Sv: Trav är djurplågeri...
Alltså nu är ni lite för arga på mig
det var inte meningen att provocera eller nått. Förstår att det inte är det smartaste att komma hit och säga min åsikt, för det får visst inte alla göra
men det jag tycker är baserat på det
jag har sett och ni kan ju inte direkt säga att jag ej har gjort det.
Vi var där för att en jag känner har en unghäst som den ska sätta i träning. Då besökte vi några tränare och därmed även pratade med dem om deras stall och hästar. Så jag kollade inte precis runt för att kolla upp alla hemskheter i ett travstall.
Bara för att jag har sett EN dressyrryttare spöa upp sin häst drar jag ju inte hela dressyrsporten över en kam. Inte heller om jag bara har sett några enstaka ryttare sporra sin hästar och så vidare... Jag är inte så dum som tror att det är så överallt. Det säger jag inte att du är heller, men jag tror att många medvetet eller omedvetet vill få det till att ALLA travfolk är grymma djurplågare. Vi försvarar inte de rötägg som finns inom travsporten, vi vill ha bort dem lika mycket som alla andra djurvänner vill. Men vi gillar inte när det sprids osanningar som kommer från ett väldigt vinklat program(kalla fakta). En del saker som kom ut stämde bra och de problemen vill vi gärna ha åtgärdade, men vi vill faktiskt kunna försvara oss över de saker som INTE stämde utan att bli kallade "försvarare" "skygglappsbärare" "blinda" "rädda" "döljare" ect.
Hade någon kommit med ett program om t ex hoppning som var helt felvinklat och med en massa faktafel, så hade nog hoppfolket också börjat "försvara" sin sport. Men tydligen är det okej att gå in och kasta en massa skit på travsporten hela tiden utan att travsportsutövarna ska kunna få ha rätten att kunna "försvara" sig. För debatterar man emot är man ju bara "rädd" för att sanningen ska komma ut. För alla har ju en grisfösare i sadelkammaren(Jag visste inte ens var en grisfösare var innan det för några år sedan började debatteras om att en viss travtränare använde sig utav den)
Kan dra ett exempel från stallet. Jag kan jämföra min travare med ett halvblod som står i stallet:
De får exakt samma ensilage(fri tillgång)
De står på samma strö(spån)
De får exakt samma kraftfoder(dodson&horell stay-power)
De skos lika ofta.
De avmaskas och vaccineras lika ofta.
Båda löshoppas med jämna mellanrum.
Båda hoppas i paddocken(halvblodet självklart mer och högre)
Båda tränas i dressyr(på olika nivåer)
Båda går ut i hagen från cirka 05,00 - 19,00
Båda rids i skogen.
Båda kollas tempen på och puls efter hårdare arbete.
Båda tränas i galoppintervaller.
Båda åker till klinik om man märker något fel.
Båda kollas igenom av equi-terapet.
Båda är hästar.
Båda duschas i varmvatten efter hårda arbetspass.
Båda har tillgång till bot bandage och varma täcken.
Så alltså, den ena är en travhäst och den andra är en hopphäst. Men ändå gör de samma saker mer eller mindre och tränas likadant. Min ridtränas bara just nu, vi har inte ens en vagn vid stallet för tillfället. Blir några snabbjobb innan kval bara. Det enda som skiljer dem åt är att min ska tävla på en travbana såsmåning om och den andra tävlar på en hoppbana, vilket min också kan och duger för om jag hade velat.
Skillnaden är inte så stor som man tror...