Trav Tackt

A

anonym 2

Jag rider en femgångare som altid har haft väldigt lätt för att bli passaktig i tölten när han blir het annars har det varit klockren tölt.
Men nu när jag satte i gång han efter 6mån vila så har han blivit travtacktig i tölten. Han är väldigt mjuk och följsam menn väldigt pigg.
Är det possitivt eller negativt:confused:

Sv: Trav Tackt

Positivt.

Passtakten är kanske borta för att spänningarna från ryttaren gått ur kroppen ?

Bara att börja med grundläggande styrkeridning och se till att hästen bibehåller mjukheten genom att aldrig dra i munnen eller rida den styv.

Så kommer tölten i takt med att ni orkar med samling igen.

Hästen kan ju ha haft ont nånstans innan vilan?har märkt stora skillnader på hästar före & efter vila, kan ju vara så att en ev muskelbristning tex läkt ut, eller rygg ömhet osv..

De låter ju bra...har inte vart me om nå liknande...men de e ju lättare att korrigera än passtakt tycker jag(gammal travtaktsryttare):)

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 128
Senast: Roheryn
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar