Sv: Trav är djurplågeri...
Min far är amatörtränare och jag har börjat träna själv. Mer eller mindre uppvuxen på travbanan. Supermysigt! Har världens bästa minnen därifrån! För min far är hans hästar allt och även för mig. Såklart att de flesta som kör gör det för att de tycker om det, älskar det, hästar osv. men man kan aldrig komma ifrån att allt för många gör det mest för pengarna.
Tänk att en familjevana är så svår att bryta.
Däremot gör den sista meningen mig lite frågande -Vilka gör det mest för pengarna och
vad är det dom gör?
Spelar på hästar? Föder upp hästar? Tränar hästar? Köper hästar och sätter i proffsträning?
Ett par hundratusen eller kanske miljonen är ingen dålig vinst.
För vem?
Hästägaren?
Spelaren?
Ägaren?
Uppfödaren?
Jag praktisera i ett proffstränar stall, var väldigt lärorikt och absolut inget illa om kusken, han var suverän, men vad jag förstod så hade inte proffskusken så mycket med hästarna att göra mer än att köra, men det var ju den hemska stalltjejen som var fruktansvärd! Så fort hästen rörde en fena fick den stryk!? Hästarna tydde sig inte alls till folk, ingen tillit eller något som helst band till människor. De var ju rädda för folk. Kan inte vara kul? Eller? Jag frågade va fan hon syssla med, sen åkte jag aldrig tillbaka. Tycker de ska ta bort mycket utav pengarna i sporten och tillbaka med amatörnivån som det var förr
Det fetmarkerade förstår jag inte riktigt, det är så motsägelsefullt.
Proffstränaren var okej men stalltjejen (jag antar att det var en och att de andra som var anställda var bra) var en komplett idiot.
Men hennes jobb är ett minst sagt uruselt betalt arbete så hon är verkligen en av dem som
inte får ta del av pengarna som finns inom sporten!
Det är intressant att du som har en pappa som är amatörtränare och som nu själv har en träningslicens vill
sänka prispengarna när majoriteten vill höja dom och som med "uppgivenhet" ser STC förhandla med staten.
Man kan väl dela? Mer eller midre bara proffs som kör nuförtiden. Tråkigt tycker jag. För mycket stress och press? Eller har jag fel?
Dela?
Hur menar du då?
Proffs som kör, menar du cathdrivers?
I så fall håller jag till viss del med dig. Det ÄR trist att samma kuskar valsar runt i resultatlistorna. Urtrist egentligen och en tråkig utveckling. Just därför blir man så glad när nya förmågar kommer fram och får visa sig på tex. V-75.
Men samtidigt kan man inte bortse ifrån att en del cathdrivers är otroligt duktiga på det dom gör.
Paradoxalt nog kan jag tyvärr gå till mig själv, jag såg gärna att Kilhlström, Takter, Söderkvist, Björn mfl. körde mina hästar.
Kanske vore någon form av subvention en lösning för att ge de mer okända och orutinerade kuskarna chansen?
Det sistanämnda, med press och stress, jag vet inte riktigt vad du menar..