Trav vs galopp

B

BJÖRKIS

Det blev en het debatt mellan några stalltjejer idag angående kondition. Frågan gällde om trav var mer konditionshöjande än galopp, jag blandade mig i, visst 17 får du upp mer flås (kondis) på en pålle genom galopp istället för trav?
De använder ju helt andra muskler i de båda gångarterna så det är ju svårt att säga vilket som är bäst, men för att höja kondis anser jag helt klart galoppen som gångart.

Sv: Trav vs galopp

Det bästa är ju en kombination då det tränar fler muskler - dock är tempot det viktiga i bägge gångarterna. Det måste ju vara jobbtempo.

Vad baserar du det på? Jag rider alltid med pulsmätare när jag är ute, och jag kan trava i evigheter (minst 1 mil) utan att mätaren ger en minsta suck om att ens tralla över 125, när jag sedan galopperar stiger den och indikerar då på att pulsen stiger.
Och ökad puls = arbete

Ska du träna kondition = öka musklernas syreupptagningsförmåga så kan du inte stirra dig blind på puls.
Jämför m ett styrketräningspass på gymmet - inte tusan får du vrålhög puls av att träna i maskin - men i kombination m att även träna spinning så höjer du din kondition avsevärt mer än om du bara skulle spinna.

man ökar väl kondisen i den gångart du använder.. det går ju inte att bara träna trav o sen tro att man kan galoppera lika långt eller tvärtom....

Vem sa att jag stirrar mig blind på pulsen? Och jag rider mina hästar i alla gångarter, inte bara galopp för konditions skull. Omväxling är roligt både för mig och hästarna, de har inga problem med att ut och trava en mil utan paus, likväl som de cantrar på i friskt tempo i 5 km, eller varför inte ett snabbjobb på 1000 meter? Intervallträning, klättring, det finns åtskilliga variationer, som alla är bra på sitt sätt.

Diskussionen med tjejerna handlade om att de endast travar sina hästar till kondition, med få inslag av galopp, mitt förslag till dem var då att byta gångart för att få upp lite extra slag.
Det är krävande av hästen att gå en kort långsam galopp under en lång period, det kräver både styrka och balans. Jag har inga bekymmer med att byta ut traven mot galopp i motsvarande tempo, ser då en skillnad i pulsslag eftersom jag alltid rider med klocka.
I trav ligger pulsen mellan 100-125 beroende på tempo och underlag, övergår jag istället till galopp i motsvarande tempo visar klockan istället 140-160, så visst är det skillnad.

Min häst går hellst i jogg, för att spara energi...
Men inte sjutton får hon nån kondition på det väll?:confused:

Det där med att stirra sig blind på pulsen var mer allmänt, inte att just du gjorde det hela tiden.

Självklart ger en allround träning den högsta konditionen - alla muskler vältränade ger en bättre kondition än bara trav resp galopp -Så ingen av er har rätt - det var det jag försökte förklara.

Min kompis gjorde ett expriment med en travare när hon gick hippologen - hon klättrade mycket, promenerade och joggade - varierade träningen mycket, bytte ut mycket av snabbjobben och långrundorna - lärarna var mycket skeptiska - dock var hästens tider OCH kondition bättre än genomsnittet.

Det tempo där hästen jobbar bäst OCH rätt - det känner man - både när man kör o rider.
Går inte att förklara på en textruta, hur jag än försöker formulera det så hittar jag inga ord - känner bara känslan....

Självklart får hon bättre kondition - men den kanske skulle bli ännu bättre om ansträngningen maximerades stundvis

För att få så bra kondition på hästen som möjligt är nog det bästa att kombinera trav och galopp, och inte skritta så mycket, i backar är det jobbigast för hästen att trava t.ex. sen visst att hästen blir tröttare av att galoppera än att trava men det är inte alltid det som spelar någon roll utan även hur snabbt och samlat man rider.

Är det jobbigast för hästen att i uppförsbackar trava ? Min häst ska alltid trava i uppförsbackar :confused: , han verkar tycka att det är enklast så ?

Vi kör intervallträning med våra hästar för konditionen. Alltså intervaller med galopp/trav där travet är vilan.

Men travet hos en travhäst är ju snabbare än när man travar med en ridhäst! sen brukar jag ha vagn av olika tyngd bakom hästen som gör det jobbigare! när jag kör min travhäst bedvid ett halvblod så måste den galoppera för att hänga med i tempot,och jag kör alltid så i minst en mil! det vore ju idiotiskt att galoppera en travhäst i vagn för att få bättre kondis!!!!:bump: de ska ju INTE galoppera!
sen när hon rids så får hon gå i alla gångarter,hon vet skillnaden på vagn och sadel!vicken smart pålla jag har va!:banana: :rofl:

Amanda_hm skrev:
Är det jobbigast för hästen att i uppförsbackar trava ? Min häst ska alltid trava i uppförsbackar :confused: , han verkar tycka att det är enklast så ?
Det har jag oxå funderat på...då min häst gärna trav/joggar uppför...senast igår m vagn efter sig???:confused:

Har hört att galopp ska vara lättare för hästen för att då får den hjälp att andas av hela "paketet" i magen, de liksom gungar i takt med hästens rörelser och trycker på andningsorganen och andningen blir då mer "automatisk". I traven blir det inte så, så där får hästen andas "själv".

Hahaha... nån som förstod?! :crazy:

Men om det är mer kondishöjande de vet jag inte. ;)

när vi tränar kondis/styrka är det tempoväxlingar som gäller(i intervall) i galopp....
växlar mellan 250m tempo upp till max 450m tempo.:banana:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 257
Senast: Boj
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Häromdagen var det dags för yogapass. Jag hade jobbat på dagen – visserligen kontorsarbete men ändå förhållandevis rörligt då jag går...
Svar
5
· Visningar
1 186
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30