumt (unghästar). Men gångart förbi beror på situation.

Jag skrittar, och stanner inte.

Dock så vill min häst stanna och hälsa, vilket ibland blir en kamp mellan mig och hästn, det kanske tar några sekunder extra att få honom att gå vidare, men det är INTE så att jag med mening stannar för att låta honom hälsa.
Eftersom han självmant stannar, kan jag inte gå på honom med kung och fosterland, med de hjälper jag har (i mitt fall, röst och vanliga skänklar) då han är en mycket känslig häst och det kan vara förenat med livsfara att skrika och härja vid en hage där hästar är nyfikna på varandra, helst om dom är lite uppspelta (hag-hästarna).

Jag vrider helt enkelt min hästs huvud åt motsatt håll (dvs där hagen inte är) och lägger en volt. Sen fortsätter jag frammåt.
På så vis blir vi inte ståendes.

Tillägga ska jag åxå att hästen är 4 år och under inridning.

Jag rider sälla förbi hagar men gör jag det är det i skritt

Jag travar ofta förbi Adielssons hagar, som ligger på vägen till ridhuset. Har aldrig varit några problem. Låter aldrig min häst hälsa på andra hästar dock, oavsätt om de är i hage eller om vi möter någon ute.

Jag skrittar förbi de första gångerna. Ser jag efter några gånger att hästarna i hagen inte bryr sej så kan jag trava också ibland. Bryr de sej, ja då blir det skritt!

Skrittar förbi, stannar aldrig.

Och jag tycker att andra ska göra detsamma.
Några av mina hagar ligger längst grusvägen och det blir ett fasligt hallå pådem om någon travar förbi.
Skulle någon stanna och hälsa skulle jag också bli GALEN

Skrittar förbi och stannar inte, även om shettisstoet gärna stannar självmant. Bara att smacka fram henne igen.
Finns dock bara en hästhage som vi rider förbi ibland, och jag vet att det är lugna hästar.
Skulle ALDRIG stanna för att hälsa! Nej usch.

Jag tycker att det är värre när hästen som rider förbi får tokspel av att mina hästar kommer farande inne i hagen.
Jag kan ju inte direkt kontrollera hästarna i hagen, så jag kan ju inte hjälpa det.
Men ryttarna blir som galna på mig.

Beror helt på.
Är det hästar som blir spralliga och springer så skrittar jag förbi.
De flesta häromkring bryr sig inte utan vickar kanske bara i öronen, och de kan jag både galoppera och trava förbi.
Folk gör samma sak i min hage.
Bryr mig inte i of om mina hästar brallar iväg heller... hade mer blivit glad om de rört på sig :smirk:

varför??
Hur skulle du kunna hindra dina hästar från det??

Det beror på hur hästarna i hagen reagerar. Håller lite koll på om de blir uppspelta eller bara står och tuggar, gör de det sistnämnda travar jag lugnt förbi. Annars saktar jag av till skritt, men stannar aldrig och hälsar!! För det första kan de andra hästarna vara smittade av något, för det andra kan de slåss med frambenen, och det är inte speciellt lämpligt med eltråd emellan :crazy:

Men jag saktar aldrig av för haghästarnas skull, de får springa hur mycket de vill, det får även mina hästar i hagen, utan jag saktar av för att min häst som jag rider på inte ska hetsa upp sig, så jag inte råkar ut för ofrivilliga skenturer eller bockserier.

om det är en fin sträcka kan det hända att jag galopperar, ja :angel:
min häst reagerar inte på att dom busar och är man rädd att hästen ska bocka ska man inte ha sin häst i hage!!

Tokmaja skrev:
varför??
Hur skulle du kunna hindra dina hästar från det??
De tycker att jag skall ha de "knäppa" hästarna någon annanstans än längs vägen.
Min privata väg, som går över min tomt då'ra.

Det finns liksom folk till allt.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
545
Senast: MiniLi
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 695
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 448
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama