På min ponny märker jag väldigt tydligt vilken gångart som går lättast att dra vagnen uppför i, jag har även fått detta bekräftat av min körlärare.
I högre hastighet får vagnen upp en högre fart och friktionen mot underlaget blir mindre: dvs lättare att få den tunga vagnen uppför backen!
Jag skrittar uppför backar enbart när jag vill styrketräna, och då är jag oftast själv i vagnen för att inte det ska bli för tungt!
Ponny väljer att trava uppför, om det är riktigt brant och tungt vill hon helst galoppera uppför (jag tillåter enbart detta om underlaget är OK och det passar att galoppera just då
).
Kul diskussion om det där med att låta hästen välja gångart. Det beror helt på hur väl man känner hästen och hur lydig den är för stunden. Vissa hästar kan man inte låta bestämma alls för då tycker de inte att det är intressant att lyssna på en längre och andra är såpass lydiga att de kan få en sådan frihet. Min ponny t ex är så liten att hon gärna travar när hon blir ledd i grimskaft, det går ungefär lika fort som man själv går (
). Detta tillät jag inte alls i början utan hon var tvungen att skritta för att jag kände mig osäker på situationen: kommer hon öka farten, vill hon iväg? Nu när vi känner varandra bättre och tränat mycket på avsaktningar från marken kan hon få välja själv ifall hon vill trava ikapp mig eller inte för att jag vet att hon respekterar ifall jag säger till henne att skritta eller stanna.